2109
آیا در دوران بارداری جنین در معرض خطر فلج مغزی قرار دارد؟

آیا در دوران بارداری جنین در معرض خطر فلج مغزی قرار دارد؟

1401/05/05 بازدید1002

فلج مغزی (CP) شامل گروهی از اختلالات است که بر توانایی فرد برای حرکت و حفظ تعادل و وضعیت بدن تأثیر می‌گذارد. این شایع‌ترین ناتوانی حرکتی است که در کودکان رخ می‌دهد."فلج مغزی" نشان دهنده برخی مشکلات یا ضعف‌های مربوط به عضلات است. علت اصلی CP معمولاً رشد غیر طبیعی مغز یا آسیب به مغز در حال رشد است.

 

چه چیزی باعث فلج مغزی می‌شود؟

همانطور که قبلاً به طور خلاصه در بالا توضیح داده شد فلج مغزی معمولاً به دلیل رشد غیرطبیعی مغز یا به دلیل آسیب به مغز در حال رشد ایجاد می‌شود. در حالی که این معمولاً قبل از تولد کودک اتفاق می‌افتد می‌تواند در هنگام تولد یا در اوایل دوران نوزادی نیز رخ دهد. عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد CP نقش داشته باشند. عفونت‌های دوران بارداری شامل عفونت‌های مادر مانند توکسوپلاسموز، سرخجه، سرخک، سیفلیس، ویروس زیکا است. عوارض مادرزادی مانند پره اکلامپسی، تشنج و کم کاری تیروئید است.  موارد حین زایمان شامل عللی مانند زایمان بریچ، بند ناف دور گردن، وزن کم هنگام تولد، بارداری دوقلو، سه قلو و غیره است. اما در اکثر موارد علت قابل ردیابی نیست.

آیا فلج مغزی درمانی دارد؟

در حالی که هیچ درمانی برای فلج مغزی وجود ندارد مداخله زود هنگام می‌تواند به مدیریت بهتر این بیماری و بهبود زندگی افراد مبتلا کمک کند. از این رو مهم است که یک برنامه درمانی در اولین فرصت شروع شود. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که با برخی تلاش‌ها برای جلوگیری از صدمات سر در نوزادان و ایمن‌سازی مادر در دوران بارداری می‌توان تا حدی از سی پی پیشگیری کرد.

 

منبع:

www.healthshots.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها