2109
هر مرگ مغزی جان چند بیمار را نجات می دهد؟

هر مرگ مغزی جان چند بیمار را نجات می دهد؟

1398/02/31 بازدید403

نی نی سایت: امروز روز ملی اهدای عضو است. عضوی که به جای رفتن زیر خاک می تواند به یک انسان دیگر جان دوباره ای بدهد. قانون پیوند اعضا از فرد مرگ مغزی در سال ۱۳۷۹ تصویب شد. اما اهدای عضو در ایران چقدر شناخته شده است؟ ایران در حال حاضر چه جایگاهی در دنیا به خود اختصاص داده است؟

شاخص اهدای عضو در ایران

براساس آمار انجمن اهدای عضو ایران، شاخص اهدای عضو به بالای ۱۱ رسیده که نشان‌دهنده رشد حدوداً ۶۰ برابری در طول این سال‌هاست . در سال ۹۷ بالغ بر ۴ هزار پیوند از فرد زنده و فرد مرگ مغزی در کشور انجام شده که تعداد بسیار زیادی از این پیوندها مربوط به اهدای عضو کلیه است. نکته جالب توجه این است که از شروع انجام پیوند کلیه در کشور بیش از ۹۰ درصد پیوندها از فرد زنده انجام می شد، اما در حال حاضر بالغ بر ۶۰ درصد پیوند کلیه‌ها از افراد مرگ مغزی است.علی نوبخت نماینده کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد که حدود ۶ میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند.

رتبه اهدای عضو ایران در دنیا

به گزارش ایسنا ایران در سال ۲۰۱۶ جایگاه ۲۶ اهدای عضو جهان را به خود اختصاص داد؛ در سال ۲۰۱۷ با وجود افزایش تعداد اهدای عضو رتبه ایران به ۳۷، در دنیا نزول کرد که دلیل آن عملکرد قوی سایر کشورها در نهادینه‌سازی برنامه اهدای عضو بود.
 

۵ تا ۸ هزار ایرانی در سال مرگ مغزی می شوند

سالانه ۱۶ هزار مرگ ناشی از تصادفات اتفاق می‌افتد که شایع‌ترین علت مرگ مغزی در کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل حدود ۵ تا ۸ هزار نفر در سال به علت مرگ مغزی فوت می‌کنند که نیمی از آنها یعنی حدود ۳ هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند؛ ولی از این تعداد در سال گذشته کمتر از هزار نفر به اهدا رسیدند که برای به اهدا نرسیدن بقیه دلایل متعددی وجود دارد.

۲۷هزار بیمار در لیست انتظار پیوند عضو

۲۷ هزار نفر در حال حاضر در لیست انتظار پیوند ثبت شده‌اند.از تعداد ثبت‌نام شده در لیست انتظار، هر دو تا سه ساعت یک نفر، یعنی روزی هفت تا ۱۰ نفر و یا به عبارت دیگر، سالیانه حدود ۳ هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.
هر فرد مرگ مغزی، جان چند بیمار را نجات می دهد؟
انجمن اهدای عضو ایران اعلام کرده است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای یک تا هشت ارگان شامل دو کلیه، قلب، دو ریه، کبد و لوزالمعده افرادی را از مرگ و با اهدای یک تا ۵۳ نسج تعدادی دیگر را از بیماری نجات دهد. حال اگر فرض کنیم ۲ هزار نفری که به اهدا نرسیدند هر کدام حداقل سه ارگان قابل پیوند داشتند، سال گذشته حدود ۶ هزار ارگان به خاک سپرده شده است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها