2109
علائم یائسگی

علائم یائسگی

1402/07/17 بازدید3125

یائسگی!

​​​یائسگی، از اون دوران خاص تو زندگی خانوماست که استرس به همراه داره. وقتی دوره‌ی پریود شدن تموم میشه، و دیگه لکه و خون نمی‌بینید احتمال زیاد دارین وارد این دوره خاص می‌شین. دقیقا معلوم نیست چه زمانی یائسگی اتفاق می‌افته، ولی اغلب تو سن 45 تا 55 سالگی شروع می‌شه. در این مقاله قصد داریم علائم قاعدگی رو بررسی کنیم تا استرس‌تون کاهش پیدا کنه.

علائم یائسگی  نی نی سایت

یائسگی چیست؟

یائسگی دوره‌ایه که خیلی از خانم‌ها در طی زندگی‌شون می‌گذرونن. یائسگی به معنای پایان یافتن دوره‌ قاعدگی (حیض) و همچنین از دست دادن قابلیت باروری و تولید مثل است. در این دوره، خانم‌ها به دلیل تغییرات شدید هورمونی، علائم متوسط تا شدیدی رو تجربه می‌کنن. در این دوره، تخمدان‌ها توانایی کافی برای انجام فعالیت‌های دوران باروری را از دست می‌دن و تخمک‌گذاری متوقف می‌شه. در ابتدا دوره‌های قاعدگی نامنظم می‌شن و بعد از آن قاعدگی کاملا قطع می‌شه. یائسگی زمانی رخ می‌ده که یک سال از آخرین پریودی فرد گذشته باشه.

خیلی مهمه که بدونین یائسگی یک بیماری نیست و نباید هرگز فکر کنین که با رخ دادن یائسگی به پایان زندگی‌تون نزدیک شدین. یائسگی یک بخش طبیعی در زندگی هر خانمی است.

علائم یائسگی چیست؟

تجربه هر خانم از یائسگی بسیار منحصر به فرده. وقتی یائسگی به صورت ناگهانی رخ می‌ده یا در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افته، معمولا علائم آن شدیدتر احساس می‌شه.

عواملی مانند سرطان و مصرف سیگار می‌تونن بر سلامت تخمدان‌ها تأثیر گذار باشن و می‌تونن شدت و مدت زمان علائم یائسگی در خانم‌ها رو افزایش بدن.

علائم پیش یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی به طور عمومی شباهت‌های زیادی دارند. برخی از شایع‌ترین علائم زودهنگام قبل از یائسگی عبارتند از:

  • کاهش تناوب قاعدگی
  • تغییر در شدت یا میزان خونریزی نسبت به نرمال
  • علائم مرتبط با گرفتگی و گشاد شدن عروق، از جمله عرق شبانه و سرخی‌ پوست
  • حدود ۷۵ درصد از خانم‌ها تجربه گرگرفتگی دارن.

زمانی که به یائسگی نزدیک می‌شین، تغییرات فیزیکی و روانی مختلفی رخ می‌ده که می‌تونه منجر به ظهور علائم مختلفی بشه. برخی از این علائم قبل از یائسگی شروع می‌شن و برخی از آن‌ها تا بعدش ادامه دارن.

کاهش باروری

در نزدیکی پایان دوران باروری و قبل از شروع یائسگی، میزان استروژن در بدن پایین میاد. به این ترتیب، احتمال بارداری نیز کم میشه.

بی‌نظمی قاعدگی

نزدیک شدن به یائسگی ممکنه باعث به هم خوردن نظم قاعدگی بشه. این ممکنه زودتر یا دیرتر از موعد رخ بده و شدتش ممکنه کم و زیاد بشه. اگه نگران تغییرات در نظم قاعدگیتون هستین، بهتره به یک متخصص زنان مراجعه کنین، چرا که این تغییرات ممکنه نشانه حاملگی یا مشکلات دیگه باشن.

خشکی واژن

در طول یائسگی و قبل از آن، ممکنه در واژنتون احساس خشکی، ناراحتی یا خارش پیدا کنین. این احساسات ممکنه باعث ناراحتی و درد هنگام روابط جنسیتون بشه. استفاده از مرطوب‌کننده، روغن و داروهای مختلف می‌تونه در کاهش خشکی و ناراحتی و مشکلات واژنی کمک کنه.

گر گرفتن

این حالت وقتی که به یائسگی نزدیک می‌شین، طبیعیه. وقتی ناگهان احساس گرما کنی، این حس از صورت، گردن یا قفسه سینه شروع می‌شه و به سمت بالا یا پایین می‌ره.

این گر گرفتگی ممکنه باعث بشه:

  • تعریق کنین.
  • پوستتون گل بیفته.
  • دچار لرز بشین.

معمولا یک سال بعد از اینکه قاعدگی تموم شده، این گر گرفتگی شروع بشه، ولی ممکنه تا ۱۴ سال بعد از یائسگی هم ادامه داشته باشه.

مشکلات خواب در یائسگی

وقتی دارین به یائسگی نزدیک می‌شین، ممکنه مشکلاتی در خوابتون ایجاد بشه. این مشکلات معمولا به این عوامل برمی‌گرده:

  • نگرانی
  • تعریق شبانه
  • تکرار مراجعه به دستشویی

ورزش زیاد و جلوگیری از خوردن غذاهای چرب قبل از خواب می‌تونه به کنترل این مشکلات کمک کنه.

تغییرات خلق و خو در یائسگی

وقتی یائسه می‌شین، احتمال داره که احساسات منفی مثل افسردگی، اضطراب و کمبود انرژی به سراغتون بیان. این حالت‌ها خیلی رایجه و بخش طبیعی این دوره‌ان. اوقاتی که دلتون ناخوشه، یا کم انرژی می‌شین و یا احساس ناخوشی و نگرانی می‌کنین، کاملا معمولیه. اختلالات هورمونی و مشکلات در خواب می‌تونن دلیل این تغییرات باشن. حتی عدم راحتی نسبت به تغییرات بدنی، کاهش میل جنسی یا پایان دوره باروری هم ممکنه به افسردگی منجر بشه.

علائم یائسگی و یائسگی زودرس  نی نی سایت

پیشگیری از یائسگی زودرس

یائسگی به طور کلی به درمان خاصی نیاز نداره، اما بهتره با دکترتون مشورت کنین. ما هم توصیه‌هایی داریم:

یکی از راه‌های رایج برای درمان، استفاده از هورمون‌های جایگزینه. برای درمان یائسگی زودرس، یکی از روش‌های رایج استفاده از هورمون استروژنه. این کار می‌تونه از پوکی استخوان جلوگیری کنه. با توجه به سن شما، ممکنه دکترتون بهتون هورمون‌های مخصوص تجویز کنه. استفاده از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D هم برای جلوگیری از پوکی استخوان مهمه.

برای جلوگیری از یائسگی زودرس، ورزش رو تو برنامه‌ی روزانتون قرار بدین. همچنین حواستون به تغذیه‌تون باشه و از سیگار دوری کنین. این کارها می‌تونه از ابتلا به یائسگی زودرس جلوگیری کنه.

سخن پایانی

در آخر اینو بگیم که یائسگی یه مرحله‌ی عادی تو زندگی خانومای عزیزه که همه‌ بلاخره بهش دچار میشن و نباید ازش بترسین. با رعایت تغذیه سالم و مشاوره پزشکی، می‌تونین این دوره رو بهتر و راحت‌تر پشت سر بذارین. اگه می‌خواین بیشتر راجب یائسگی اطلاعات کسب کنین این مطلب نی نی سایت رو مطالعه کنین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها