2109
خواندن افسانه‌های کهن را با کچل کفترباز شروع کنید!

خواندن افسانه‌های کهن را با کچل کفترباز شروع کنید!

1398/02/30 بازدید487

کتاب افسانه کچل کفترباز

  • نویسنده و تصویرگر : لیسا جمیله برجسته
  • انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، 1385
  • قیمت نسخه کاغذی : 1600تومان
  • مخاطب : کودکان 3 تا 7 ساله

حسن ­کچل از شخصیتهای محبوب و آشنای افسانه‌­های ایرانی است. در این داستان، کچل و کفترها و نی­ زدنش تنها مایه­‌ی دلخوشی یک شهر هستند. شهری که حاکم غمگین و عزادار آن، شادی و خندیدن و رقصیدن را ممنوع کرده و در زیرزمین قصرش به تنهایی مشغول سوگواری برای همسرش است. در میان مردم شهر و قصر، تنها حسن، دلخوش با پرواز و صدای کبوترانش است و شادی و خوشبختی‌­اش را با همگان شریک می‌­شود. تا اینکه روزی پادشاه از زیرزمین بیرون می­آید و صدای نی و پرواز کبوتران و شادی دخترش را می­‌بیند و عصبانی از دیدن نافرمانی­‌ها، برای حسن تنبیه سختی در نظر می‌گیرد.
در این افسانه، به زیبایی اعتقاد به معجزه شادمانی و نیک‌خواهی روایت می‌­شود. حسن­ کچل و کبوترانش به واسطه اینکه در سمت امیدواری و شادمانی و عشق به زندگی ایستاده­‌اند؛ مغلوب ستم و بی‌­رحمی پادشاه نمی‌­شوند. متاسفانه دختر پادشاه و سایر مردم که فقط بهره‌­مند از این شادمانی هستند؛ نه برای کمک به او و نه برای تغییر وضع موجود کاری نمی­‌کنند. تنها عشق حسن­‌کچل به بذل شادمانی است که سوگواری­‌اش را به مدد معجزه به شادمانی تبدیل می­‌کند. چرا که حسن­ کچل زیبایی‌­های زندگیش را بی‌­دریغ با مردم خسته و افسرده شهرش شریک شده است. اینجا است که تفاوت سوگواری کردن حسن و پادشاه نیز بارز می‌­شود. برای حسن که پیامبر شادمانی شهر است؛ معجزه پیش می‌­آید ولی برای پادشاهی که سال‌هاست زندگی را از همه دریغ کرده، معجزه فقط با لبخند و دیدن زیبایی زندگی رخ می­دهد. شاید خوب باشد اینجا از تفاوت خودخواهی و دگرخواهی نیز برای کودکان حرف بزنیم.
افسانه­‌های هر ملتی، بیانگر رویاها و آرزوها و ناکامی­های آن ملت هستند. با تعریف کردن آنها برای کودکان خود، هویت ملی آنها را شکل می­دهیم و مطابق همیشه، ارزشهای بومی خود را به راحتی به آنها منتقل می­کنیم.
این افسانه اولین بار توسط صمد بهرنگی برای کودکان نگارش و به صورت کتاب جاپ شد. اما این نسخه با تصویرگری و تلخیص که مناسب کودکان پیش از دبستان است؛ ‌در سال 1385 توسط کانون چاپ و به کودکان ایران تقدیم شده است.

 کتاب دایره‌­المعارف کوچک من : درباره جانوران قطبی

  • نویسنده : فرانسواز دوگیبرت
  • تصویرگر : هلن ژرژ
  • مترجم : رویا خوئی
  • انتشارات محراب ­قلم،1394
  • قیمت نسخه کاغذی : 6000 تومان
  • مخاطب : کودکان 7 تا 12ساله

دایره‌­المعارف­‌ها و کتاب­های مرجع ویژه­‌ی کودکان، از بهترین منابع و امکانات برای افزایش علاقه و مطالعه کودکان هستند. کودکان به صورت فشرده و خلاصه، با مجموعه‌­ای از خواندنی­ها و مطالب جالب ­توجه آشنا می‌­شوند و می‌­توانند علاقه اصلی خود را در این مطالعات بهتر بیابند. خوشبختانه در سال­های اخیر، کتاب­هایی از این دست، بسیار منتشر شده است و انتشارات محراب قلم مجموعه‌­ای با بیش از بیست عنوان متنوع و جذاب منتشر کرده است.
کتاب حاضر به موضوع جالب جانواران قطبی می­پردازد. درباره اقلیم و آب و هوای قطبی اطلاعات مختصری می­دهد و سپس به تفصیل بیشتر، انواع جانواران و حیوانات شاخصی که در دو قطب زندگی می‌­کنند را معرفی می‌­کند ؛ جانورانی چون پنگوئن­‌های امپراطور، خرس­های قطبی، روباه و گوزن قطبی و انواع فک­ها و شیرهای دریایی و دلفین و وال و نهنگ قاتل. ما در این کتاب با پوشش بدن این حیوانات، غذایی که می­خورند و سبک مقابله آنها با سرمای سخت قطب­‌ها آشنا می­شویم. همچنین مطالب جالبی درباره تاثیر گرمایش زمین و کوچ کردن این جانوران می‌­آموزیم.
تصویرسازی کتاب نیز به زیبایی مطالب را برای خواننده خردسال، گویا و جذاب کرده است. امیدوارم کودکان دلبندمان، حوزه­‌های متنوع مطالعاتی را تجربه کنند و بر اطلاعات خود بیفزایند.


کتاب خیابان چرینگ ­کراس، شماره­ی 84

  • نویسنده : هلین هانف
  • مترجم : لیلا کُرد
  • انتشارات کوله ­پشتی،1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 15000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 5000تومان
  • مخاطب : بزرگسالان


اگر از علاقمندان کتاب­هایی به سبک نامه­‌نگاری باشید و نیز از عاشقان کتاب و کتابفروشی، شیفته این کتاب و شخصیت­ها و زندگی­شان خواهید شد.
این کتاب کم ­حجم، مجموعه نامه‌­نگاری‌­های زنی به ­نام «هلین هانف» از نیویورک و مردی به نام «فرانک دوئل» از کتابفروشی «مارکس و شرکا» در لندن است. هلین هانف که زنی کتابخوان و نمایشنامه‌­نویسی ناکام است؛ پس از پایان چنگ جهانی دوم و زمانی که کتابهای دست دوم و قدیمی فقط در اروپا یافت می‌­شوند؛ کتاب­های موردنظرش را از این کتابفروشی در لندن به صورت پستی خرید می­‌کند. عشق او به کتاب­های مهجور و تخصصی، و نیز پشتکار فرانک در یافتن نسخه­‌های عالی از این کتاب­ها و فرستادنش بسیار ستودنی و دلپذیر است.
در دنیای پس از جنگ دوم جهانی که ویرانی و ناامیدی از روح بشر و ترس از میزان حماقت و اشتباه در عالم فراگیر شده است؛ این دو عاشق کتاب، به بهترین نحو کار خود را انجام می‌­دهند. گویی وقتی زمانه بسیار سخت و جان آدم فسرده از شرایط ناگوار بیرونی است؛ کتاب­های کلاسیک تنها جان‌­پناه ذهن مغشوش و خسته آدم­ها است. چیزی که هلین را برای ما محبوب می­‌کند؛ شوخ­ طبعی و در عین‌­حال جدیت او برای رسیدن به کتاب­های محبوبش است. با اینکه او در هالیوود و دنیای تئاتر هیچگاه نتوانست به موفقیت مورد­نظر خود دست یابد؛ ولی آنچه در زندگی واقعی انجام داد و غنایی که با کتاب خواندن به زندگیش بخشیده بود؛ او را محبوب و مشهور کرد.
در سال 1970 منتشر شد و به سرعت مورد اقبال و توجه منتقدان و خوانندگان قرار گرفت. در سال 1987 نیز فیلمی با اقتباس از این کتاب ساخته شد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها