2109
چگونه خلاقیت و نوآوری را پرورش دهیم؟

چگونه خلاقیت و نوآوری را پرورش دهیم؟

1401/03/02 بازدید384

همانطور که تجربیات و فعالیت‌ها خلاقیت شما را الهام می‌بخشد خلاقیت کودکان را نیز تقویت می‌کند. خلاقیت چیزی است که می‌توان آن را پرورش داد و این چیزی نیست که به سادگی در برخی افراد وجود داشته باشد و در برخی دیگر وجود نداشته باشد. هر کودکی به فرصت‌هایی برای کشف، ایجاد و لذت بردن از تعاملات، تجربیات و فعالیت‌هایی نیاز دارد که به یادگیری و رشد مداوم او کمک می‌کند.

آیا خلاقیت باعث تقویت کنجکاوی در کودکان می‌شود؟

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند. این کنجکاوی زمانی قابل پشتیبانی است که ارائه‌دهندگان فرصت‌هایی را برای یادگیری از طریق کار‌های روزمره و تجربیات روزمره ارائه دهند. تسهیل کنجکاوی کودکان، مهارت‌های تفکر انتقادی و تمایلات مثبت آن‌ها را نسبت به یادگیری رشد می‌دهد. در نظر بگیرید که چگونه برنامه شما خلاقیت را در کودکان تقویت می‌کند.

چگونه تشخیص دهیم که یک کودک خلاق داریم؟

شما به‌عنوان یک ودر و مادر یا معلم بهترین راه‌ها را برای اطمینان از ارائه تجربیات اساسی و تشویق خلاقیت کودکان در طول روز تعیین می‌کنید. در این سال‌های اولیه معلمان و مربیان باید بر تعامل حساس و ماهرانه برای حمایت و تقویت کنجکاوی و خلاقیت طبیعی کودکان تمرکز کنند. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این کار را در طول روز تشویق کنید. می‌توانید فعالیت‌های خاصی مانند رقصیدن و نقاشی با انگشت را برنامه‌ریزی کنید.

چگونه خلاقیت را در محیط آموزشی ارتقا دهیم؟

 مطالبی را برای تجربیات هنری، موسیقی، رقص، نمایش و ادبیات بی‌پایان ارائه دهید

با فراهم کردن فضایی برای کودکان برای ذخیره کار‌هایشان که هنوز کامل نشده است، پروژه‌های بلندمدت را در نظر بگیرید

به کودکان اجازه دهید تا نقش‌های جنسیتی متفاوتی را بدون توجه به اینکه چگونه شناسایی می‌کنند ایفا کنند

کودکان را با دقت مشاهده کنید تا از نیاز‌ها و علایق هر کودک آگاه شوید

 

چگونه هنر به خلاقیت کمک می‌کند؟

ابراز وجود بخش مهمی از رشد است. کودکان در سنین مدرسه برای کنترل احساسات و استرسی که با افزایش سن به وجود می‌آیند نیاز به ایجاد اشکال سالم ابراز وجود دارند. هنر‌های خلاقانه به آن‌ها کمک می‌کند تا این کار را انجام دهند. گاهی اوقات کودکان در سن مدرسه ممکن است در بحث کردن درباره آنچه در ذهنشان است مشکل داشته باشند و استفاده از هنر راهی برای کمک به آن‌ها برای انتقال احساسات خود به طرق مختلف است. استفاده از هنر‌های خلاقانه به عنوان نوعی ارتباط به کودکان این امکان را می‌دهد که خود را به شیوه‌های سالم بیان کنند. به خاطر داشته باشید که هیچ راه درست یا غلطی برای کودکان وجود ندارد که از هنر به عنوان نوعی ارتباط یا ابراز وجود استفاده کنند. فرآیند خلاقیت به کودکان این امکان را می‌دهد که خودشان در مورد کارشان تصمیم بگیرند، ریسک کنند و اشتباه کنند. بسیاری از این تجربیات برای ایجاد موفقیت‌آمیز بر شادی ذاتی کودکان از بازی و تمایل آن‌ها برای مشارکت در تعاملات جذاب است. به عنوان مثال هنگامی که کودک نوپا شروع به وانمود کردن می‌کند که یک شی مخفف چیز دیگری است (مانند بشقاب که به عنوان کلاه استفاده می‌شود) یک مهارت کلیدی در حال رشد است. کودک نوپا شروع به درک‌ایده نمادگرایی می‌کند که منجر به تفکر انتزاعی می‌شود. این کمک می‌کند تا پایه‌ای برای توانایی استفاده از کلمات و تصاویر برای بیان‌ایده‌ها ایجاد شود. هنگامی که شما در مورد نقاط قوت و نیاز‌های کودکان تحت مراقبت خود یاد می‌گیرید خانواده‌ها منبع ارزشمندی باقی می‌مانند. برخی از کودکان ممکن است به شما نیاز داشته باشند که سازگاری‌هایی انجام دهید یا حمایتی ارائه دهید که آن‌ها را قادر می‌سازد خلاقیت خود را بروز دهند و احساس موفقیت کنند. تجربیات خلاقانه و برنامه‌ریزی شده کودکان را تشویق می‌کند تا از تمام حواس خود استفاده کنند. وقتی تجربیات خلاقانه را از قبل برنامه‌ریزی می‌کنید فرصتی برای گسترش و سازگاری با کودکی با نیاز‌های یادگیری خاص دارید.

برای تعامل و ایجاد تجربیات کودکان چه کار کنیم؟

 با کودکان قدم بزنید، کاوش کنید و در مورد آنچه می‌بینید صحبت کنید

 از مداد رنگی و کاغذ برای خط کشیدن روی سطوح عمودی و افقی استفاده کنید

 اسباب‌بازی‌ها و‌ اشیاء جدیدی را که در دسترس شان است فراهم کنید

از موزه‌های هنری، نمایش‌های صنایع دستی یا نمایشگاه‌ها بازدید کنید

آزمایش‌هایی مانند اجسام غرق شده یا شناور انجام دهید

 از برنامه‌ها برای ایجاد یک نمایش عروسکی استفاده کنید

 

نتیجه‌گیری:

هنگام بررسی تجربیاتی که از نظر رشد برای کودکان تحت مراقبت شما مناسب است به نقاط قوت، نیاز‌ها و علایق هر کودک فکر کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که از کودکان به گونه‌ای حمایت کنید که آن‌ها را تشویق به کشف‌ایده‌های جدید کند. لحظه‌ای به تجربیات خلاقانه‌ای که برای کودکان تحت مراقبت خود ارائه می‌دهید فکر کنید.

 

منبع:
www.virtuallabschool.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها