2109
همه آنچه که باید در رابطه با آزمون آیتلس بدانید

همه آنچه که باید در رابطه با آزمون آیتلس بدانید

1401/09/29 بازدید148

قصد دارید در آزمون آیتلس شرکت کنید؟ اولین قدم برای گرفتن مدرک آزمون آیتلس، قبل از آمادگی‌های لازم آشنایی با این آزمون است.

در این مقاله همه آنچه باید درباره آزمون آیتلس بدانید را آورده‌ایم، از نحوه نمره‌دهی، انواع مختلف این آزمون گرفته تا محدودیت مختلف‌های آن صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

 

 

 

معرفی آزمون آیلتس

آیتلس به انگلیسی IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی، یکی از معتبرترین آزمون‎های زبان انگلیسی است که در سراسر جهان بر محک زدن میزان دانش زبان انگلیسی افراد برگزار می‎شود.

آزمون آیلتس توسط دانشگاه کمبریج و شورای فرهنگی انگلستان و موسسه آیتلس استرالیا برگزار می‌شود.

امتیازبندی آزمون آیتلس به این صورت است که هیچ نمرۀ قبولی وجود ندارد و افراد پس از شرکت در آن نمره‌‎ای بین 0 تا 9 می‌گیرند و بسته به موردی که می‎خواهید این مدارک را استفاده کنید نمره شما اهمیت پیدا می‌کند. اما به صورت کلی سطح 5 نمره‌ای متوسط و سطح 6 به بالا نمره خوب و سطح زبان بالا محسوب می‎شود.

اگر برای پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های خارج از کشور می‌خواهید در این آزمون شرکت کنید باید از قبل بدانید که حداقل نمره لازم چقدر است، برای مثال دانشگاه‌هایی مثل کمبریج، آکسفورد و هاروارد حداقل نمره آیتلس 7 را می‎پذیرند.

آزمون آیتلس از چهار بخش تشکیل شده است و قصد آن سنجیدن چهار مهارت شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، صحبت کردن Speaking)) و نوشتن (Writing) است.

نکته: پیش‌نیاز ترجمه کردن متون تسلط کامل به جنبه‌های مختلف زبان مبدأ و مقصد است، از قواعد و فرهنگ آن‌ها گرفته تا معنای عبارت و اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها. تبدیل شدن به یک مترجم حرفه‌ای نیاز به سال‌ها تمرین و مطالعه نیاز دارد.

ترنسیس، پلتفرم تخصصی ترجمه مجموعه‌ای از 5000 مترجم حرفه‎ای و باسابقه است که کار شما را برای پیدا کردن مترجم ساده کرده است. این مترجمان انواع خدمات ترجمه، پارافریز و ویراستاری مثل ترجمه دقیق انگلیسی به فارسی را با بالاترین کیفیت ممکن همراه با قیمتی کاملاً عادلانه ارائه می‎کنند؛ برای ثبت سفارش با استفاده از لینک بالا وارد سایت ترنسیس شوید.

نکته: آزمون آیتلس محدودیت سنی خاصی ندارد و همه می‌توانند در آن شرکت کرده و مدرک بگیرند. البته باید حواستان باشد که در هر ماه فقط 4 بار می‌توانید در این آزمون شرکت کنید.

 

انواع مختلف آزمون آیتلس

آزمون آیتلس به دو صورت دانشگاهی (Academic) و عمومی (General training) برگزار می‌شود؛ اگر هدفتان از شرکت در این آزمون گرفتن پذیرش دانشگاه‌های بین‌المللی است باید آزمون دانشگاهی را انتخاب کنید و برای کارهای اقتصادی-تجاری لازم است که مدرک آیتلس عمومی یا همان جنرال را داشته باشید.

 

بخش‌های مختلف آزمون آیتلس

گفتیم که آزمون آیتلس چهار مهارت مختلف افراد (Listening - Reading - Writing - Speaking) را در انگلیسی می‌سنجد و هر مهارت به صورت نمره می‌گیرد و در نهایت هم یک نمره کلی برای تمام آزمون مشخص می‌شود.

 

مهارت خواندن Reading

بخش Reading آزمون آیلتس از 3 متن و 40 سوال تشکیل شده است و داوطلب 60 دقیقه زمان دارد که به این سوالات پاسخ دهد.

متون ریدینگ آزمون آیلتس جنرال همان عمومی در رابطه با امورات روزمره، اجتماعی و موضوعات عمومی است.

متون ریدینگ آزمون آکادمیک جنبه علمی دارند اما خیلی تخصصی نیستند.

 

مهارت شنیداری Listening

آزمون لیسنینگ از 4 بخش تشکیل شده است، در هر بخش فایل صوتی پخش می‌شود، این فایل‌های صوتی به صورت مونولوگ و دیالوگ دو یا چند نفره هستند. موضوعات لیسنینگ در هر بخش متفاوت است و می‌تواند بسیار گسترده باشد اما عموماً دو بخش اول مربوط به موضوعات اجتماعی و زندگی روزمره است و در دو بخش بعدی درباره موضوعات دانشگاهی صحبت می‌شود.

دفترچه آزمون لیسنینگ 40 سوال دارد و حدود 30 دقیقه وقت دارید تا به این سوالات پاسخ دهید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس هر فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود و همان بار اول باید متوجه مفهوم آن شوید.

 

مهارت نوشتاری Writing

برای آزمون رایتینگ 60 دقیقه زمان دارید و در این یک ساعت باید دو رایتینگ با دو موضوع مختلف بنویسید.

موضوعات رایتینگ در دو آزمون جنرال و آکادمیک متفاوت‌اند؛ در آزمون جنرال باید در بخش اول نامه‌ای 150 کلمه‌ای به شخصی فرضی بنویسید و در قسمت دوم هم حداقل 250 کلمه نظرات خودتان را در رابطه با موضوعی بیان کنید.

نکته: لازم به ذکر است که اگر متنی که می‌نویسید کمتر از تعداد کلمات تأکید شده باشد، از شما نمره کم می‌شود

در بخش اول آزمون آکادمیک باید حداقل 150 کلمه درباره یک جدول یا نموداری که به شما نشان داده می‌شود، بنویسید، آن را تجزیه و تحلیل کرده و به نتیجه‌ای برسید.

در قسمت دوم این آزمون باید نظر موافق یا مخالف خودتان را راجع به موضوع خاصی بنویسید، متن رایتینگ شما باید حداقل 250 کلمه باشد.

نکته: ترنسیس، پلتفرم تخصصی ترجمه، به منظور استخدام مترجم و کارآفرینی برای مترجمان و تأسیس شده است؛ با کار کردن به عنوان مترجم در ترنسیس می‌توانید در خانه خود بمانید و به صورت دورکاری درآمد کسب کنید. همین الآن با استفاده از لینک به سایت ترنسیس مراجعه و به عنوان مترجم در زمینه مورد نظرتان (ترجمه فیلم، ترجمه کتاب، ترجمه مقاله، ترجمه قرارداد، ویرایستاری و پارافریز و ...) ثبت نام کنید.

 

مهارت صحبت کردن Speaking

امتحان اسپیکنیگ سه بخش دارد و مدت زمان آن بین 11 تا 14 دقیقه است، سه بخش اول آزمون آیلتس (ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ) در روز به صورت جداگانه از اسپیکینگ برگزار می‌شوند. عموماً آزمون اسپیکینگ به روز بعد بخش اول آزمون آیلتس موکول می‌شود.

  1. بخش اول آزمون اسپیکینگ:

این بخش بین 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد و باید به سوالاتی عمومی که از شما پرسیده می‌شود پاسخ دهید، این سوالات درباره محل زندگی، شغل، تحصیلات، وضعیت خانواده، علایق شما و موارد این چنینی خواهد بود.

  1. بخش دوم آزمون اسپیکینگ:

در پارت دوم موضوعی به شما داده می‌شود که باید درباره آن صحبت کنید. موضوع این قسمت می‌تواند هر چیزی باشد؛ از آخرین سفری که رفته‌اید و بهترین غذایی که خورده‌اید تا اولین خاطره‌ای که به یاد دارید و داستان کمک کردن به یک فرد نیازمند.

این قسمت از آزمون جمعاً 3 دقیقه طول می‌کشد، 1 دقیقه زمان دارید درباره موضوع فکر و یادداشت برداری کنید و حدود 2 دقیقه هم باید بدون وقفه در رابطه با آن صحبت کنید.

  1. بخش سوم آزمون اسپیکینگ:

در قسمت سوم آزمون باید بین 4 تا 5 دقیقه با مصاحبه‌کننده گفتگو کنید، موضوع این بخش مرتبط با موضوع بخش دوم خواهد بود و سوالاتی از شما پرسیده می‌شود که باید پاسخ دهید.

 

نمره‌دهی در آزمون آیلتس

یکی از سوالاتی که برای اکثر داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس پیش می‌آید، این است که آیا این آزمون نمره منفی دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. نگران نباشید! آزمون آیلتس نمره منفی ندارد و می‌توانید بدون استرس بیش از حد حتی سوالاتی را که شک دارید پاسخ دهید.

 

اعتبار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس دو سال اعتبار دارد و در پایان سال دوم برای تمدید مدرکتان باید دوباره در این آزمون شرکت کنید.

 

کلام آخر ...

شناختن آزمون آیلتس و آشنایی با روند و نحوه برگزاری آن، سیستم نمره‌دهی اولین قدم برای گرفتن مدرک آیلتس است؛ بنابراین در این مقاله سعی کردیم همه آنچه که باید در رابطه با آزمون بدانید را بیاوریم.

امیدواریم برای شما مفید و کاربردی بوده باشد، اگر نکته خاص و یا تجربه‌ مرتبطی دارید که به کامل شدن این مقاله کمک می‌کند حتماً آن را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید؛ مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

این هفته رو بشنوید با نی نی کست

نوشته

1 هفته پیش
|
14763 بازدید

تاریخچه سزارین!

نوشته

1 هفته پیش
|
8671 بازدید