2109
تغییرات ناخن در دوران بارداری

تغییرات ناخن در دوران بارداری

1401/01/17 بازدید7679

اگر معمولاً مو‌های نازک و ناخن‌های محکم دارید احتمال ضخیم‌تر شدن و براق شدن ناخن‌ها ممکن است دو عارضه جانبی خوشایند بارداری باشد. در واقع به لطف  هورمون‌ها ناخن‌های شما ممکن است سریع‌تر از همیشه رشد کنند بنابراین احتمالاً می‌خواهید سوهان ناخن را در دسترس داشته باشید. تغییرات ناخن بارداری همچنین ممکن است شامل شکنندگی، ایجاد شیار یا جدا شدن ناخن از بستر ناخن به نام اونیکولیز باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های شگفت‌انگیز که ناخن‌های شما می‌توانند در زمانی که انتظار دارید تغییر کنند از جمله نحوه مراقبت از آن‌ها، درمان‌هایی که باید اجتناب کرد و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ادامه مطلب را بخوانید.

 

چه چیزی باعث تغییر ناخن در بارداری می‌شود؟

مانند بسیاری از تغییرات در بدن شما در دوران بارداری رشد سریعتر ناخن‌ها نتیجه افزایش طبیعی هورمون‌ها است. همین هورمون‌ها مسئول تغییراتی هستند که ممکن است در مو‌های خود مشاهده کنید که ممکن است ضخیم‌تر، خشک‌تر یا چرب‌تر باشند..


آیا ناخن‌های ضعیف و شکننده نشانه بارداری است؟

ناخن‌های شما ممکن است راحت‌تر از قبل از بارداری بشکند و شکافته شود اما ناخن‌های ضعیف و شکننده می‌تواند ناشی از عوامل دیگری مانند کمبود ویتأمین در رژیم غذایی شما باشد. بیوتین یک ویتأمین B باشد که می‌تواند استحکام، سختی و ضخامت ناخن را بهبود بخشد همچنین می‌تواند مو و پوست شما را سالم نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که بیوتین کافی از مواد غذایی از جمله: آجیل، تخم مرغ، بلغور جو دوسر، اسفناج، کلم بروکلی، موز و غلات کامل دریافت می‌کنید. به یاد داشته باشید اگر در حال حاضر باردار نیستید یا قصد بارداری ندارید وسوسه نشوید که ویتأمین‌های دوران بارداری را برای تشویق رشد سریع ناخن (یا مو) مصرف کنید. مصرف مکمل‌های دوران بارداری در زمانی که باردار نیستید یا در دوران شیردهی ممکن است شما را در معرض سطوح بالایی از مواد مغذی قرار دهد که می‌تواند مضر باشد.

چگونه در دوران بارداری از ناخن‌های خود مراقبت کنیم؟

 ناخن‌ها را تمیز و خشک نگه دارید:

آب ناخن‌ها را نرم می‌کند و ناخن می‌شکند.

ناخن‌های کوتاه را انتخاب کنید:

احتمال گیرکردن و شکستن آن‌ها کمتر است و مراقبت و نوازش کودک را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 از مرطوب‌کننده زیاد استفاده کنید:

قبل از خواب یک کرم مرطوب‌کننده خوب روی ناخن‌ها و کوتیکول‌های خود بمالید.

 هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید:

هنگام شستن ظروف و استفاده از پاک‌کننده‌های خانگی دست‌های خود را بپوشانید.

ناخن‌های فرو رفته پا را بیرون نکشید:

اگر واقعاً دردناک یا شدید هستند به متخصص پوست مراجعه کنید.

 مراقب تغییر رنگ ناخن باشید:

اگر ناخن مصنوعی دارید مراقب هر گونه رنگ سبز بدبو باشید زیرا این نشانه عفونت باکتریایی است. بهتر از آن ناخن‌های خود را در حالی که انتظار دارید واقعی و طبیعی نگه دارید.

چگونه تغییرات ناخن را در بارداری رفع کنیم؟

از محصولات مبتنی بر حلال مانند آن‌هایی که دارای تولوئن هستند که در برخی لاک‌ها، ناخن‌های اکریلیک و لاک پاک کن‌ها یافت می‌شود خودداری کنید. این حلال می‌تواند خشک‌کننده باشد و بوی بدی دارد که در برخی منجر به سردرد و حالت تهوع می‌شود. برچسب‌ها را بررسی کنید و تا حد امکان از محصولات حاوی استون یا فرمالدئید صرفنظر کنید (فرمالدئید با سقط جنین و سرطان مرتبط است). در حالی که مشخص نشده است که مواد شیمیایی موجود در درمان‌های ناخن با ژل و اکریلیک در دوران بارداری مضر هستند، برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های پوستی استفاده از دستکش برای محافظت از دستان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش‌ایده خوبی است. درمان ناخن اکریلیک همچنین می‌تواند بوی بسیار قوی منتشر کند و ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از تغییرات در رنگ، بافت یا شکل ناخن‌های شما ماهیت جدی ندارند اما در موارد دیگر ممکن است عفونت یا بیماری داشته باشید. اگر ناخن به داخل رشد کرده یا اونیکولیز دردناک یا احتمالاً عفونی دارید که تغییر رنگ همراه با بلند شدن و جدا شدن ناخن از انگشت است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها