2109
عوارض استفاده از قرص‌های ضد بارداری

عوارض استفاده از قرص‌های ضد بارداری

1402/05/27 بازدید19924

عوارض استفاده از قرص‌های ضد بارداری

استفاده از ‌‌قرص‌های ضد بارداری روشی برای جلوگیری از باردار شدنه. این اقدام باعث جلوگیری از تولید تخمک در بدن می‌شه، به این معنی که چیزی برای بارور شدن اسپرم وجود نداره تا بارداری اتفاق بیفته. ‌‌قرص‌های ضد بارداری می‌تونن به پریودهای نامنظم و دردناک، اندومتریوز، آکنه و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کنن.

عوارض قرص‌های ضد بارداری در بین افراد بسیار متفاوته و قرص‌های مختلف عوارض جانبی متفاوتی ایجاد می‌کنن. برخی از عوارض قرص‌های ضد بارداری عبارتند از: لکه بینی، حالت تهوع، حساس شدن سینه‌‌ها و سردرد.

دو نوع اصلی از قرص‌های ضد بارداری وجود داره. قرص‌های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون هستن که شکل مصنوعی هورمون طبیعی پروژسترون می‌باشن، در حالی که قرص مینی فقط حاوی پروژسترونه.

عوارض قرص‌های ضد بارداری: لکه بینی بین پریودها

خونریزی ناگهانی یا لکه بینی یکی از عوارض قرص‌های ضد بارداری بوده و به زمانی اطلاق می‌شه که خونریزی واژینال بین چرخه‌های قاعدگی اتفاق می‌افته. ممکنه مانند خونریزی خفیف یا ترشحات قهوه‌ای به نظر برسه. لکه بینی جزو شایع‌ترین عوارض قرص‌های ضد بارداریه.

مصرف قرص‌های ضد بارداری طبق دستور، معمولاً هر روز و در ساعتی معین، می‌تونه به جلوگیری از خونریزی بین دوره‌های قاعدگی کمک کنه.

عوارض قرص‌های ضد بارداری: حالت تهوع

یکی دیگر از عوارض قرص‌های ضد بارداری، حالت تهوعه. برخی از افراد در اولین مصرف قرص، حالت تهوع خفیفی رو تجربه می‌کنن، اما این حالت معمولاً از بین می‌ره. مصرف قرص‌های ضد بارداری همراه با غذا یا قبل از خواب ممکنه به جلوگیری از حالت تهوع کمک کنه.

جلوگیری و کنترل بارداری نباید باعث بشه افراد همیشه احساس بیماری کنن. اگر حالت تهوع شدیده یا چند ماه طول می‌کشه، بهتره با یک پزشک متخصص صحبت کنین.

عوارض قرص‌های ضد بارداری: حساس شدن سینه‌ها

یکی دیگر از عوارض قرص‌های ضد بارداری حساس شدن سینه‌هاست، مخصوصاً بلافاصله پس از شروع مصرف آن‌ها. پوشیدن سوتین مناسب می‌تونه به کاهش حساسیت سینه کمک کنه. همراه با افزایش حساسیت سینه، هورمون‌های موجود در قرص ضد بارداری می‌تونن سینه‌‌ها رو بزرگتر کنن. یک فرد باید در مورد درد شدید سینه یا سایر تغییرات پستان با پزشک متخصص خود صحبت کنه.

عوارض قرص‌های ضد بارداری: سردرد و میگرن

هورمون‌های موجود در ‌‌قرص‌های ضد بارداری می‌تونن باعث بروز یا افزایش دفعات سردرد و میگرن بشن. تغییر در هورمون‌های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) می‌تونه باعث بروز میگرن بشه. شدت این علائم می‌تونه به دوز و نوع قرص بستگی داشته باشه. به عنوان مثال، قرص‌های با دوز پایین کمتر باعث ایجاد این علائم می‌شن.

عوارض قرص‌ ضد بارداری: افزایش وزن

افزایش وزن یکی از عوارض قرص‌های ضد بارداریه، اگرچه تحقیقات هنوز این موضوع رو تایید نکردن. در تئوری، قرص‌های ضد بارداری می‌تونن منجر به افزایش احتباس مایعات و افزایش چربی یا توده عضلانی بشن. با این حال، ممکنه برخی از افراد کاهش وزن رو در زمان مصرف قرص‌های ضد بارداری تجربه کنن. در سال 2017 یک مقاله در سایتی معتبر منتشر شد. در این مقاله عنوان شده بود که تحقیقات مناسبی به منظور تأیید اینکه آیا هورمون‌های موجود در قرص‌های ضد بارداری، باعث افزایش وزن یا کاهش وزن می‌شن، انجام نشده.

عوارض قرص‌ ضد بارداری: تغییر خلق و خو

هورمون‌‌ها نقش مهمی در خلق و خو و احساسات افراد دارن. تغییرات در سطوح هورمونی که مصرف قرص ممکنه باعث ایجاد اون بشه، می‌تونه بر خلق و خوی فرد تأثیر بذاره. برخی تحقیقات و مطالعات انجام شده در سال 2016 بر روی 1 میلیون زن در دانمارک، ارتباط بین پیشگیری از بارداری هورمونی و افسردگی رو نشان می‌ده. اگر فردی نگران تغییرات خلقیه، می‌تونه با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنه. اگر علائم با مصرف قرص مرتبط باشه، پزشک می‌تونه نوع قرص مصرفی شما رو تغییر بده.

عوارض قرص‌ ضد بارداری: عقب افتادگی قاعدگی

مصرف ‌‌قرص‌های ضد بارداری می‌تونه باعث پریودهای بسیار خفیف یا عقب افتادگی قاعدگی بشه. این به دلیل هورمون‌هاییه که در آن‌ها وجود داره. بسته به نوع پیشگیری از بارداری، افراد می‌تونن از این قرص برای پریود شدن ایمن استفاده کنن. اگر فردی مشکوک به بارداریه، باید آزمایش بارداری انجام بده. قرص ضد بارداری بسیار موثره، اما این امکان وجود داره که در صورت استفاده نادرست فرد باردار بشه.

 

منبع: 
medicalnewstoday.com

 
منبع : عوارض استفاده از قرص‌های ضد بارداری

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها