2109
ابداع آزمایش خون در تشخیص سریع بیماری انسولین نادر در نوزادان

ابداع آزمایش خون در تشخیص سریع بیماری انسولین نادر در نوزادان

1393/08/05 بازدید454

 محققان انگلیسی آزمایش خون ساده‌ای را ابداع کرده‌اند که امکان تشخیص زودهنگام نوع نادری از بیماری انسولین در نوزادان را فراهم کرده و از آسیب دیدن مغز و یا مرگ کودک پیشگیری می‌کند.

 
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هایپرانسولین مادرزادی (Congenital hyperinsulinism) نوع نادری از بیماری انسولین است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، منجر به آسیب دیدن مغز و حتی مرگ کودک می‌شود.
 
این بیماری زمانی روی می‌دهد که سلول‌های تخصصی در لوزالمعده مقادیر بیش از اندازه انسولین آزاد کنند.
 
محققان دانشگاه منچستر آزمایش خون ساده‌ای را ابداع کرده‌اند که امکان تشخیص زودهنگام این بیماری را در برخی نوزادان بدون داشتن هرگونه علت ژنتیکی فراهم می‌کند.
 
برای نخستین‌بار با بررسی ژن‌ها و هورمون‌ها در 13 کودک مبتلا به هایپرانسولین مادرزادی، محققان موفق به نشان دادن ارتباط بین سطوح بالای هورمون اینکرتین در این گروه از بیماران شدند.
 
در این آزمایش، یک جفت از هورمون‌ها به نام اینکرتین (incretins) اندازه‌گیری شد؛ این هورمون‌ها توسط سلول‌های تخصصی در روده هنگام عبور غذا آزاد می‌شوند.
 
اینکرتین معمولا سلول‌های درون لوزالمعده را برای آزاد کردن انسولین بیشتر برای تنظیم قند خون حمل می‌کند؛ اگر بدن نوزاد مقادیر بالای هورمون اینکرتین آزاد کند، لوزالمعده مقادیر بالاتر انسولین آزاد می کند که منجر به کاهش سطح قند خون می‌شود.
 
نتایج این دستاورد در مجله Pediatrics منتشر شد.
 
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها