2109
۵ کتاب صوتی ارزان برای پر کردن اوقات فراغت

۵ کتاب صوتی ارزان برای پر کردن اوقات فراغت

1402/06/29 بازدید502

در دنیای مدرن و دیجیتالی امروزی که مشغله‌ی افراد در طول روز شدت گرفته است و افراد زمان فراغت کمتری پیدا می‌کنند، و همچنین پس از ساعت‌ها کار با وسایل دیجیتال نیاز به استراحت دادن چشم‌ها و ذهن دارند، یکی از مناسب‌ترین روش‌های پر کردن اوقات فراغت، گوش دادن به کتاب‌های صوتی دلنشین با صدای گویندگان خبره است. در عین حال با افزایش قیمت کتاب، تهیه‌ی کتاب‌های پرهزینه برای پر کردن اوقات فراغت مقرون به صرفه نیست و دسترسی به لیست کتاب‌های صوتی که با قیمتی مناسب قابل تهیه هستند برای افراد اهل مطالعه بسیار مناسب خواهد بود. در ادامه پنج کتاب صوتی ارزان با قیمت زیر ۴۰ هزار تومان معرفی شده‌اند.

 

دشمن عزیز

کتاب «دشمن عزیز» رمانی نوشته‌ی جین وبستر است که در سال 1915 منتشر شده است. این رمان دنباله‌ی اثر مشهور جین وبستر یعنی «بابا لنگ‌دراز» است. جین وبستر در کتاب «دشمن عزیز»، داستان زن جوانی به نام سالی مک براید که دوست صمیمی جودی است را روایت می‌کند که در یک یتیم‌خانه در شهر نیویورک که به شدت نیاز به اصلاح دارد، سمت سرپرستی می‌گیرد. سالی از طریق کارش در پرورشگاه، رابطه نزدیکی با یک پزشک اسکاتلندی به نام رابین مک‌ری برقرار می‌کند که به او کمک می‌کند تا برخی از مشکلات یتیم‌خانه را حل کند. این رمان به موضوعات اصلاحات اجتماعی، حقوق زنان و چالش‌های رفاه کودکان می‌پردازد. کتاب صوتی این اثر به کوشش نشر افق و با ترجمه‌ی ثمین نبی‌پور و صدای مریم بنایی به مدت نه ساعت و بیست و هفت دقیقه منتشر شده است. شنیدن این اثر برای پر کردن اوقات فراغت با حال و هوای نوستالژیک خاطرات کودکی بسیار مناسب است.

مردی به نام اوه

فردریک بکمن نویسنده‌ی سوئدی است که کتاب‌های لطیف و خیال‌انگیز متعددی از جمله «مردی به نام اوه» در کارنامه‌ی خود دارد. کتاب «مردی به نام اوه» داستان پیرمرد بازنشسته‌ای را روایت می‌کند که در پی سالمندی و تنهایی خلق و خوی تندی پیدا کرده است و دائما درباره‌ی بسیار از مسائل زندگی از جمله محله‌ای که در آن زندگی می‌کند ابراز ناخشنودی می‌کند و در تلاش است تا به زندگی خود پایان دهد. وضعیت زندگی این پیرمرد که اوه نام دارد با ورود خانواده‌ای جدید به محله‌ی زندگی وی تغییر می‌کند و رفتار پیرمرد رفته‌رفته با ارتباط گرفتن با این خانواده و به نوعی جزئی از آن شدن دگرگون می‌شود. داستان این کتاب داستانی تراژیک و درعین حال طنزآلود است و به نوعی کمدی تلخ محسوب می‌شود. لحن طنزآلود و شیوای نویسنده در روایت کردن ماجرای اوه و همسایه‌های جدیدش و پایان‌بندی خوب داستان توجه مخاطبین زیادی را به خود جلب کرده است. کتاب صوتی این اثر به مدت یازده ساعت و هجده دقیقه با صدای سمانه شیرخانی و به همت نشر نون منتشر شده و در اختیار مخاطبی که برای گذراندن اوقات فراغت خود به دنبال کتاب گویا می‌گردند قرار داده است.

مزرعه حیوانات

کتاب «مزرعه‌ی حیوانات» که با نام «قلعه‌ی حیوانات» نیز ترجمه شده است، اثر پر آوازه‌ای از جورج اورول نویسنده‌ی انگلیسی است و از جمله مهم‌ترین آثار معاصر ادبیات جهان به حساب می‌آید. «مزرعه‌ی حیوانات» داستان حیوانات یک مزرعه را روایت می‌کند که از ظلم انسان‌های حاکم بر مزرعه به تنگ آمده‌اند و پس از گرد هم آمدن و صحبت درباره‌ی این مساله،‌ تصمیم می‌گیرند تا به رهبری خوکی به نام نابل و علیه صاحبان مزرعه قیام کنند و مزرعه را از دست انسان‌ها در آورند. پس از این انقلاب حیوانات خود مدیریت مزرعه را به دست می‌گیرند. خوک‌ها که رهبران اصلی این انقلاب بوده‌اند کم‌کم از قدرت خود سواستفاده می‌کنند و قوانین تصویب شده برای مزرعه‌ی حیوانات را به نفع خود تغییر می‌دهند و شروع به سو استفاده از سایر حیوانات می‌کنند. وقایع این کتاب که یک رمان تمثیلی و ضدآرمان‌شهری است، به نوعی با وقایعی که در شوروی رخ داده است انطباق دارد و در واقع این کتاب نمادین در پی انقلاب شوروی و انتقاد به خارج شدن انقلاب از مسیر اصلی خود نوشته شده است. کتاب صوتی این اثر با صدای دلنشین آرمان سلطان‌زاده و به مدت سه ساعت و بیست و شش دقیقه به همت نشر آوانامه منتشر شده است و شنیدن آن برای مفید گذراندن یک بعد از ظهر تعطیل مناسب است.

شازده کوچولو

کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دو سنت اگزوپری فرانسوی از جمله کتاب‌های پرمخاطب ادبیات جهان بوده است. اگزوپری در این کتاب داستان سفر طولانی پسرکی به نام شازده کوچولو را روایت می‌کند که از بد روزگار و رنج زندگی در سیارک کوچک خود به تنگ آمده و عزم سفر به سایر سیارات را کرده است. راوی داستان خلبانی است که هواپیمایش دچار نقص فنی شده است و به ناچار چندروزی را در بیابانی مستقر است تا بتواند هواپیمایش را تعمیر کند و به سفر خود ادامه دهد. در یکی از این روزها در آن بیابان بی‌آب و علف پسرک موطلایی سرگردانی را می‌بیند که بعدتر می‌فهمد او شازده کوچولو است. شازده کوچولو داستان سفرش را برای خلبان تعریف می‌کند و از سیارک‌هایی که تا به آن روز دیده و افراد عجیبی که در هر سیارک با آن‌ها روبرو شده می‌گوید. شازده کوچولو که از بدخلقی گلی در سیارکش غمگین بوده است در این سفر با معنای حقیقی عشق و دوستی آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد که به نزد گل خود باز گردد. این کتاب علیرغم ظاهرش که به کتابی مناسب حال کودک و نوجوانان می‌ماند، کتابی است که برای هر رده‌ی سنی اثرگذاری متفاوتی خواهد داشت و هر فرد در هر سنی لایه‌های مختلفی از پیام داستان را در میابد. کتاب صوتی شازده کوچولو با ترجمه‌ی مرحوم احمد شاملو که از جمله ترجمه‌های ماندگار اثر به حساب می‌آید به همت انتشارات نگاه و با گویندگی جمعی از گویندگان به مدت دو ساعت و پنجاه و هفت دقیقه منتشر شده است. این کتاب صوتی شامل دو اجرای متفاوت از این کتاب است، یکی کتاب صوتی اثر و دیگری نمایش صوتی موزیکال اثر. گوش سپردن به این کتاب صوتی اوقات لطیفی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

آخرین انار دنیا

کتاب «آخرین انار دنیا» اثر بختیار علی نویسنده‌ی کرد زبان است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به زبان کردی منتشر شده است و بختیار علی پس از منتشر کردن این اثر به شهرت رسید. «آخرین انار دنیا» رمانی کوتاه به سبک رئالیسم جادویی است و داستان مردی را روایت می‌کند که سالیان دراز در زندان بوده  و تنها هم‌دم و همراه او بیابانی بوده است که زندان در آن قرار داشت. مرد زندانی که مظفر صبحدم نام دارد پس از رها شدن از اسارت در پی یافتن فرزند خود، سریاس به راه می‌افتد و در مسیر پر فراز و نشیب خود با سه سریاس آشنا می‌شود. سه سریاس که هر کدام یک انار شیشه‌ای دارند و مظفر صبحدم باید در این بین فرزند خود را پیدا کند. ماجراهایی که در این بین برای مظفر و سریاس‌ها و سایر شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد، ماجراهایی خیالی است که در بستر یک واقعه‌ی حقیقی رخ می‌‌دهند و آن حقیقت جنگ‌های داخلی درون کشور عراق و ستم‌هایی است که بر مردم مظلوم کرد وارد شده است. کتاب صوتی این اثر با ترجمه‌ی مریوان حلبچه‌ای به کوشش انتشارات ماه آوا و با صدای گرم بهرام ابراهیمی به مدت شانزده ساعت و شانزده دقیقه منتشر شده است. این کتاب صوتی شامل بیست بخش است که شنیدن هر بخش با صدای دلنشین و لحن مناسب بهرام ابراهیمی گزینه‌ی مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها