2109
اُتیسم می‌تواند جای خودش را در هر خانواده‌ای باز کند

اُتیسم می‌تواند جای خودش را در هر خانواده‌ای باز کند

1399/03/22 بازدید790

اُتیسم می‌تواند جای خودش را در هر خانواده‌ای باز کند. چه با سابقه ژنتیکی خانوادگی و چه بدون آن. اختلال طیف اُتیسم، اختلالی است که در فرآیند رشد مغز تاثیر می‌گذارد. اما به محض این که این مهمان ناخوانده پا به خانواده‌مان گذاشت همه‌چیز عوض خواهد شد.

هر سال در ایران، 40 هزار کودک با اختلال اُتیسم به‌دنیا می‌آیند. _ از سال 1398، اختلال اُتیسم، به عنوان یک بیماری خاص در سند بودجه شناخته شد تا بودجه خاصی به آن اختصاص داده شود. این بودجه قرار است به خانواده‌هایی که با اُتیسم دست به گریبان هستند کمک کند که زندگی بهتری داشته باشند. هزینه‌های آموزش و درمان کودکان با این اختلال بالا است و شناخته شدن اُتیسم به عنوان یک بیماری خاص، می‌تواند قدمی در راه بهبود وضعیت زندگی افراد با این اختلال و خانواده‌هایشان شود.

حالا در 17 خرداد امسال، درست در روز جهانی بیماران خاص، انجمن اُتیسم ایران، و خانه‌ ای‌بی، انجمن ام‌اس و کانون هموفیلی ایران، انجمن تالاسمی ایران و انجمن بیماران کلیوی ایران خبر دادند که شبکه ملی بیماران خاص تشکیل خواهد شد. این شبکه قرار است که درخواست‌ها و نیازهای بیماران خاص را پیگیری و برای تامین آن‌ها اقدام کنند.

اُتیسم چه تاثیری بر زندگی کودک می‌گذارد؟

اختلال اُتیسم می‌تواند همه جنبه‌های زندگی کودک، از حرف زدن تا بازی کردن را تحت تاثیر قرار دهد. او مسائل، اشیاء و کلمات را مانند ما درک نمی‌کند. به همین خاطر برایش مشکل است که از کلمات استفاده کند، و یا از ابزارهای مختلف مانند ما استفاده کند. به خاطر درک متفاوتش از دنیا، کودک ممکن است مدام در موقعیت‌های نامطلوب قرار بگیرد.

کودکان با اختلال اُتیسم ممکن است حرف نزنند و یا در ادای کلمات مشکل داشته باشند. اختلال‌های پردازش حسی در  لمس کردن و شنیدن و دیدن کار را برای برخی از آنها سخت‌تر هم می‌کند. همه این مشکلات، در او «دفاع حسی» ایجاد می‌کند. دفاع حسی زمانی به وجود می‌آید که کودک در موقعیتی که به نظرش خطرناک و یا ناراحت‌کننده است، قرار بگیرد او در چنین مواقعی رفتارهایی مانند جویدن لباس، گاز گرفتن را از خود نشان می‌دهد. رفتارهایی که می‌توانند آسیب‌زننده و نگران کننده باشند. اما همیشه می‌شود راهی برای کنترل هر یک از این رفتارها پیدا کرد.

استفاده از دندان‌ گیر ، روشی برای کنترل دفاع حسی

 دندان‌گیر می تواند به کودک برای کنترل اضطراب و استرس کمک کند و می‌تواند تبدیل به اسباب بازی محبوب او شود. استفاده از دندان‌گیر می‌تواند جلوی رفتارهای کودک که به خودش آسیب می‌زند را بگیرد مانند گاز‌گرفتن. دندان‌گیرها یک اسباب‌بازی امن حسی هستند که علاوه بر کنترل استرس، با داشتن بافت‌های متفاوت، در لثه کودک تحریک حسی ایجاد می‌کنند و او را با بافت‌های مختلف غذا آشنا می‌کند.

دندان‌ گیر می‌تواند به اسباب بازی همیشه همراه کودک شما بدل شود. ممکن است او در شرایط مختلف آن را گاز بزند و به صورت اتفاقی تکه‌ای از آن را ببلعد. به همین خاطر باید حواستان باشد که دندان‌ گیر بی‌ضرر و استانداردی تهیه کنید که سلامت کودک شما آسیبی نزند.

برای خرید دندان‌گیر استاندارد، این نکات را رعایت کنید.

موقع خرید و استفاده چویی یا همان دندا‌ن‌گیر باید به چند نکته حواستان باشد: از مواد اولیه استاندارد تولید شده باشد، نه آن‌قدر کوچک باشد که در گلوی کودکتان گیر کند، و نه آن‌قدر بزرگ که در دهانش جا نشود. به علاوه چویی باید راحت شسته شود تا تبدیل به منبع آلودگی نشود. می‌توانید از انواع مدل گردنبندی استفاده کنید تا فرزندتان مدام آن را روی زمین پرت نکند.

کدی، یکی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اسباب‌بازی‌های استاندارد مناسب برای کودکان با نیاز‌های خاص مراقبتی مانند اختلال طیف اُتیسم است. چویی‌های کِدی بدون BPA  هستند و از سیلیکون با امتیاز غذایی تولید شده‌اند. پس موقع خرید لازم نیست نگران باشید که بلعیدن آن برای فرزندتان خطری دارد.

 


ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها