2109
سوالاتی که باید قبل از اقدام به بارداری پاسخ دهید

سوالاتی که باید قبل از اقدام به بارداری پاسخ دهید

1401/09/24 بازدید10338

چه زمانی باید کنترل بارداری خود را متوقف کنید؟

مدت زمانی که باید کنترل بارداری را متوقف کنید تا باروری خود را بازیابی کنید بستگی به نوع استفاده شما دارد. ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد تا چرخه شما منظم شود. اگر از روش‌های کنترل بارداری طولانی‌تری مانند تزریق دپو استفاده می‌کنید ممکن است چند ماه تا دو سال طول بکشد تا بدن شما برای باردار شدن آماده شود. مهم نیست از کدام روش استفاده می‌کنید مهم است که دو چیز را به خاطر بسپارید. اول اینکه بسیار مهم است که متوجه شوید امکان باردار شدن بلافاصله پس از قطع مصرف وجود دارد. دوم اینکه برای اینکه بهترین شانس را برای باردار شدن به شما بدهد باید قبل از تلاش منتظر بمانید تا یک سیکل قاعدگی کامل رخ دهد.

بارداری چقدر طول می‌کشد؟

هنگامی که سیکل شما و تخمک‌گذاری منظم انجام شد باید در سه ماه اول باردار شوید. با این حال توجه داشته باشید که عواملی وجود دارند که می‌توانند بر سرعت وقوع آن تاثیر بگذارند. این‌ها می‌تواند شامل سیگار کشیدن، مصرف قبلی دارو و هورمون درمانی باشد. شرایط پزشکی مانند اختلال التهابی لگن نیز می‌تواند بر بارداری تأثیر بگذارد. طبق آمار‌ها:

  •  ۳۰ درصد از زنان در ماه اول باردار می‌شوند
  •  ۶۰ درصد در سه ماه اول باردار می‌شوند
  •  ۸۰ درصد در شش ماه اول باردار می‌شوند
  • ۸۵ درصد در سال اول باردار می‌شوند
  • ۹۵ درصد در چهار سال اول باردار می‌شوند

 

قبل از اقدام به بارداری چه باید کرد؟

زنانی که سعی در باردار شدن دارند ممکن است نیاز داشته باشند که بدن خود را در اسرع وقت برای بچه دار شدن آماده کنند. برخی از اقداماتی که می‌توانید قبل از بارداری انجام دهید به شرح زیر است:

  • به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند هر گونه وضعیت سلامتی را که بر بارداری شما تأثیر بگذارد بررسی کند
  •  مطمئن شوید که واکسن‌ها را تزریق و آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام می‌دهید
  •  حداقل سه ماه قبل از بارداری مصرف ویتامین دوران بارداری حاوی اسید فولیک را شروع کنید
  • سیگار را کنار بگذارید و مصرف دارو‌هایی را که در دوران بارداری نمی‌توانید استفاده کنید کاهش دهید
  • یک برنامه ورزشی منظم را شروع کنید

بررسی چرخه قاعدگی 

برای اینکه بهترین شانس را برای باردار شدن داشته باشید باید چرخه خود را بررسی کنید. متوسط چرخه برای اکثر زنان ۲۸ روز است و تخمک‌گذاری معمولاً ۱۴ روز پس از پریود شما اتفاق می‌افتد. در طول تخمک‌گذاری یک تخمک بالغ از تخمدان شما آزاد می‌شود و شروع به حرکت به سمت لوله فالوپ می‌کند. اینجاست که می‌تواند توسط اسپرم شریک زندگی شما بارور شود. اگر لقاح اتفاق بیفتد تخمک روی دیواره رحم شما کاشته می‌شود و شروع به شکل‌گیری نوزاد می‌کند. در طول شروع چرخه بدن شما محیطی را برای لقاح ایجاد می‌کند. اگر بارداری اتفاق نیفتد قاعدگی خواهید داشت و این روند دوباره شروع می‌شود. به عنوان مثال زمانی که به دوره تخمک‌گذاری نزدیک می‌شوید دمای پایه بدن شما بالاتر می‌رود. ممکن است متوجه تغییراتی در مخاط دهانه رحم خود شوید. ممکن است بیشتر شبیه سفیده تخم مرغ و کشدار به نظر برسد. اگر در کنترل تخمک‌گذاری خود مشکل دارید می‌توانید از کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری استفاده کنید.

 

چه زمانی باید رابطه جنسی داشته باشیم؟

سلول‌های اسپرم می‌توانند تا ۷۲ ساعت در بدن زندگی کنند. اگر می‌خواهید باردار شوید چند روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید. در یک چرخه ۲۸ روزه رابطه جنسی می‌تواند در روز‌های ۱۱ تا ۱۴ باشد.

اگر مشکل نازایی داشته باشیم چه کار کنیم؟

 دارو مصرف کنید:

پزشکان ممکن است دارو‌های خاصی را برای تقویت تعادل هورمونی تجویز کنند که می‌تواند آزاد شدن تخمک‌ها را تحریک کرده و چرخه تخمک‌گذاری شما را آغاز کند. این دارو‌ها ممکن است به صورت قرص یا تزریقی باشند. ممکن است مجبور شوید آن‌ها را در طول مقاربت مصرف کنید.
 جراحی انجام دهید:

گاهی اوقات مشکلات باروری می‌تواند نتیجه شرایط تولید مثلی مانند اندومتریوز، فیبروم یا سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. این‌ها معمولاً بافت‌های اسکار یا کیست‌ها را تولید می‌کنند و برداشتن آن‌ها برای عملکرد بهینه اندام‌های تولید مثل ضروری است.

لقاح آزمایشگاهی را امتحان کنید:

اگر با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنید لقاح آزمایشگاهی یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی است. در طی این فرآیند تخمک و اسپرم در شرایط آزمایشگاهی برداشت و بارور می‌شوند. پس از ایجاد جنین پزشک آن را در داخل رحم قرار می‌دهد تا شروع به رشد کند. این فرآیند می‌تواند تا شش هفته طول بکشد و اغلب میزان موفقیت بالایی دارد.

 از تخمک یا اسپرم اهدا شده کمک بگیرید:

در صورتی که علت ناباروری شما مشکلات مربوط به زنده ماندن تخمک یا اسپرم باشد می‌توانید از یک اهدا‌کننده برای تکمیل فرآیند استفاده کنید. با تخمک‌های اهداکننده، تخمک از اهداکننده برداشت می‌شود و در فرآیند آزمایشگاهی قرار می‌گیرد و سپس در رحم کاشته می‌شود. اگر نیاز به اهدای اسپرم باشد اغلب در طول تخمک‌گذاری از طریق دهانه رحم وارد می‌شود.

 طب سوزنی انجام دهید:

طب سوزنی بر نیروی زندگی و انرژی فرد تمرکز دارد و از سوزن‌های ظریف برای تحریک فرآیند‌های بدن استفاده می‌کند. طب سوزنی معمولاً با مکمل‌های گیاهی برای بهبود تعداد اسپرم و کیفیت تخمک و همچنین افزایش جریان خون در ناحیه لگن ترکیب می‌شود.

 یوگا کار کنید:

یوگای باروری ممکن است به هماهنگی جنبه‌های فیزیکی، ذهنی و معنوی بدن کمک کند. این همچنین به تنظیم چرخه قاعدگی و افزایش شانس بارداری کمک می‌کند. یوگا همچنین ممکن است جریان خون، انرژی و هورمون‌ها را تنظیم کند. با انجام این کار بدن شما برای بارداری آماده می‌شود و استرس ناشی از تلاش را از بین می‌برد.

 

منبع:

mominthesix.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها