2109
انواع مواد بوتاکس

انواع مواد بوتاکس

1402/04/19 بازدید1363

روش های زیبایی و جوانی بسیار گسترده شده اند و خیلی از مراکز زیبایی نیز به انجام امور تخصصی مانند تزریق بوتاکس و ... می پردازند. همین موضوع سبب شده است که مشکلات زیادی برای زیباجویان بوجود بیاید. سیستم بدن انسان دارای حساسیت های بسیار خاصی است که در خیلی موارد با گذشت زمان مشکلات را بروز می دهد. عدم استفاده از مواد بوتاکس مناسب در کنار عدم توانایی و تجربه مشکلاتی را برای افراد بوجود می آورد. از این رو اهمیت دارد که حتما در مورد انواع مواد بوتاکس اطلاعات مناسبی داشته باشیم و بدانیم معتبرترین برندهای حال حاضر چه نام دارند. در ادامه به معرفی این برندها و ویژگی های آنها می پردازیم و نکاتی را درباره مواد بوتاکس اصل بیان خواهیم کرد.

 

بوتاکس چیست؟

خیلی مواقع نام یک محصول یا ماده، با نام اولین برند سازنده آن یکی می شود و در میان مردم رواج پیدا می کند. اما باید بگوییم بوتاکس خود یک شرکت سازنده سم بوتولونیم می باشد. این شرکت جزء اولین شرکت های سازنده مواد تزریقی فلج کننده عضلات پوستی بود و در بازار اکثر مردم از نام آن استفاده می کنند. می توان گفت در حال حاضر نیز معتبرترین برند مواد تزریقی، همین برند بوتاکس است و سایر برندها بعد از آن قرار می گیرند.

ماده بوتاکس در کنار ایجاد زیبایی در درمان بیماری های خاصی از جمله میگرن، بلفارواسپاسم یا همان پلک زدن غیر ارادی، استرابیسم یا چشم تنبل و... موفق ظاهر شد و توانست تاییدیه های سازمان صنایع  غذایی و دارویی آمریکا را دریافت کند.

ایجاد سدی در مقابل انتقال سیگنال های عصبی مهمترین عملکرد بوتاکس می باشد.

برندهای معتبر بوتاکس

با گسترش استفاده از این محصول، سایر شرکتها نیز وارد خط تولید آن شدند و محصولات با کیفیتی را برای فروش به بازار عرضه کردند. خیلی از این برندها به صورت بین المللی در تمام کشورهای دنیا مصرف می شود و برخی دیگر از برندها به صورت ویژه مناسب با طبیعت و ژنتیک یک منطقه تولید شده است که باعث می شود رضایت بومیان آن منطقه بیشتر باشد و تفاوت نظرها در مورد برندهای مختلف بوجود بیاید. در لیست سازمان های جهانی بهداشت برندهای زیر از جمله معروف ترین برندهای بوتاکس هستند:

1. برند بوتاکس BOTOX

در اغلب موارد اولین ها جزء بهترین ها به حساب می آیند. این برند اولین سم Botulinum ارائه شده به بازار برای تزریق بود. ماندگاری معمول بوتاکس کمتر از 4 ماه می باشد و برای استفاده نیاز به انجام تست حساسیت است. ترکیبات موجود در بوتاکس برای بافت های مختلف امکان ایجاد حساسیت را دارد و ممکن است بخاطر واکنش هایی که با سیستم دفاعی بدن انسان دارد، منجر به مشکلات گوناگونی شود.

2. برند دیسپورت Dysport

از جمله برندهای پر استفاده در جهان و حتی پر فروش در کشور خودمان بوتاکس دیسپورت می باشد. شرکت گالدرمای انگلیس سازنده این برند بوتاکس است و محصولات خود را در سرتاسر جهان عرضه می کند. برند دیسپورت در خود انگلستان در لیست بهترین بوتاکس ها قرار دارد.

بیشترین کاربرد بوتاکس دیسپورت مربوط می شود به خطوط بین ابروها که با نام گلابلار شناخته می شود. از دست دادن کلاژن های پوستی، ویژگی های ژنتیکی، افزایش سن و ... عامل پیدایش این خطوط هستند و برطرف کردن آنها با بوتاکس دیسپورت تغییرات زیادی را در چهره فرد ایجاد می کند.

فرآیند تزریق دیسپورت به صورت سرپایی و بدون بستری شدن اتفاق می افتد، اما تنها مساله ای که هست پیدا کردن دیسپورت اصل می باشد. در حال حاضر که کشور در شرایط تحریم به سر می برد، اغلب بوتاکس هایی که با برند دیسپورت معرفی می گردند غیر اصل می باشند.

ماندگاری این بوتاکس بین 3 تا 4 ماه می باشد. بیشترین کاربرد بوتاکس دیسپورت در ناحیه خط اخم می باشد.

3. برند زئومین Xeomin

شاید به محبوبیت دیسپورت در انگلستان نباشد، اما بازار جهانی بسیار خوبی دارد و تاییدیه های مربوطه را از سازمان های بهداشت و سازمان غذا و دارو به همراه دارد. این سم فلج کننده ساخت کشور آلمان می باشد.

کاربرد این برند جهانی در زمینه زیبایی و درمان منوط به خطوط اخم با سطح متوسط به بالا می باشد. در ترکیب زئومین از نوروتوکسین استفاده شده است.

4. برند ایرانی مصپورت

از جمله برندهای موفق در زمینه بوتاکس که در داخل کشور تولید می شود، برند مصپورت (مسپورت) می باشد. این برند توانسته ویژگی های بسیار خوبی را از خود نشان دهد و با قیمت ارزان تری در اختیار مراجعین قرار بگیرد. از بوتاکس برند مسپورت برای از بین بردن خطوط و چین و چروک های سطح متوسط و در برخی موارد شدید پیشانی و ناحیه خط اخم و خط خنده استفاده می گردد.

جالب است بدانید که از نظر عوارض مصپورت نسبت به برندهای خارجی بسیار بهتر عمل کرده است و کمترین عارضه ها را از خود باقی می گذارد. شاید دلیل اصلی این موضوع همان بحث همخوانی بوتاکس با ژنتیک یک جامعه و شرایط آن باشد.

در حال حاضر برند مصپورت با میزان تولید بیشتر توانسته به بازارهای دیگر کشورها نیز راه پیدا کند و استقبال خوبی از آن گردیده است. بنابراین می توان با خیال راحت از این برند نیز استفاده کرد.

دوره ماندگاری مصپورت بین 4 الی 6 ماه است با فرآیند تزریقی معمول بوتاکس که در کمتر از 15 دقیقه انجام می گیرد. نتایج این تزریق در کمتر از 10 روز قابل مشاهده است.

5. بوتاکس دیستون

بوتاکس دیستون نیز یکی از برندهای ایرانی است که برای رفع چین و چروکهای صورت مناسب است. هزینه کمتری نسبت به بوتاکس مصپورت دارد و کیفیت آن نیز پایین تر از بوتاکس مصپورت است به همین دلیل مورد استقبال زیادی قرار نگرفت.

6. برند آزالور Azzalure

یک محصول ساخت کشور انگلستان است و از نظر کلاس رده بندی مانند زئومین حاوی سم بوتولونیوم نوع A می باشد. دارای تاییدیه انگلستان برای استفاده زیبایی می باشد و برای چین و چروک و ایجاد فلجی در عضلات استفاده می گردد.

7. برند نورونوکس Neuronox

شرکت کره ای Medy-Tox توانست سم بوتولینیوم نوع A را به صورت 100 واحدی با برند نورونوکس وارد بازار رقابتی بوتاکس کند.

8. برند درماتوکس DermaTox

در دسته جدیدترین برندهای حال حاضر قرار می گیرد و برای آن ویژگی های متفاوتی بیان شده است. در خیلی موارد به عنوان مصرف درمانی برای جای زخم، جوش و یا از بین بردن منافذ پوستی در کنار مصارف زیبایی از بین بردن چین و چروک استفاده می گردد.

بوتاکس خط خنده

خط خنده از جمله مواردی است که در سنین پایین تر نیز شاهد آن هستیم و نسبت به سایر چین و چروک صورت و سایر خطوط ایجادی در پوست، زودتر نمایان می شود. خط خنده علاوه بر افزایش سن، تحت تاثیر عوامل گسترده ای از جمله کمبود کلاژن، شل بودن پوست، تغییرات وزن شدید و ناگهانی، مصرف دخانیات، فشار زیاد به ماهیچه های صورت در صحبت های طولانی، فشار زیاد به دهان بخاطر خوردن غذاهای سفت یا لقمه های درشت و .. ایجاد می شود. درمان خط خنده بدون جراحی با تزریق بوتاکس خط خنده صورت می گیرد که برای این مورد هم باید از برندهای خاص بوتاکس که مورد تایید هستند و ویژگی مناسبی برای خط خنده دارند استفاده شود.

از جمله ویژگی های برند و مارک بوتاکسی که برای خط خنده استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماندگاری بالا تحت حرکت عضلات دهان
  • قابلیت جذب مناسب با پوست و عدم تجمع در یک نقطه به واسطه تکان خوردن دهان.
  • ایجاد حجم مناسب برای پر کردن خط خنده
  • نداشتن عوارض و حساسیت چرا که در ناحیه ویژه ای استفاده می شود.

برخی از برندهای پر کاربرد برای خط خنده شامل برند بوتاکسBOTOX ، برند زئومین Xeomin، برند آزالور Azzalure، برند دیسپورت Dysport و ... می باشد. در صورتی که متخصص به این برندهای معتبر از نوع نسخه اصلی دسترسی نداشته باشد می تواند از برند ایرانی مصپورت هم استفاده کند.

عوارض بوتاکس تقلبی

در صورت استفاده از برندهای معتبر و اصلی، حساسیت و عوارض ایجاد شده تحت تاثیر تزریق بوتاکس بسیار کم و محدود می باشد که شامل تورم، کبودی، درد و ... در کوتاه مدت و همان یکی دو روز اول تزریق است. اگر برای تزریق از مواد بوتاکس تقلبی که در کشور ما به دلیل عدم وجود برخی برندهای اصلی، بسیار زیاد شده است، استفاده گردد، دیگر عوارض تزریق بوتاکس به صورت محدود نخواهد بود و با مشکلات گسترده زیر روبرو شوید:

  • آسیب دیدگی همیشگی عصب های پوستی
  • ایجاد تورم شدید همراه با عفونت های خطرناک
  • فلج شدن ناحیه تزریق بوتاکس به صورت جزئی
  • عدم طبیعی بودن چهره فرد بعد از تزریق بوتاکس
  • یکنواخت نبودن نتیجه تزریق بوتاکس
  • عدم ترکیب و اتصال مناسب با بافت پوست و جابجا شدن مواد تزریقی
  • افتادگی بیشتر پوست و وخیم تر شدن وضعیت چین و چروک فرد

تشخیص برند بوتاکس اصل  از تقلبی

برای اینکه با خیال راحت از تزریق بوتاکس اصل مطمئن شوید بهترین کار مراجعه به کلینیک های معتبر و متخصصین دارای حسن سابقه می باشد. همچنین باید متخصصین یا کلینیک ها در زمان خرید هر برند بوتاکس نسبت به دارا بودن گواهی FDA یا استاندارد اروپا اطمینان پیدا کنند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها