2109
نکاتی که بانوان خانه دار باید درباره مسائل حقوقی بدانند + مشاوره حقوقی رایگان

نکاتی که بانوان خانه دار باید درباره مسائل حقوقی بدانند + مشاوره حقوقی رایگان

1400/12/10 بازدید638

بانوان یکی از قشر هایی هستند که به دلایل مختلفی از جمله قوانین شرعی و اسلامی دارای برخی از محدودیت های اجتماعی هستند اما این محدودیت ها به هیچ وجه نباید منعی را برای حق و حقوق قانونی بانوان ایجاد کند. گاهی به هر دلیلی مشاهده می شود که عملی مبتنی بر عرف و در خلاف قوانین بر حقوق زن تحمیل می شود و در طرف مقابل به علت عدم آگاهی از قوانین موجود، پیگیری برای دریافت مطالبات صورت نمی گیرد اما راهکار پرهیز از این ظلم ها چیست؟

 مهم ترین راهکاری که برای دفاع از حقوق قانونی زن ها مطرح می شود، افزایش آگاهی این قشر از جامعه است. قطعا زمانیکه اطلاعات حقوقی بانوان از قوانین حیطه خانواده و یا حقوق بانوان افزایش پیدا کند، هیچگاه اجازه پایمال شدن حق خود را به شخص حقیقی و یا حقوقی نخواهند داد. به همین منظور در درصدد آمده ایم تا در ادامه به نکاتی که بانوان خانه دار باید درباره مسائل حقوقی بدانند + مشاوره حقوقی رایگان بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

زندگی مستقل از والدین، پس از متارکه

اینکه یک دختر پیش از ازدواج باید به صورت مشترک با خانواده خود زندگی کند هم لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانونی صحیح است اما زمانی که زن از همسر خود جدا می شود، هیچ منع قانونی برای جدا کردن محل زندگی خود از والدین وجود ندارد؛ به این معنا که در صورت طلاق زن از همسر خود می تواند به صورت مستقل از پدر و مادر خود زندگی کند و این موضوع اگر به روز و تهدید از جانب والدین همراه شود، پیگرد قانونی خواهد داشت.

طلاق زن نازا

در صورتیکه نازایی زن از جانب پزشک معتمد به دادگاه اثبات شود، شوهر می تواند زن را طلاق دهد اما این امر به هیچ وجه مانع از پرداخت حق و حقوق قانونی زن نخواهد بود؛ به این معنا که تمام حق و حقوق زن نازا اعم از مهریه و نفقه پس از طلاق به وی تعلق می گیرد.

برخورد مامورین با زنان

بر اساس قوانینی که قانون گذار تعیین کرده است، برخورد تمامی مامورینی که تحت نظارت نیروی های انتظامی فعالیت می کنند باید با زنان در چهارچوب قانونی و با تکیه بر احترام باشد. لازم به ذکر است که حتی در صورتیکه زن مجرم نیز باشد باز هم هیچ مامورین قضایی صلاحیت بی احترامی با او را نخواهد داشت و در صورت مشاهده چنین اقدامی، برخورد قانونی با مامور خاطی صورت می گیرد.

تخلف کد ۱۴

یکی از قوانینی که در رابطه با زنان راننده به تصویب رسیده است، الزام رعایت حجاب در هنگام رانندگی است. حال در صورتیکه عدم رعایت حجاب زن راننده توسط پلیس مشاهده شود و یا اینکه توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی ثبت گردد، تخلف قانونی به حساب می آید و باید به آن رسیدگی گردد. پس از مشاهده چنین تخلفی، ابلاغیه ای در قالب پیامک برای فرد خاطی ارسال می گردد که طبق آن شخص ملزم به حضور در مراجع مشخص شده برای ادای توضیحات می شود و در صورتیکه از این اقدام خودداری کند، دستور توقیف خودرو صادر می شود.

رابطه زناشویی متکی به زور با همسر

یکی از اختیاراتی که از لحاظ قانونی به بانوان داده شده است، اختیار برای عدم برقراری رابطه با همسر است. بر این اساس در صورتیکه به هر دلیلی زن به برقراری رابطه با همسر خود رضایت نداشته باشد، هیچ زور و اجباری از جانب همسر پذیرفته نیست. در این صورت همسر می تواند از روش های قانونی و به دستور قاضی برای گرفتن تمکین از همسر خود اقدام کند؛ در این صورت نیز حتی اگر مجددا زن حاضر به برقراری رابطه جنسی با همسر نباشد هیچ جرم قانونی برای وی در نظر گرفته نمی شود بلکه تنها همسر می تواند با اجازه دادگاه برای همسر دوم اقدام نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان توسط تیم وکلای تهران وکیل از طریق لینک فوق اقدام به دریافت مشاوره نمایید.

ضرب و شتم دختر در خانه پسر

در صورتیکه دختر با اراده خود و یا به زور به خانه مردی نامحرم برود و در این مکان مورد حمله و ضرب و شتم قرار بگیرد می تواند به لحاظ قانونی برای گرفتن حق خود اقدام کند. برخی ها اینگونه تصور می کنند که در صورتی که دختر با اختیار خود در خانه پسر حضور یافته باشد، حقی برای او در نظر گرفته نمی شود اما به هیچ وجه اینگونه نخواهد بود‌. در واقع در اینگونه مسائل برقراری رابطه نامشروع با نامحرم یک مسئله جدا و نیز ضرب و شتم نیز یک مسئله جداگانه است و منافاتی با یکدیگر نخواهد داشت.

مزاحمت برای بانوان

به لحاظ قانونی هیچ مردی حق ایجاد مزاحمت را برای بانوان در خیابان، پارک و یا هیچ مکان دیگری ندارند. حال اگر مردی برای زنی ایجاد مزاحمت کند و در صورت دریافت پاسخ منفی باز هم مزاحمت خود را ادامه دهد، از لحاظ قانونی پیگرد خواهد داشت. قانون گذاری حتی برای چنین مزاحمت هایی، مجازات شلاق در نظر گرفته است.

نفقه زن شاغل

نفقه یکی از مهم ترین حق های قانونی زن است و این حق به تمامی بانوان اعم از شاغل و خانه دار تعلق می گیرد. از لحاظ عرف، زنی که درآمد شخصی دارد نباید از همسر خود نفقه دریافت کند چرا که وی می توان با حقوق خود زندگی کند اما به لحاظ قانونی این عقیده به طور کلی منسوخ است.

کسب اجازه برای ازدواج دختر

همانطور که می دانید اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری خواهد بود اما این اجازه تنها منوط به زمانی خواهد بود که دختر باکره باشد؛ یعنی دختر برای ازدواج مجدد نیازی به اجازه پدر نخواهد داشت. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در صورت فوت پدر، چه راهکاری وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جد پدری نیز می تواند اجازه ازدواج برای دختر داشته باشد اما در صورتیکه جد پدری نیز در قید حیات نباشد، اجازه هیچ شخصی برای ازدواج دختر نیاز نیست‌.

ترمیم پرده بکارت

ترمیم پرده بکارت عملی است که برخی از دختران و یا زنان برای از بین رفتن آسیب دیدگی پرده بکارت انجام می دهند که این عمل از لحاظ قانونی هیچ منعی ندارد و در واقع جرم محسوب نمی‌شود. حال گاهی همسر زنی که عمل پرده بکارت انجام داده است با مراجعه به دادگاه ادعا می کند که زن قصد فریب او را داشته است. این ادعا تنها در صورتی برای زن مشکل قانونی ایجاد می کند که مرد بتواند انگیزه زن را از این عمل، فریب شوهر اثبات کند که تا حدودی هم دشوار به نظر می رسد.

تجاوز جنسی

برقراری رابطه جنسی پسر با دختر با هر قصد و نیتی پیگرد قانونی خواهد داشت و مجازات آن نیز اعدام خواهد بود. حال در این میان گاهی مجرم ادعا می کند که به قصد راضی کردن خانواده دختر و یا خود دختر برای ازدواج دست به چنین کاری زده است؛ در این صورت نیز ادعای فوق هیچ تاثیری در جرم پسر ایجاد نمی کند. در واقع مسئله را اینگونه می توانیم تشریح کنیم که برقراری رابطه جنسی پسر با دختر با هر قصد و نیتی، تجاوز جنسی خوانده می شود و مجازات قانونی دارد.

خون بس

برخی از رسم های جا افتاده در مناطقی از کشور هیچ زمینه قانونی ندارند و تنها بر حسب اختیار مردم منطقه صورت می گیرد. یکی از این رسومات، به عقد درآوردن دختری از خانواده قاتل با پسری از خانواده مقتول است که به خون بس معروف است. لازم به ذکر است که نه تنها این رسم بلکه هر نوع رسم دیگری که طرفین راضی به اجرای آن نباشد، می تواند به ‌لحاظ قانونی پیگیری شود.

شیردادن به فرزند

از لحاظ عرف شیردادن مادر به کودک امری بسیار مهم و مفید برای کودک است اما از لحاظ قانونی الزامی برای شیردادن مادر به کودک وجود ندارد؛ یعنی در صورتیکه به هر دلیلی اعم از بیماری و یا مشغله کاری مادر نخواهد به کودک خود شیر دهد، منعی از لحاظ قانونی برای او وجود ندارد.

و در پایان

افزایش سطح آگاهی بانوان خانه دار از جمله عواملی است که می تواند جامعه را به سمت عدالت پیش ببرد. به همین منظور پیشنهاد می شود در صورتیکه نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر درباره حقوق زنان دارید، به سراغ مجموعه تهران وکیل به عنوان وکلای خبره و متخصص در همه دعاوی بروید؛ جاییکه مشاورین دلسوز برای راهنمایی و کمک به شما هموطنان عزیز از هیچ کمکی دریغ نمی کنند. مشاوره حقوقی رایگان تهران وکیل به عنوان طلایی ترین گزینه پیش روی شما برای پاسخگویی به مشکلات و ناهنجاری های علیه بانوان خواهد بود.

 

منبع : موسسه حقوقی تهران وکیل

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها