2109
آشنایی با انواع شیرخشک

آشنایی با انواع شیرخشک

1402/08/05 بازدید1013

انواع شیرخشک

 

انواع شیرخشک به طور کلی جایگزین مناسبی برای شیرمادر محسوب میشن. شیرهای خشک می‌تونن نیازهای نوزاد رو برآورده کنن. هرچند که همیشه گفته شده شیرمادر بهترین تغذیه برای کودکه، اما در شرایطی که شیرمادر در دسترس نیست، می‌تونیم از انواع شیرخشک به جای اون استفاده کنیم. شیرخشکها بر اساس تقسیمبندی سازمان جهانی به دو دسته معمولی یا رگولار و رژیمی گروهبندی می‌شن. شیرخشک رگولار برای نوزادهایی که از شیرمادر محروم هستن مناسبه. نوزادان و کودکانی که با مشکلاتی مثل آلرژی، اسهال زیاد یا دردهای شکمی شدید روبه‌رو هستن، ممکنه به شیر خشک رژیمی نیاز داشته باشن. همچنین، نوزادان نارس هم با مشورت پزشک، بهتره از شیر خشک مخصوص نوزادان نارس تغذیه کنن.
بهترین نوع شیر خشک| نی نی سایت

شیرخشک معمولی یا رگولار:

همونطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم شیرخشک رگولار یکی از انواع شیرخشک رایج موجود در بازار هست. خوشبختانه  در کشورمون شیرخشک‌های مختلف رگولار برای نوزادان و شیرخواران محروم از شیر مادر وجود داره. در واقع، کیفیت تولید شیرخشک و تکنولوژی موجود در کشور با استانداردهای جهانی برابره. تولید شیرخشک‌ها تحت نظارت دقیق وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشور انجام می‌شه و به دلیل اهمیت این گروه سنی، استانداردهای خیلی سخت گیرانهای هم در روند تولید اعمال می‌شه. به همین دلیل، استفاده از شیرخشک‌های خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شن توصیه نمی‌شن، دلیل اون هم اینه که امکانات لازم برای نگهداری و انتقال درست شیرخشکها به کشور بطور قطعی وجود نداره. شیرخشک‌های رگولار در ایران شامل برندهای آپتامیل، ببلاک، نان، بیومیل، سوپرامیل، گیگوز و تروویتال هستن. البته اخیرا، شرکت فرانسوی دنون در ایران شیرخشک آپتامیل پرونوترا رو با استفاده از تکنولوژی جدید اروپایی هم تولید می‌کنه.

ویژگی های شیرخشک رگولار:

از شیر گاو، به عنوان ماده اصلی برای تولید شیرخشک رگولار در سراسر جهان استفاده می‌شه. هرچند در بعضی کشورها شیرخشک بر پایه شیر بز هم تولید می‌شه، اما در کل، در آنالیز شیر چهارپایان تفاوت قابل توجهی وجود نداره. به عبارت دیگه، شیر گوسفند یا بز نسبت به شیر گاو برتری خاصی نداره. لاکتوز یا قند شیر، کربوهیدراتیه که در همه شیرهایخشک‌ رگولار وجود داره. پروتئین موجود در اون، پروتئین شیر گاو هست، اما چربی اون، چربی‌های گیاهی هستن. دلیل اینکه از چربیهای گیاهی استفاده می‌شه اینه که چربی‌های اشباع شده موجود در شیرگاو برای نوزادان مناسب نیست.

همچنین، مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای رشد و نمو نوزاد هم در شیرخشک‌های رگولار وجود دارن. با شروع غذای کمکی از حدود شش ماهگی، شیرخشک برای نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار کافی نبوده و به تدریج باید با غذای کمکی این نیازها برطرف بشن.

رژیمی:

یکی دیگه از انواع شیرخشک، شیرخشک‌های رژیمی هستن. بعضی از نوزادها ممکنه به آلرژی غذایی دچار بشن و نتونن شیرخشک رگولار رو هضم کنن. در این موارد، پزشک ممکنه شیرخشک خاصی که بدون مواد آلرژن‌زا هست رو تجویز کنه. این شیرخشک‌ها به طور معمول با ترکیبات ضدآلرژی تولید می‌شن و برای نوزادانی که به آنتی‌ژن‌های خاصی حساسیت دارن، مناسب هستن. به طور کلی، در صورتی که نوزاد مشکلات خاص یا نیازهای تغذیه‌ای خاصی داشته باشه، بهتره با پزشک مشورت کنین تا رژیم غذایی مناسب رو براش تجویز کنه.

HA:

استفاده از شیرخشک با پروتئین شکسته شده ممکنه از بروز آلرژی در نوزاد جلوگیری کنه. در این نوع شیرخشک‌ها، پروتئین شیر به قطرهای کوچکتر تجزیه می‌شه، به طوریکه کمترین تماس با آنتی‌ژن‌ها رو ایجاد کنه و به همین دلیل احتمال بروز آلرژی رو کاهش می‌ده.

RF:

برای کودکانی که از ریفلاکس شدید رنج می‌برن، شیرخشک‌هایی مثل ببلاک AR و بیومیل AR ممکنه توصیه بشه. این نوع شیرخشک‌ها با ترکیباتی که دارن از رفلاکس نوزاد جلوگیری میکنن.

کامفورت:

یکی دیگه از انواع شیرخشک رژیمی، نوع کامفورت اون هست. این نوع شیرخشک برای نوزادانی که از دردهای شکمی رنج می‌برن، مناسبه. شیرخشک کامفورت، ویژگی‌هایی مثل پروتئین شکسته شده، ترکیب چربی با قابلیت هضم بهتر و فیبرهای پره‌بیوتیک رو در خودش داره.

انواع شیر خشک| نی نی سایت

جمعبندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع شیرخشک رو بهتون توضیح بدیم. نوزادانی که مشکلی در هضم شیر ندارن میتونن از شیرخشک های رگولار تغذیه کنن، اما نوزادانی که دارای آلرژی هستن یا مشکل رفلاکس دارن، بهتره از انواع شیرخشک رژیمی موجود در بازار با مشورت پزشک تغذیه کنن. توجه داشته باشین که قبل از عوض کردن نوع شیرخشک نوزادتون حتما باید این مورد رو با پزشک اطفال در میون بزارین.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها