2109
6 مواد غذایی که می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند

6 مواد غذایی که می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند

1401/11/29 بازدید395

 غلات فرآوری شده:

 سیب زمینی سفید، تورتیلا‌های آرد سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید همگی حاوی کربوهیدرات‌های ساده‌ای هستند که قند خون شما را افزایش می‌دهند تا چند ساعت بعد کاهش یابد. انتخاب‌های کربوهیدرات سالم‌تر شامل نان سبوس‌دار یا خمیر ترش، برنج قهوه‌ای، تورتیلای گندم کامل، سیب‌زمینی شیرین، غلات سبوس‌دار، بلغور و جو کامل است. این جایگزین‌ها تاثیر یکسانی بر قند خون شما ندارند و می‌توانند انرژی طولانی‌تری به شما بدهند.

 آب پرتقال:

آب پرتقال اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم صبحگاهی به بازار عرضه می‌شود و ممکن است انرژی اولیه شما را تقویت کند. اما با کاهش سطح قند خون به سرعت از بین می‌رود و انرژی شما را تخلیه می‌کند. بسیاری از آب پرتقال‌ها دارای شربت ذرت با فروکتوز بالا، شکر اضافه شده، رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی هستند. حتی برای نوشیدن آب راه‌های زیادی وجود دارد تا از آن لذت ببرید. به عنوان مثال می‌توانید توت، لیمو، لیموترش، چند برش خیار یا نعناع را اضافه کنید تا آب کمی طعم بدهد. همچنین می‌توانید توت‌ها را در قالب‌های یخ منجمد کرده و به بطری آب خود اضافه کنید.

 غذا‌های فرآوری شده:

بسیاری از مواد غذایی موجود در بازار مملو از قند‌های افزوده شده هستند که در صورت مصرف بیش از حد مکرر می‌تواند سطح انرژی شما را تحت تاثیر قرار دهد. غلات صبحانه و اسنک بار‌ها نمونه‌های عالی از غذا‌های فرآوری شده رایج هستند که مملو از قند‌های اضافه شده هستند. اکثر غلات صبحانه‌ها حاوی فیبر بسیار کمی و در عین حال مقادیر قابل توجهی قند اضافه شده هستند. در واقع قند‌ها تا 50 درصد از وزن کل بسیاری از غلات صبحانه محبوب را تشکیل می‌دهند و این‌ها برای کودکان به بازار عرضه می‌شوند.

 قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا:

تولید‌کنندگان نوشیدنی‌های انرژی‌زا ترکیبی از مواد محرک را در فرمولاسیون خود گنجانده‌اند مانند جینسینگ. با این حال محققان بیشترین اثرات افزایش انرژی را به قند و کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها نسبت دادند. همانطور که قبلاً ذکر شد مصرف مقادیر زیاد قند می‌تواند باعث افزایش انرژی و سپس کاهش شدید آن شود و به طور بالقوه باعث می‌شود نسبت به قبل از مصرف نوشیدنی احساس خستگی بیشتری کنید.

 غذا‌های سرخ شده:

غذا‌های سرخ شده و فست فود‌ها می‌توانند انرژی شما را تخلیه کنند زیرا سرشار از چربی، کم فیبر و کمبود ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری هستند. این عوامل می‌توانند هضم شما را کند کنند. هضم کندتر مشکل ساز است زیرا می‌تواند سرعت ورود مواد مغذی تقویت‌ کننده انرژی را به بدن کاهش دهد. مصرف بیش از حد غذا‌های چرب به طور همزمان ممکن است باعث احساس سیری بیش از حد در شما شود.

غذا‌های کم آهن:

دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی ممکن است باعث احساس خستگی و ضعف شود و انرژی شما را کاهش دهد. آهن از غذا‌هایی که می‌خورید در روده کوچک شما جذب می‌شود. شرایطی مانند بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون می‌تواند جذب آهن را برای روده شما دشوارتر کند. با خوردن غذا‌های غنی از آهن بیشتر می‌توانید آهن بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید مانند:

  • گوشت گاو، جگر، مرغ، بوقلمون و اردک
  • سبزی‌های برگ دار مانند کلم بروکلی و کلم پیچ
  • نخود، لوبیا و لوبیا چیتی
  • غلات غنی شده با آهن 
  • میوه‌های خشک، مانند آلو و کشمش

 

منبع:

www.lifehack.org

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها