2109
مزیت‌های دمنوش گیاهی

مزیت‌های دمنوش گیاهی

1402/01/17 بازدید525

دمنوش‌های گیاهی مانند چای‌های سیاه و معطر نیستند زیرا از برگ‌های چای تهیه نمی‌شوند. در عوض آن‌ها از تزریق موادی مانند میوه، گیاهان، ریشه، دانه‌ها و گل‌ها تهیه می‌شوند.  چای‌های گیاهی را می‌توان از مواد مختلفی تهیه کرد در حالی که چای‌های عادی از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می‌شوند. چهار چای عادی عبارتند از سبز، سیاه، اولانگ و سفید. چای سبز با دم کردن برگ‌های چای در مدت کوتاهی پس از برداشت برای جلوگیری از اکسیداسیون تهیه می‌شود در حالی که انواع سیاه و اولانگ تحت اکسیداسیون کامل یا جزئی قرار می‌گیرند که رنگ برگ‌ها را تیره‌تر می‌کند. چای سفید گونه‌ای است که طعم بهتری دارد و قبل از باز شدن کامل برگ‌های گیاه چای برداشت می‌شود. مانند چای سبز برگ‌های چای سفید اکسیده نمی‌شوند و همین امر باعث می‌شود دم‌کردن راحت‌تری داشته باشد. یکی از تفاوت‌های عمده بین دمنوش‌های گیاهی و چای‌ها محتوای کافئین آن است. به طور سنتی دمنوش‌های گیاهی بدون کافئین هستند در حالی که چای‌های دیگر حاوی کافئین طبیعی می‌باشند.

دمنوش‌های گیاهی چند نوع دارند؟

انواع بی‌شماری از دمنوش‌های گیاهی وجود دارد که در سرتاسر جهان از آن‌ها لذت می‌برند برخی از آن‌ها ترکیبی منحصر به فرد از مواد مختلف و برخی دیگر دمنوش‌های تک‌جزئی هستند. در بین گزینه‌های چای گیاهی انتخاب‌های قابل توجهی وجود دارد که ممکن است فواید سلامتی منحصر به فردی را ارائه دهند.

 دمنوش بابونه:

بابونه که برای حمایت از کیفیت خواب شناخته شده است به دلایل خوبی یک نوشیدنی محبوب قبل از خواب است. برخی از داده‌ها نشان می‌دهد که بابونه به لطف فلاونوئید موجود در آن پس از مصرف اثر آرامبخش دارد. گیاهی که برای تهیه این چای استفاده می‌شود حاوی ترکیبات گیاهی بسیاری است که می‌تواند فواید ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد سرطانی و ضد فشار خون داشته باشد.

 دمنوش هیبیسکوس ( چای قرمز):

این چای ممکن است به حمایت از فشار خون سالم کمک کند. داده‌های دیگر نشان می‌دهند که گل هیبیسکوس ممکن است به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول LDL) در مقایسه با سایر چای‌ها و دارونما کمک کند.

 دمنوش زنجبیلی:

این چای که از ریشه زنجبیل تهیه شده است و می‌تواند به راحتی در خانه با خیساندن ماده اصلی در آب داغ تهیه شود. چای زنجبیل دارای خواص بسیار قوی برای محافظت از قلب است. زنجبیل همچنین ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که ممکن است برای کسانی که تحت شیمی درمانی هستند و برای زنان باردار مؤثر باشد.

 دمنوش رویبوس:

این چای حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورستین بوده که دارای فواید ضد التهابی و قلبی عروقی است. در حالی که اطلاعاتی وجود ندارد که ارتباط مستقیم بین نوشیدن این چای و فواید خاص سلامتی را تایید کند اما داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است از سلامت ما محافظت کند.  

 دمنوش بادرنجبویه:

بادرنجبویه ماده‌ای است که اغلب در مکمل‌های گیاهی تسکین‌ دهنده اضطراب یافت می‌شود زیرا مصرف آن ممکن است به بهبود علائم اضطراب و افسردگی در میان جمعیت‌های خاص کمک کند. همچنین مردم ادعا می‌کنند که نوشیدن این چای به داشتن خواب با کیفیت کمک می‌کند.  

 دمنوش گل ساعتی:

چای گل ساعتی می‌تواند یک اثر آرام بخش ایجاد کند. در حالی که آزمایشات بالینی بیشتری برای تایید ارتباط قطعی بین مصرف این چای و هرگونه اثرات سلامتی مورد نیاز است اما به طور کلی با نوشیدن این چای از خواب بهتر، خلق و خوی آرام‌تر و اضطراب کمتر بهره‌مند می‌شوید.  

 دمنوش دارچین:  

می‌توانید با خیساندن چوب دارچین در آب داغ چای تهیه کنید و هنگامی که این کار را انجام دادید مقداری نبات به آن اضافه و میل کنید. دارچین منبع آنتی اکسیدان‌های پلی فنل است و برخی داده‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن مداوم این چای ممکن است به مدیریت قند خون بعد از غذا در بین افراد بدون دیابت کمک کند.

 دمنوش زردچوبه:

خوردن زردچوبه با فواید زیادی برای سلامتی مرتبط است اما تاثیرات چای زردچوبه به دقت مورد مطالعه قرار نگرفته است. زردچوبه وقتی به تنهایی مصرف می‌شود به طور ضعیفی توسط بدن مصرف می‌شود و کارشناسان توصیه می‌کنند که آن را با ترکیبی مانند پیپرین (ماده موجود در فلفل سیاه) که به افزایش فراهمی زیستی آن کمک می‌کند مصرف کنید.

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی چه فوایدی برای اضطراب و استرس دارند؟

 دمنوش‌های گیاهی یک درمان رایج برای افرادی می‌باشند که به دنبال راهی طبیعی برای کاهش استرس یا مدیریت اضطراب خود هستند. داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی دمنوش‌های گیاهی مانند بادرنجبویه، بابونه و اسطوخودوس ممکن است به افراد کمک کنند تا احساس آرامش کنند. سطح کورتیزول خون با مصرف یک چای گیاهی کاهش می‌یابد که نشان دهنده کاهش احتمالی استرس است.

چگونه دمنوش‌ها را دم کنیم؟

 زمان مورد نیاز برای دم کردن دمنوش گیاهی می‌تواند از 5 دقیقه تا 15 دقیقه متغیر باشد.  دمنوش گیاهی را می‌توان از مواد خشکی تهیه کرد که از قبل آماده شده و به صورت خرده فروشی در دسترس هستند. از طرف دیگر دمنوش را می‌توان با خیساندن مواد تازه مانند ریشه زنجبیل، ریشه زردچوبه یا بادرنجبویه تهیه کرد. همچنین دمنوش را می‌توان در آب سرد نیز خیسانید. این فرآیند منجر به چای معطر‌تری می‌شود اما زمان بیشتری برای دم کشیدن آن (گاهی تا 12 ساعت یا بیشتر) نیاز است.  

نتیجه‌گیری:

چای‌های گیاهی ممکن است با برخی دارو‌ها تداخل داشته باشند. برای مثال اگر در حین مصرف یک داروی ضد انعقاد چای نعناع بنوشید ممکن است اثرات منفی داشته باشد. برخی از چای‌های گیاهی ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک غیرمنتظره شوند. در کل اگر نگرانی در مورد مصرف دمنوش‌ها دارید با یک پزشک مشورت کنید.

 

منبع:

www.verywellhealth.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها