2109
آیا نور آبی به پوست شما آسیب می‌رساند؟

آیا نور آبی به پوست شما آسیب می‌رساند؟

1401/08/22 بازدید800

احتمالاً شنیده‌اید که چگونه نور آبی می‌تواند به چشم و کیفیت خواب شما آسیب برساند. اخیراً محصولات مراقبت از پوست نیز وارد قفسه‌ها شده‌اند و ادعا می‌کنند که از پوست ما در برابر اثرات مضر نور آبی محافظت می‌کنند. صفحه نمایش‌های دیجیتال از جمله تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌ها همگی منابع اضافی نور آبی هستند. تحقیقات در مورد این موضوع محدود است، اما کارشناسان موافقند که انرژی کمتر و طول موج طولانی‌تر در نور آبی می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند تا اشعه ماوراء بنفش (UV) که می‌تواند باعث سرطان پوست شود. یکی از رایج‌ترین تأثیرات پوستی در معرض نور آبی، هایپرپیگمانتاسیون است که باعث تیره شدن یا رنگ متفاوت پوست می‌شود. همچنین نشان داده شده است که باعث پیری زودرس، تجزیه کلاژن و اختلال در عملکرد سد پوستی می‌شود.

نور آبی تا چه حد مضرر است؟

قرار گرفتن در معرض نور ساطع شده از دستگاه‌های الکترونیکی روی سلول‌های پوست انسان حتی در صورت قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت می‌تواند تولید گونه‌های اکسیژن فعال را افزایش دهد که منجر به پیری می‌شود. میزان نور آبی مصنوعی ساطع شده در طول استفاده معمولی از دستگاه‌های الکترونیکی به اندازه کافی برای ایجاد اثرات مضر روی پوست نیست. بر اساس این مطالعات گذراندن یک هفته کامل و بدون وقفه در مقابل یک‌مانیتور در فاصله ۳۰ سانتی‌متری از صفحه نمایش از نظر جلوه‌های نور آبی مانند یک دقیقه بیرون از خانه در یک روز آفتابی تابستان است.

استفاده از نور آبی چه مزایایی دارد؟

نور آبی زمانی که در تنظیمات انرژی کمتر استفاده می‌شود می‌تواند برای درمان لکه‌های پوستی پیش سرطانی و پسوریازیس استفاده شود. اما باید در کنار سایر دارو‌ها استفاده شود. ما همچنین می‌دانیم که همین نور به تنهایی بدون هیچ گونه داروی اضافی می‌تواند باعث قرمزی، افزایش رنگدانه‌های نامنظم به ویژه در انواع پوست‌های تیره شود و همچنین می‌تواند برخی بیماری‌های پوستی حساس به نور از جمله واکنش به برخی دارو‌ها را تشدید کند.

چگونه از پوست خود در برابر نور آبی محافظت کنیم؟

در حالی که باید تحقیقات بیشتری در مورد نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش‌های دیجیتال انجام شود اما در کل باید از پوست خود در برابر نور آبی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنیم. کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی سنتی اغلب از نور آبی محافظت نمی‌کنند. از سوی دیگر ضد آفتاب‌های فیزیکی به ویژه آن‌هایی که حاوی اکسید روی هستند محافظت در برابر نور آبی و همچنین محافظت در برابر نور UVA و UVB را در مقایسه با ضد آفتاب‌های شیمیایی افزایش می‌دهند. اکسید‌های آهن به جلوگیری از نور آبی به روشی مشابه ضد آفتاب کمک می‌کنند در حالی که آنتی اکسیدان‌های موجود در برخی از سرم‌های موضعی با کیفیت به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. در عین حال مرطوب‌کننده‌ها به آبرسانی پوست و بازسازی سد پوستی کمک می‌کنند که ممکن است در اثر نور آبی آسیب ببیند.

منبع:

www.verywellhealth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15568 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
13026 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

3 روز پیش
|
3699 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
12696 بازدید