2750
چگونه با درمان‌های خانگی کیست تخمدان را درمان کنیم؟

چگونه با درمان‌های خانگی کیست تخمدان را درمان کنیم؟

1401/02/12 بازدید6445

کیست‌های تخمدان توده‌های غیر سرطانی هستند که روی تخمدان‌ها رشد می‌کنند. بسیاری از کیست‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند اما برخی دیگر می‌توانند دردناک باشند یا قاعدگی زنان را سنگین‌تر کنند. زنانی که مشکوک به کیست تخمدان هستند باید قبل از انجام هر گونه درمان خانگی به پزشک مراجعه کنند زیرا تشخیص علت کیست ضروری است. درد شدید ناشی از کیست تخمدان ممکن است نشان دهنده پارگی یا آسیب به تخمدان یا لوله فالوپ باشد. کیست پاره شده می‌تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

 

کیست تخمدان چیست؟

کیست‌های تخمدان کیسه‌های پر از مایعی هستند که روی تخمدان زنان رشد می‌کنند. آن‌ها نسبتاً گسترده و معمولاً بی‌ضرر هستند. بسیاری از زنان اصلاً هیچ علامتی ندارند و حدود یک سوم زنان در دوران قاعدگی در هر زمان کیست تخمدان دارند. دو نوع رایج کیست تخمدان عبارتند از:

 کیست جسم زرد:

این نوع کیست در جسم زرد ایجاد می‌شود که بافتی است که یک فولیکول خالی را پس از آزاد کردن تخمک در طی تخمک‌گذاری پر می‌کند. این کیست‌ها ممکن است خونریزی کرده و باعث درد شوند.

 کیست فولیکولار:

این کیست‌ها در یک فولیکول تشکیل می‌شوند که در آن تخمک در طی تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود.

گاهی اوقات یک کیست آنقدر بزرگ می‌شود که تخمدان را می‌پیچد. این می‌تواند به تخمدان یا لوله فالوپ آسیب برساند یا حتی باعث خونریزی تهدید‌کننده زندگی شود. این نوع کیست برای جلوگیری از آسیب دائمی به تخمدان نیاز به درمان فوری دارد. گاهی اوقات اگر تخمدان بیش از حد آسیب دیده باشد جراح ممکن است مجبور شود تخمدان را خارج کند.

 

چه درمان‌های خانگی برای درمان کیست تخمدان وجود دارد؟

 ماساژ دادن:

درد کیست تخمدان می‌تواند باعث کشش عضلات اطراف شود. این می‌تواند به خصوص در طول یک دوره ناخوشایند باشد. ماساژ کمر، ران‌ها، باسن و معده می‌تواند به شل شدن عضلات منقبض و کاهش درد کمک کند.

 ورزش کردن:

ورزش و کشش همچنین می‌تواند به کاهش درد مرتبط با کیست تخمدان کمک کند. همچنین می‌تواند به تنش عضلانی کمک کند. برخی از زنان با ورزش‌های شدید مانند دویدن تسکین می‌یابند در حالی که برخی دیگر حرکات کششی ملایم و یوگا را ترجیح می‌دهند.

 حرارت:

گرما جریان خون را افزایش می‌دهد و به کاهش درد کمک می‌کند. سعی کنید یک پد حرارتی یا بطری آب گرم پیچیده شده در یک حوله را به مدت 20 دقیقه روی شکم یا پایین کمر قرار دهید. تکرار این کار چندین بار در روز تا زمانی که پد آنقدر داغ نباشد که پوست را بسوزاند بی‌خطر است.

-تکنیک‌های آرامش بخش:

استرس و اضطراب می‌تواند درد را بدتر کند. تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق ممکن است به تسکین اضطراب و کاهش شدت درد کمک کنند. این تکنیک‌ها همچنین می‌توانند به فرد در مدیریت طولانی مدت درد و بهبود سلامت عمومی کمک کنند.

کاهش وزن:

اگر زنی اضافه وزن داشته باشد کاهش وزن ممکن است به بدن او در تنظیم بهتر هورمون‌ها، جلوگیری از ایجاد کیست‌های بیشتر و بهبود علائم درد و خستگی کمک کند.

 تغییرات رژیم غذایی:

بسیاری از زنان مبتلا به PCOS نسبت به انسولین مقاوم هستند. این می‌تواند منجر به دیابت شود و بارداری را دشوارتر کند و باعث افزایش وزن شود. از آنجایی که زنان مبتلا به PCOS ممکن است مقاومت به انسولین داشته باشند کاهش مصرف قند ممکن است مفید باشد. شکر در غذا‌های متنوعی از جمله کربوهیدرات‌هایی مانند نان و پاستا وجود دارد. پزشک می‌تواند خون فرد را بررسی کند تا ببیند آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت است یا خیر. انتخاب غذا‌های سالم به فرد کمک می‌کند وزن خود را در محدوده سالمی قرار دهد.

چه راه‌هایی برای درمان کیست تخمدان وجود دارد؟

برداشتن کیست با جراحی

برداشتن تخمدان یا لوله فالوپ در صورتی که کیست به شدت به این ساختار‌ها آسیب رسانده باشد

پزشک ممکن است نیاز داشته باشد که تومور خوش خیم در حال رشد را به طور منظم تحت نظر داشته باشد. گاهی اوقات، پزشک ممکن است حذف تومور را توصیه کند، حتی اگر غیرسرطانی باشد یا علائمی ایجاد نکند

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

فقط پزشک می‌تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد که آیا درمان خانگی آن بی‌خطر است یا خیر. زنانی که فکر می‌کنند ممکن است کیست تخمدان یا PCOS داشته باشند باید به متخصص زنان مراجعه کنند. آن‌ها در مورد سابقه پزشکی فرد می‌پرسند و ممکن است سونوگرافی یا آزمایش خون انجام دهند. کیست تخمدان می‌تواند به یک اورژانس پزشکی تبدیل شود. کیست پاره شده می‌تواند باعث درد شدید و غیر قابل تحمل و خونریزی شدید شود. خانمی که کیست پاره شده دارد ممکن است همراه با درد لگن دچار سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ نیز شود. اگر این اتفاق افتاد باید فوراً با پزشک تماس بگیرند یا به بیمارستان بروند.

 

نتیجه‌گیری:

کیست تخمدان شایع است و بیشتر آن‌ها بی‌ضرر هستند و به مرور زمان از بین ‌می‌روند. درمان خانگی کیست تخمدان باعث از بین رفتن کیست نمی‌شود اما می‌تواند هر گونه درد یا ناراحتی را کاهش دهد. زنان باید مراقب هرگونه تغییر در علائم باشند و هرگز نباید درد شدید لگن را نادیده بگیرند.

 

منبع:

www.medicalnewstoday.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

این هفته رو بشنوید با نی نی کست

نوشته

3 روز پیش
|
2069 بازدید

تاریخچه سزارین!

نوشته

4 روز پیش
|
1301 بازدید