2109
آیا جراحی کاهش وزن می‌تواند دیابت را معکوس کند؟

آیا جراحی کاهش وزن می‌تواند دیابت را معکوس کند؟

1401/03/09 بازدید189

اضافه وزن و چاقی اغلب با دیابت نوع 2 همراه هستند و یک بیماری مزمن بوده که در آن لوزالمعده به اندازه کافی هورمون انسولین تولید نمی‌کند و یا سلول‌های بدن نمی‌توانند به طور مؤثر از انسولین استفاده کنند. اگر سلول‌های بدن به انسولین مقاوم باشند، اجازه ورود قند را نمی‌دهند و در جریان خون باقی می‌مانند یا برای ذخیره به کبد فرستاده می‌شوند و سپس لوزالمعده انسولین بیشتری تولید می‌کند تا گلوکز را از خون خارج کند. دیابت بدون درمان می‌تواند عوارض جدی از جمله اختلالات گردش خون، عصبی و سیستم ایمنی ایجاد کند.

به چه علت کاهش وزن سخت است؟

کاهش وزن می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا عوامل روانی، فیزیکی و متابولیکی زیادی درگیر هستند از جمله رژیم غذایی، ورزش، الگو‌های خواب و انواع غذا‌های مصرفی. هرکسی محرک‌های مختلفی برای کاهش/افزایش وزن خود دارد. برخی از رژیم‌های غذایی خوب و از نظر بالینی مناسب هستند.

 

آیا نوع جراحی مهم است؟

جراحی کاهش وزن همان جراحی چاقی نامیده می‌شود. روش‌های جراحی مختلفی وجود دارد که می‌توان برای کمک به کاهش وزن انجام داد. این روش‌ها نه تنها مقدار غذایی که می‌توانید بخورید را محدود می‌کنند، بلکه آناتومی معده و/یا روده‌ها را تغییر می‌دهند و سیگنال‌های هورمونی را آغاز می‌کنند که اشتها را کاهش داده و متابولیسم را افزایش می‌دهد. برای بسیاری از بیماران این روش‌ها منجر به کاهش نیاز به دارو‌های دیابت می‌شود و برای برخی دیگر دیابت آن‌ها اساساً درمان یا معکوس می‌شود. روش‌های جراحی چاقی که نشان داده‌اند به طور مؤثر متابولیسم را تغییر می‌دهند و دیابت نوع 2 را بهبود می‌بخشند یا معکوس می‌کنند عبارتند از:

 جراحی معده:

جراح معده را به دو بخش تقسیم می‌کند که یکی از آن‌ها به اندازه یک گردو بوده و محفظه کوچک مستقیماً به روده کوچک متصل می‌شود. تغییر مسیر روده‌ها نحوه متابولیسم انسولین را تغییر می‌دهد و بنابراین تأثیر قابل توجهی بر دیابت دارد.

لاپاراسکوپی:

جراح 80 تا 90 درصد معده را برمی دارد اما مسیر دستگاه گوارش را تغییر نمی‌دهد. این مقدار غذا خوردن را محدود می‌کند و گرسنگی را کاهش می‌دهد.

 انحراف بیلیوپانکراس:

برای این روش پزشک قسمت بزرگی از معده را برمی دارد و همچنین نحوه حرکت غذا به سمت روده را تغییر می‌دهد. این مؤثرترین عمل جراحی برای افراد مبتلا به دیابت است اما بیشترین خطر عوارض تغذیه‌ای را نیز دارد.

 

بعد از جراحی چه مراقبت‌هایی لازم است؟

پس از جراحی تعادل قند خون با ترکیبی از محدودیت کالری اجباری، افزایش حساسیت به انسولین و افزایش تولید انسولین بازیابی می‌شود. پس از انجام عمل بیماران باید به رژیم غذایی خود توجه زیادی داشته باشند و برای اطمینان از برآورده شدن نیاز‌های تغذیه‌ای خود مکمل مصرف کنند.

 

منبع:

www.uhhospitals.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها