2109
جوانان در طول شب چند ساعت باید بخوابند

جوانان در طول شب چند ساعت باید بخوابند

1402/04/09 بازدید460

جوانان در طول شب چند ساعت باید بخوابند

رعایت ساعت خواب جوانان در طول شب نقش کلیدی در رشد ذهنی و جسمی آن‌ها ایفا می‌کند. بیشتر جوانان باید 8 الی 10 ساعت از شب را به خواب اختصاص دهند. ولی طبق تحقیقات انجام شده اکثر جوانان کمتر از نیاز بدنی می‌خوابند. همچنین جوانان جهت داشتن خوابی منظم و ثابت با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند. پس اطلاع از این چالش‌ها به آن‌ها کمک کرده تا برای برخورداری از خواب مورد نیاز و مفید برنامه ریزی نمایند. البته ساعات خواب هر فرد جوان متفاوت می‌باشد. زیر برخی از جوانان به کمتر از مقدار توصیه شده خواب در طول شبانه روز و برخی دیگر به بیشتر از حد نرمال نیاز دارند.

حداقل و حداکثر ساعت خواب یک جوان

میانگین ساعت خواب جوانان در طول شبانه روز 7 الی 9 ساعت می‌باشد. همچنین میزان خواب از هر فرد به فرد دیگر متفاوت بوده که از طریق ژنتیک یا اطلاعات ژن‌های او مشخص می‌گردد. البته این نیاز بر اساس میزان خوابی برآورد می‌شود که بدن هر فرد جهت سرزنده و سرحال بودن در زمان بیداری به آن نیاز دارد. پس تفاوت بین حداقل و حداکثر خواب یک جوان در میزان نیاز او به خواب تعیین می‌گردد. بنابراین میزان خواب هر فرد در حالت نرمال یک بازه است. حال حداقل ساعت خواب یک جوان از میانگین این بازه کمتر بوده و حداکثر خواب او نیز از میانگین این بازه بیشتر می‌باشد.

تأثیر بی‌خوابی بر عملکرد مغز جوانان

همان‌گونه که قبلاً ذکر شد میانگین و ساعت خواب جوانان در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت می‌باشد. برای مثال اگر فرد جوانی در طول شبانه روز به 8 ساعت خواب نیاز دارد. ولی تنها 6 ساعت می‌خوابد یعنی او با کمبود خواب دو ساعت مواجه شده است. پس این کمبود عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حساسیت و زودرنجی بیش از اندازه
  • افسردگی
  • نوسانات در خلق‌وخو
  • تضعیف حافظه کوتاه مدت
  • عدم تمرکز
  • خستگی مفرط
  • توهم، ضعف فیزیکی و خطر مرگ در درازمدت

چرا توجه به ساعت خواب جوانان اهمیت دارد؟

خواب در هر بازه سنی امری حیاتی است. همچنین جوانان نسبت به دیگر رده‌های سنی برای رشد عمیق عاطفی، اجتماعی، جسمی و ذهنی به خواب با کیفیت نیاز دارند. پس توجه به ساعت خواب جوانان به دلایل زیر می‌باشد.

سلامت و رشد جسمانی از دلایل مهم توجه به ساعت خواب جوانان است

توجه به ساعت خواب جوانان در عملکرد سیستم بدنی آن‌ها تأثیرگذار می‌باشد. زیرا خواب وظیفه بازیابی بافت ها و ماهیچه‌ها، تنظیم هورمون‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد. البته رشد جسمانی در این بازه سنی تقریباً زیاد بوده و همین امر می‌تواند از کمبود خواب تأثیر بپذیرد. همچنین میزان سلامت هر شخص از طریق سطح کلسترول، فشار خون و دیگر عوامل ارزیابی می‌گردد. بنابراین کم خوابی در جوانان خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد.

سلامت عاطفی

کاهش ساعت خواب جوانان، خلق‌وخوی یا رفتار اجتماعی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و واکنش‌های هیجانی و تحریک پذیری اغراق آمیز را به دنبال دارد. همچنین کمبود خواب در درازمدت بر روابط اجتماعی، مسئولیت پذیری و استقلال جوان‌ها تأثیر می‌گذارد. البته عدم رشد عاطفی یکی دیگر از عوارض خواب کم در جوانان بوده که علائمی همچون رفتارهای خودکشی، افسردگی و اضطراب را در پی دارد. پس بهبود خواب در جوانان می‌تواند در مدیریت و پیشگیری چنین شرایطی نقش بسزایی داشته باشد.

تفکر و پیشرفت تحصیلی

چرا توجه به ساعت خواب جوانان اهمیت دارد؟

خواب خوراک مغز بوده و رعایت ساعت خواب جوانان می‌تواند تفکر تحلیلی، حافظه و توجه آن‌ها را افزایش دهد. همچنین خواب کافی اطلاعات مهم را جهت تثبیت یادگیری تفکیک کرده و دقت در تفکر را افزایش می‌دهد. تحریک خلاقیت و تسهیل نمودن تفکر گسترده از دیگر مزایای خواب کافی می‌باشد. پس با در نظر گرفتن اهمیت خواب جهت افزایش عملکرد مناسب مغز می‌توان عدم توجه و خواب آلودگی مفرط نوجوانان به دلیل عدم خواب کافی پی برد. بنابراین جوانان در مقاطع مختلف تحصیلی افت خواهند کرد.

تصمیم گیری بهتر

بخشی از مغز به رشد لوب فرونتال تعلق دارد که رفتارهای تکانشی حیاتی را کنترل می‌نماید. البته عملکرد مناسب این بخش به خواب کافی شخص جوان وابسته است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده کاهش ساعت خواب جوانان منجر به بروز رفتارهای پرخطر در آن‌ها می‌شود. همین امر قدرت تصمیم گیری را از جوانان سلب کرده و آن‌ها را در معرض خطرهای مختلف قرار می‌دهد.

منبع
mayoclinic.org

 

 

 

منبع : جوانان در طول شب چند ساعت باید بخوابند

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها