2109
رازیانه چه فوایدی دارد؟

رازیانه چه فوایدی دارد؟

1401/12/17 بازدید661

سلامت مغز و قلب را بهتر می‌کند:

دانه‌های رازیانه سرشار از فیبر هستند و ثابت شده است که 7 گرم فیبر اضافی خطر بیماری قلبی را تا 7 درصد کاهش می‌دهد. به علاوه آن‌ها حاوی پتاسیم هستند کو خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته، بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش می‌دهند. پتاسیم همچنین هدایت الکتریکی را در سراسر بدن افزایش می‌دهد و به عملکرد سالم مغز و توانایی‌های مرتبط با حافظه کمک می‌کند. به علاوه رازیانه اکسیژن‌رسانی را افزایش می‌دهد که افسردگی و نوسانات خلقی را تسکین می‌دهد.

باعث درخشش پوست می‌شود:

رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند اسید کلروژنیک، لیمونن، پلی فنول‌ها و کورستین است. این آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، از تجزیه کلاژن جلوگیری می‌کنند که پوست را درخشان و جوان‌تر نگه می‌دارد. دانه‌های رازیانه همچنین حاوی روی، سلنیوم و پتاسیم هستند. از بین بردن سموم همچنین به پاکسازی کبد پر احتقان کمک می‌کند که یکی از دلایل اصلی آکنه است. ثابت شده است که سلامت ضعیف کبد می‌تواند منجر به خارش، آکنه قرمز، کدر، افتادگی پوست و خشکی شود. بنابراین مصرف دانه‌های رازیانه می‌تواند به روش‌های چندگانه برای بهبود سلامت پوست شما کار کند.

درد قاعدگی را کاهش می‌دهد:

دانه‌های رازیانه فواید زیادی برای زنان دارند. به طور گسترده‌ای به عنوان یک گیاه طبیعی برای تنظیم قاعدگی و کاهش درد قاعدگی توصیه شده است. دانه‌ها هورمون‌ها را متعادل می‌کنند، تخمک‌ گذاری را تقویت می‌کنند و گرفتگی عضلات را تسکین می‌دهند. جریان قاعدگی را تحریک می‌کند و بنابراین به همین دلیل یک قاعده آور محسوب می‌شود. رازیانه همچنین به عنوان یک ماده تقویت‌ کننده جنسی در نظر گرفته می‌شود.

معده و گوارش را بهبود می‌بخشد:

مزایای فیبر فراتر از این اثرات کوتاه مدت بر روی سلول‌های روده بزرگ است. در دراز مدت فیبر میکروب‌های روده را تقویت می‌کند و کیفیت، ترکیب و عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر هضم دانه‌های رازیانه با درمان بیماری‌هایی مانند IBS و بیماری کرون برای GI مفید هستند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که دانه‌های رازیانه می‌توانند انقباضات فازیک را افزایش دهند (آرامش و انقباض در معده و روده که نقش مهمی در هضم دارد). 

ریه را از مخاط پاکسازی می‌کند:

نوشیدن یک فنجان چای گرم رازیانه می‌تواند مخاط روی دیواره‌های ریه شما را نرم کند و به طور طبیعی شما را از سرفه خشک خلاص کند. این به این دلیل است که رازیانه دارای خواص خلط‌ آور ملایم و مقدار زیادی مواد مغذی گیاهی است که احتقان‌های سینوسی را از بین می‌برد و گلو درد و سرفه را تسکین می‌دهد. می‌توانید گیاه رازیانه را با جوشاندن 1 قاشق غذاخوری در آب به مدت 3 تا 5 دقیقه و سپس صاف کردن آن تهیه و میل کنید. حتی می‌توانید رازیانه را در یک قابلمه آب بجوشانید تا آب آن به نصف برسد و از آن برای غرغره استفاده کنید.

بهترین راه برای استفاده از دانه‌های رازیانه چیست؟

 چای رازیانه درست کنید:

برای تهیه چای رازیانه می‌توانید دانه‌های رازیانه را درهاونگ بکوبید و دانه‌های نیمه له شده را به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب بجوشانید و الک کنید. همچنین می‌توانید دانه‌های زنجبیل، زیره یا گشنیز را به آن اضافه کنید.

 از رازیانه درغذا‌ها استفاده کنید:

دانه‌های رازیانه را مستقیماً به غذای خود اضافه کنید تا طعم و مزه بیشتری به آن اضافه شود.

آیا می‌توان به صورت روزانه رازیانه مصرف کرد؟

روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری دانه رازیانه مصرف کنید یا آن را هنگام نوشیدن چای به فنجان خود اضافه کنید. برای جلوگیری از بوی بد دهان می‌توانید 1 تا 2 قاشق چایخوری دانه رازیانه را بعد از غذا مصرف کنید یا بین وعده‌های غذایی از چای بنوشید.

آیا رازیانه عوارض جانبی دارد؟

از آنجایی که ترکیبات موجود در دانه‌های رازیانه شبیه استروژن هستند بهتراست اگر از بیماری‌های ناشی از آندومتریوز شبه استروژن بالا، فیبروم‌های رحمی و سرطان تخمدان رنج می‌برید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. اگر مشکل سلامتی مرتبط با استروژن دارید برای دریافت مقدار مصرفی رازیانه با پزشک خود مشورت کنید.

آب رازیانه چه فوایدی دارد؟

آب تهیه شده با دانه‌های رازیانه که یک شب در آب خیس شده باشد می‌تواند به اهداف کاهش وزن شما کمک کند، خون را تصفیه کند و از هرگونه هوس قند در طول روز جلوگیری کند. همچنین می‌تواند هضم شما را بهبود بخشد و دارای مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که برای سلامت کلی شما مفید است.

 

منبع:
wedbook.in

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
14080 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

5 روز پیش
|
5761 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

3 روز پیش
|
3993 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

3 روز پیش
|
3913 بازدید