2109
توصیه هایی برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

توصیه هایی برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

1393/06/01 بازدید4415

نی نی سایت: یکی از دغدغه ها و نگرانیهای والدین تحصیل فرزندشان و به زبان دیگر سازگاری یا ناسازگاری کودک با محیط مدرسه است. برخی از کودکان هنگام ورود به مدرسه دچار مشکلاتی هم چون ناراحتی، بی قراری، ترس از مدرسه و حتی تنفر می شوند.

 
کودکانی که در خانواده بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و یا اینکه دوره پیش دبستانی و مهد کودک نرفته اند، بیشتر از سایر کودکان دچار ترس از مدرسه می شوند.

جدا کردن اتاق خواب کودک در کاهش ترس از مدرسه موثر است.

کارشناسان توصیه می کنند که از همان ابتدای تولد، اتاق کودک جدا شود. جدا کردن اتاق کودک از والدین یکی از راهکارهایی است که برای کاهش ترس و اضطراب دوری از مادر و خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار باعث می شود تا وابستگی کودک به مادر کم شود. چنانچه از همان ابتدای تولد، اتاق کودک جدا شود، کودک تصوری از ترس و اضطراب نداشته و بیقراری  نخواهد کرد. البته در شش ماه اول ممکن است که کودک بیقراری کند و مادر می تواند با روشن کردن چراغ اتاق، مانع از این ترس شود.



کودکانی که از رفتن به مدرسه اضطراب دارند هر روز صبح که بیدار می شوند به طور ناخودآگاه از دل درد و سردرد شکایت می کنند. معمولاً این بهانه ها نشانه های بیزاری و ترس از مدرسه است.

معمولاً شروع مدرسه برای کودکان سخت است. در حقیقت کودکان در روزهای اول با تردید وارد مدرسه می شوند. ترس کودک از مدرسه یکی از نشانه های ترس جدایی از والدین، خانه و به خصوص مادر است.


به مادرانی که قرار است کودک خود را برای اولین بار به مدرسه بفرستند، توصیه می شود که از چند ماه قبل از شروع مدرسه، از محیط مدرسه و فعالیت هایی که قرار است بچه ها در آنجا انجام دهند با فرزند خود صحبت کنند به این وسیله کودک احساس خوشایندی از مدرسه خواهد داشت.


راه هایی برای کم کردن وابستگی کودک به مادر

با روش های مناسب سعی کنید تا وابستگی فرزند خود را کم کنید. برای این کار بهتر است کودک خود را در منزل یکی از دوستان به مدت 2 ساعت تنها بگذارید. کودک را به پارک برده و او را تشویق کنید تا با کودکان هم سن و سال خود در آنجا بازی کند. البته فرستادن کودک به مهد کودک آمادگی او را برای رفتن به مدرسه بیشتر می کند.



به مادران توصیه می شود قبل از فرستادن کودک به مهد کودک چندبار به همراه فرزند خود از محیط مهد کودک دیدن کنند تا کودک آنها با فعالیت هایی که سایر کودکان در آنجا انجام می دهند، معلمان و کلاس ها آشنا شوند. در این صورت کودک برای رفتن به مهد کودک اشتیاق پیدا می کند. در روزهای اول چنانچه کودک در مهد کودک احساس دلتنگی می کند بهتر است تا مادر چند روز اول را، در کنار کودک خود بماند.


آشنا کردن کودک با محیط مدرسه

پدران و مادران قبل از شروع مدرسه باید فرزند خود را برای رفتن به مدرسه آماده کنند. به ویژه اگر فرزند نسبت به والدینش احساس وابستگی داشته باشد. کارشناسان و متخصصان رفتار شناختی کودکان، به پدران و مادران توصیه می کنند قبل از شروع مدارس در صورت امکان فرزند خود را به مدرسه برده و او را با محیط آنجا آشنا کنند. والدین باید سعی کنند تا با تعریف و تمجید از مدرسه ذهن فرزند خود را نسبت به آن آماده کنند و به او اطمینان بدهند که معلمش بسیار مهربان است. همراهی کردن مادر با کودک در دو روز اول مدرسه، در کاهش ترس کودک از مدرسه حائز اهمیت است.

درباره ساعت شروع و پایان مدرسه با فرزند خود صحبت کرده و از او بخواهید تا احساسش را درباره مدرسه بیان کند. سعی کنید تا بچه را قبل از شروع مدرسه با همکلاسش آشنا کرده و او را به همراه دوست جدید خود به مدرسه ببرید.


به فرزند خود اطمینان دهید درصورت بروز مشکل، خود را به مدرسه می رسانید و به او گوش زد کنید تمام ساعاتی که او در مدرسه است به او فکر خواهید کرد. بعد از پایان مدرسه برای فرزند خود یک سرگرمی ترتیب دهید. مثلا می توانید او را به پارک ببرید. درباره فعالیت هایی که در آن روز در مدرسه انجام داده است از فرزند خود سوال کنید. او را تشویق کنید تا درباره معلمش و دوستان جدیدش با شما صحبت کند. 

 

 
با به کارگیری راهکارهای گفته شده می توانید وابستگی فرزند خود و ترس او را از مدرسه و یادگیری مطالب، دوری از خودتان تا حد زیادی کاهش دهید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها