2750
چه زمانی خانم‌ها باید به پزشک زنان مراجعه کنند؟

چه زمانی خانم‌ها باید به پزشک زنان مراجعه کنند؟

1401/06/23 بازدید2145

حفظ سلامت روتین بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی است. این به شما کمک می‌کند دوباره با پزشک خود ارتباط برقرار کنید و در مورد سلامت خود صحبت کنید. هنگامی که یک مشکل سلامتی ایجاد می‌شود ویزیت پزشک در درجه اول بر روی آن موضوع سلامت متمرکز است. علائم زیر اغلب از یک مشکل زمینه‌ای سلامت باروری ناشی می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است باعث ایجاد عوارض شود. بنابراین مهم است که قبل از جدی شدن وضعیت به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

پریود‌های نامنظم:

داشتن یک یا دو قاعدگی نامنظم در سال به خصوص در مواقع استرس‌زا یا تغییرات بزرگ زندگی می‌تواند طبیعی باشد. همچنین طبیعی است که هر ماه نوسانات جزئی در طول سیکل داشته باشید. برای مثال انتظار پریود شدن هر ۲۸ تا ۳۰ روز. یکی از علل زمینه‌ای شایع پریود‌های نامنظم سندرم تخمدان پلی کیستیک است که با سایر مشکلات سلامتی نیز مرتبط است.

عفونت ادراری:

علائم عفونت ادراری شامل سوزش و درد و احساس میل به ادرار کردن در هنگام خالی بودن مثانه است. هنگامی که زنان در گذشته عفونت ادراری داشته‌اند و علائم دقیقاً مشابه هستند ممکن است نیازی به مراجعه به متخصص زنان نباشد. با این حال اگر علائم متفاوت است یا فرد مطمئن نیست که چه چیزی می‌تواند باعث علائم شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یکی دیگر از مشکلات که معمولاً شایع است از دست دادن کنترل مثانه است که به آن بی‌اختیاری می‌گویند. مشکلات بی‌اختیاری گاهی توسط متخصص زنان و گاهی توسط متخصص اورولوژی درمان می‌شود.

ترشحات غیر طبیعی واژن:

ترشحات غیر طبیعی واژن باید حتماً توسط متخصص زنان بررسی شود. ممکن است نشانه‌ای از عدم تعادل واژن، عفونت مقاربتی و بسیاری از مسائل دیگر باشد. تشخیص ترشحات غیرطبیعی واژن ممکن است به سختی انجام شود بنابراین معمولاً معاینه انجام می‌شود. گاهی اوقات خانم‌ها نگران ترشحات غیر طبیعی واژن هستند در حالی که این ترشحات فقط یک تغییر در ترشحات واژن در بخش‌های مختلف چرخه قاعدگی است.

خونریزی نامنظم:

خونریزی نامنظم مانند لکه بینی بین قاعدگی یا خونریزی بعد از رابطه جنسی یکی از دلایل رایج مراجعه زنان به پزشک است. برخی از دلایل خونریزی عوارض جانبی و پیشگیری از بارداری هورمونی است. دانستن دلیل اصلی می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا یک مشکل آزار دهنده را برطرف کند.

قاعدگی سنگین:

قاعدگی‌های سنگین می‌تواند منجر به کم خونی و درد شود و می‌تواند بر روی کار‌های روزمره مانند کار و ورزش تأثیر بگذارد. برخی از دلایل خونریزی غیرطبیعی شدید عبارتند از فیبروم یا پولیپ، اختلالات لخته شدن یا خونریزی، عفونت‌ها، دارو‌ها و حتی سرطان. علت زمینه‌ای خونریزی شدید و شدت آن باید بررسی شود تا بهترین راه درمان این مشکل را پیدا کنید.

توده در سینه:

معاینه بالینی سینه بخشی طبیعی از معاینه سالانه زنان است. زنان اغلب برای توده یا درد در سینه‌ها نیز به متخصص زنان مراجعه می‌کنند. این توده‌ها گاهی اوقات می‌توانند نتیجه بافت متراکم سینه به نام بافت سینه فیبروکیستیک باشند. در موارد دیگر توده‌ای شبیه به توپ لاستیکی قابل توجه ممکن است مشاهده شود و این‌ها اغلب توده‌های خوش‌خیم به نام فیبروآدنوم هستند. توده‌ها معمولاً با معاینه سینه در مطب و تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی ارزیابی می‌شوند.

بوی واژن:

بوی واژن یک نگرانی رایج است. این اغلب نتیجه یک عفونت باکتریایی بوده اما می‌تواند از دلایل دیگری نیز باشد مانند عفونت مقاربتی، چیزی که در داخل واژن گیر کرده است مانند تامپون فراموش شده یا بوی بدن. برای اینکه بتوانید علت آن را متوجه شوید یک معاینه و برخی سواب‌ها یا آزمایش‌ها ممکن است مفید باشد.

تعرق مفرط:

برای زنان بسیار رایج است که درست قبل و در طول یائسگی دچار گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌شوند که تا حد زیادی به کاهش یا نوسان سطوح استروژن در بدن آن‌ها مرتبط است. یائسگی علت اصلی تعریق شبانه است که با تعریق بیش از حد در هنگام خواب و زمانی که بدن در حالت استراحت کامل است مشخص می‌شود. تعریق زیاد در زنان علیرغم فعالیت کم یا بدون فعالیت یا گرمای محیطی می‌تواند از عوارض جانبی برخی دارو‌ها یا علامتی از مشکلات هورمونی (سطح پایین تستوسترون)، سطح پایین قند خون و اختلالات عصبی باشد که می‌تواند تغییر جدی ایجاد کند.

 

چه نگرانی‌های رایج دیگری نیاز به مراجعه به متخصص زنان دارد؟

سایر دلایل رایج مراجعه زنان به متخصص زنان عبارتند از: خارش و سوزش فرج یا واژن، رابطه جنسی دردناک، میل جنسی کم، ارزیابی و درمان غیر طبیعی پاپ اسمیر، تشخیص و درمان بیماری‌های مقاربتی، قبل از بارداری و برنامه‌ریزی بارداری، بحث و ارزیابی باروری، کیست تخمدان، درد پایین شکم یا لگن، توده قابل لمس یا سنگینی در لگن، فیبروم و علائم یائسگی.

آیا پریود‌های دردناک جای نگرانی دارند؟

بله اما این اغلب به شدت درد و تأثیر آن بر زندگی یک خانم بستگی دارد. گاهی اوقات قاعدگی‌های دردناک به راحتی با دارو‌ها و تغییر سبک زندگی درمان می‌شوند و گاهی اوقات پریود‌های دردناک اذیت‌کننده هستند و درمان دارویی پس از درمان با مشکل مواجه می‌شوند.

قبل از مراجعه به متخصص زنان چه اقدامات احتیاطی را باید انجام داد؟

اگر پریود‌های نامنظم دارید تقویم ۶ تا ۱۲ ماه گذشته قاعدگی شما می‌تواند به ارزیابی یک مشکل بسیار بهتر از گفتن ساده "قاعدگی من نامنظم است اما نمی‌دانم چقدر نامنظم است" کمک کند.

 

منبع:

www.emedihealth.com

ارسال نظر شما

login captcha

خیلییی مقاله ی کاملی بود خداقوت😍❤️👏👏👏👏👏

الان یه شرکت دانش بنیان محصولی رو تولید کرده که همههههه این موارد رو درمان میکنه و اون هم پد ابریشمی پرنیان هست! 😋😎✨🦋

در واقع همه این مشکلات بخاطر سردی رحم هست و ابریشم سردی و رطوبت رحم رو میگیره و گرما بخشی میکنه به رحم، تو سایت و پیجشون هست میتونید کامل ببینید به نام پرنیان پوش😍✨🦋🦋🦋

پربازدیدترین ها