2109
آیا آلرژی می‌تواند باعث درد بدن شود؟

آیا آلرژی می‌تواند باعث درد بدن شود؟

1400/07/23 بازدید2723

اگرچه غالباً مورد بحث قرار نمی‌گیرد اما آلرژی فصلی می‌تواند منجر به بدن درد شود. علاوه بر علائم دیگری مانند احتقان، سرفه و آبریزش چشم این به دلیل افزایش التهاب در بدن است. سرفه و عطسه مکرر می‌تواند باعث درد بیشتر شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه مدیریت بهتر آلرژی‌های فصلی و جلوگیری از دردهای بدن بیشتر بخوانید.

 

آلرژی درد بدن و سایر علائم:

- عطسه کردن

- سرفه کردن

- بثورات پوستی یا کهیر

- آبریزش بینی

- خارش یا گلو درد

- سردرد

- چشم‌های قرمز و آبکی

- بینی گرفته

- مشکل در بو کردن

- فشار در سینوس‌های شما

- حلقه‌های تیره زیر چشم

- خستگی

چگونه آلرژی می‌تواند باعث درد بدن شود؟

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به مواد حساسیت‌زا واکنش نشان می‌دهد فرآیندی  به نام واکنش التهابی ایجاد می‌کند. این پاسخ التهابی یا التهاب یک مکانیسم دفاعی حیاتی در بدن شما است. به عنوان مثال هنگامی که مجروح می‌شوید و خونریزی شروع می‌شود، پاسخ التهابی سلول‌ها را به ناحیه آسیب دیده می‌رساند تا به لخته شدن خون شما کمک کرده و یک زخم برای شروع بهبودی ایجاد کند. با این حال وقتی بدن شما در پاسخ به یک ماده حساسیت‌زا التهاب ایجاد می‌کند به اشتباه تصور می‌کنید که یک تهدید است و می‌تواند عوارض جانبی آزاردهنده و گاهی تهدید کننده زندگی ایجاد کند. در طول التهاب مواد شیمیایی توسط سیستم ایمنی آزاد می‌شوند که گلبول‌های سفید خون را به منطقه آسیب دیده می‌رساند تا با ماده مضر مبارزه کند. درد همچنین می‌تواند بخشی از پاسخ التهابی باشد. برخی از مواد شیمیایی مشابه که به مبارزه با آلرژنها کمک می‌کند و  اعصاب بدن را نیز فعال می‌کند باعث درد مفاصل در سراسر بدن شما می‌شود.

 

کدام قسمت‌های بدن بیشتر تحت تأثیر آلرژی قرار می‌گیرند؟

حساسیت‌های فصلی اغلب سیستم تنفسی شما که شامل بینی، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها  می‌شود را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با این حال درد ناشی از آلرژی می‌تواند سایر قسمت های بدن شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. سرفه و عطسه مکرر می‌تواند ماهیچه‌های بین دنده‌ها یا غضروف را که دنده‌های شما را به استخوان سینه شما متصل می‌کند تحت فشار قرار دهد (وضعیتی که کوستوکندریت نامیده می‌شود) و باعث درد زیادی می شود. درد همچنین می‌تواند از دیافراگم یا عضله تنفسی شما ناشی شود که می‌تواند درد را به شانه یا گردن شما منتقل کند. این درد معمولاً شدید است و هنگام تنفس، عطسه، خنده یا سرفه تشدید می‌شود.

 

چطور آلرژی را تشخیص دهیم؟

آلرژی‌ها معمولاً توسط متخصص آلرژی یا پزشک متخصص درمان آلرژی و سایر اختلالات سیستم ایمنی تشخیص داده می‌شوند. آلرژی‌ها از طریق آزمایشات پوستی یا آزمایش خون آزمایش می‌شوند. شایع‌ترین نوع آزمایش پوستی آزمایش خراش نامیده می‌شود.  در طول این آزمایش مقدار کمی از آلرژن مشکوک روی سوزنی به نام لانست قرار می گیرد و پوست شما سوراخ می‌شود. پزشک ناحیه مورد آزمایش را علامت گذاری کرده و بعد از تقریباً 15 دقیقه قرمزی یا تورم را بررسی می‌کند. آزمایش خون نیز برای بررسی آلرژی انجام می‌شود اما اغلب گران‌تر است و شما فوراً به نتایج خود نمی‌رسید.

 

آلرژی را چطور درمان کنیم؟

داروها ممکن است از طریق دهان مصرف شوند یا به شکل اسپری بینی یا قطره چشم باشند. بیش از یک نوع دارو می‌تواند برای درمان علائم حساسیت استفاده شود. آنتی هیستامین‌ها داروهایی هستند که مواد شیمیایی را که به آلرژن‌های خاص شما واکنش نشان می‌دهند مسدود می‌کنند. در حالی که ضد احتقان‌ها تورم بینی شما را کاهش داده و گرفتگی بینی را کاهش می‌دهند. در موارد جدی‌تر ممکن است نیاز به تجویز داروهای تجویزی یا تزریق واکسن آلرژی داشته باشید.

درمان دردهای بدن آلٰرژی:

- حمام گرم یا استفاده از پد گرم کننده نیز می‌تواند به کاهش دردها و دردهای بدن کمک کند. اگر گرما کمکی نکرد می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید.

- اگر هنگام سرفه علائم شما بدتر می‌شوند بالش یا حوله‌ای را روی سینه خود بغل کنید.  از فعالیت‌های بدنی اضافی خودداری کنید تا ماهیچه‌ها ترمیم شوند.

چطور از بدن درد هنگام آلرژی جلوگیری کنیم؟

حساسیت‌های فصلی در بهار، تابستان یا پاییز ظاهر می‌شوند. متأسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از حساسیت‌های فصلی و بدن درد وجود ندارد. با این حال مواردی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت علائم خود انجام دهید:

- تا جایی که ممکن است از عوامل حساسیت زا خودداری کنید:

فعالیت‌های بیرون از خانه را در ساعاتی از روز برنامه ریزی کنید که سطح آلرژن کمتر است. به عنوان مثال میزان گرده‌ها صبح‌ها بیشتر از عصرها است.

- ماسک بزنید:

اگر مجبورید در فصل حساسیت برای مدت زمان طولانی در خارج از منزل باشید، استفاده از ماسک را در نظر بگیرید تا آلرژن‌ها از هوای تنفسی شما خارج شوند.

- در روزهای بادی داخل خانه بمانید:

باد ذرات آلرژن را از روی زمین بلند می‌کند و باعث می‌شود که آنها را بیشتر تنفس کنید.

 

نتیجه‌گیری:

در حالی که آلرژی‌های فصلی می‌توانند علائم آزاردهنده‌ای از جمله بدن درد را ایجاد کنند  معمولاً با تغییر فصل برطرف می‌شوند. با پزشک خود در مورد بهترین درمان آلرژی خود برای بهبود کیفیت زندگی خود صحبت کنید.

 

منبع: www.verywellhealth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها