2109
رانندگی در برف و رعایت ۱۰ نکات اصلی برای آن

رانندگی در برف و رعایت ۱۰ نکات اصلی برای آن

1401/11/05 بازدید789

رانندگی در زمان بارش برف نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. عدم رعایت برخی نکات به ظاهر ساده می‌تواند باعث شود تا کنترل خودرو به راحتی از دست فرد خارج شود و همین امر سبب بروز بسیاری مشکلات مانند تصادف و گیر کردن خودرو در برف شود.

به همین دلیل افراد باید در خصوص رانندگی در برف نکاتی را بدانند تا بتوانند در این روزها نیز به راحتی با خودرو مسیر مد نظر خود را طی کنند. در ادامه در خصوص مهم‌ترین اصول رانندگی در برف نکاتی را بیان خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

اصول رانندگی در برف

توجه به اصول رانندگی در برف باعث خواهد شد تا رانندگی در زمستان برای افراد راحت‌تر باشد. رانندگی در یخبندان و برف می‌تواند با مشکلاتی مانند سر خوردن ماشین و بروز تصادفات همراه باشد. اما با توجه به اصول رانندگی در برف می‌توان احتمال بروز این مشکلات را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. از مهم‌ترین مواردی که برای رانندگی در برف باید به آن‌ها توجه کرد، می‌توان موارد زیر را نام برد.

1- شروع به حرکت

یکی از مواردی که برای رانندگی در برف باید به آن توجه کرد، شروع به حرکت است. در صورتی که برای شروع به حرکت فرد بیش از اندازه پا را روی پدال گاز فشار دهد، سرعت به یک‌باره زیاد خواهد شد و همین امر احتمال لیز خوردن را به میزان بسیار زیادی بالا می‌برد.

2- حرکت در لاین‌های تمیزتر

در زمان بارش برف، وقتی که وارد جاده یا اتوبان می‌شوید، یک یا دو لاین نسبت به باقی لاین‌ها تمیزتر است و برف کمتری به دلیل تردد ماشین‌ها روی آن وجود دارد. حرکت در این لاین‌ها باعث می‌شود که احتمال سر خوردن ماشین بسیار کمتر شود.

3- رعایت فاصله ایمنی

یکی دیگر از نکاتی که برای رانندگی در برف باید به آن توجه کرد، رعایت فاصله مناسب و ایمنی با خودروی جلویی است. باید بدانید که فاصله زمانی فشار دادن پا روی پدال ترمز تا لحظه توقف در زمان بارش برف می‌تواند تا 10 برابر بیشتر شود. به همین دلیل اگر فاصله از حد مناسب کمتر باشد، احتمال تصادف با ماشین جلویی بسیار بالا خواهد رفت.

4- احتیاط بیشتر در جاده‌های خلوت

زمانی که جاده خلوت است بسیاری از افراد با سرعت بیشتری مسیر را طی می‌کنند. اما برای امنیت بیشتر در زمان بارش برف نباید سرعت خود را در حد مجاز و حتی پایین‌تر از آن نگه دارید. علاوه بر این که سرعت بیشتر احتمال سر خوردن را افزایش می‌دهد، کنترل ماشین را نیز بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

5- گیر کردن در برف و حل این مشکل

اگر خودرو در برف گیر کرد، باید با احتیاط از خودرو پیاده شوید، چرخ‌ها را از برف پاک کنید و با احتیاط و به آرامی دوباره شروع به حرکت کنید. اگر حجم برفی که در آن گیر کرده‌اید، بسیار زیاد نباشد با استفاده از این روش به راحتی می‌توانید از آن خارج شوید. همچنین در شرایط برفی بهتر است زنجیر چرخ را فراموش نکنید.

6- یخ زدن جاده

نکته دیگری که برای رانندگی در برف به صورت ایمن باید به آن توجه کرد، یخ زدن معابر و جاده‌هاست. این مشکل بیشتر در جاده‌های کم تردد و پس از بارش برف اتفاق می‌افتد. پس اگر در هوای بسیار سرد تصمیم به رانندگی در جاده‌های کم تردد دارید، به یخ سیاه یا هم یخ زدگی مسیر توجه کنید، زیرا عدم توجه به این بخش از جاده می‌تواند باعث شود تا کنترل خودرو را از دست بدهید.

7- پاک کردن برف از روی خودرو

پاک کردن برف در شرایط برفی یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه شود. وجود برف روی ماشین می‌تواند علاوه بر راننده برای ماشین‌های دیگر نیز مشکل ایجاد کند. در زمان رانندگی ممکن است برف روی سقف به روی شیشه‌ها بریزد و راننده را برای دیدن مسیر دچار مشکل کند. البته برف موجود روی سقف در پیچ‌ها نیز می‌تواند به روی ماشین‌های دیگر بریزد و این مشکل را برای آن‌ها ایجاد کند. به همین دلیل برف روی شیشه‌ها، سقف، کاپوت و صندوق را به خوبی پاک کنید.

8- رانندگی روان

در زمستان و زمان بارش برف، رانندگی روان و یکنواخت بسیار مهم است. از افزایش یا کاهش بسیار سریع و بی دلیل سرعت پرهیز کنید تا احتمال سر خوردن خودرو را کاهش دهید.

9- احتیاط بیشتر در پیچ‌ها

در روزهای برفی احتمال سر خوردن در پیچ‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل قبل از ورود به پیچ حتماً سرعت خود را به میزان زیادی کم کنید و تا حد مطمئن پایین بیاورید تا بتوانید پیچ را به راحتی پشت سر بگذارید.

10- اهمیت دادن به برف پاک‌کن و چراغ‌های خودرو

بهتر است قبل از بارش برف از سالم بودن برخی قطعات خودرو مانند برف پاک‌کن‌ها و چراغ‌ها مطمئن شوید. این دو مورد در زمان بارش برف و مخصوصاً در شب‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در صورت خراب بودن آن‌ها بهتر است با خودرو تردد نکنید.

جمع‌بندی

توجه به سالم بودن خودرو، همراه داشتن زنجیر چرخ، رانندگی با سرعت مناسب، ترمزگیری قبل از ورود به پیچ و رانندگی یکنواخت از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در روزهای برفی به آن‌ها توجه کرد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها