2109
چطور بفهمیم آزمایش بارداری مثبت است یا منفی؟

چطور بفهمیم آزمایش بارداری مثبت است یا منفی؟

1398/02/29 بازدید46035
جواب آزمایش  بارداری را چگونه بخوانیم؟ خیلی از زنان دوست دارند خودشان قبل از پزشک از جواب آزمایش بارداری سر دربیاورند، اینکه مثبت است یا منفی. اگر شما هم جزو آن دسته از زنانی هستید که می خواهید قبل از پزشک از بارداری‌تان با خبر شوید این مطلب را از دست ندهید.

آزمایش بارداری چند نوع است؟

با دو آزمایش می توان مثبت یا منفی بودن بارداری را تشخیص داد. آزمایش بارداری با استفاده از نمونه ادرار و نمونه خون. هر دو آزمایش هم وجود هورمون گونادوتروپین جفتی انسانی را تشخیص می دهند. هورمونhcg بعد از چسبیدن نطفه به پوشش داخلی رحم، توسط جفت تولید می شود و در روزهای اول بارداری به سرعت در بدن تولید می شود. این تغییر سریع در هورمون، علائم بارداری را تحریک می کند. این هورمون اولین بار حدود ۱۱ روز پس از لقاح در خون و بین ۱۲ تا ۱۴ روز پس از لقاح در ادرار قابل اندازه گیری است.

آزمایش خون بارداری

اگر آزمایش خون داده اید در جواب آزمایش در قسمت Beta-HCG، مقدار این هورمون در خون نشان داده می‌شود. در قسمت Reference Range هم می‌توانید مثبت یا منفی بودن را تشخیص بدهید. در آزمایش خون اگر مقدار Beta-hCG کمتر از ۱۰ باشد، بارداری منفی است. اگر مقدار هورمون Beta-hCG بیشتر از ۲۵ باشد به معنای بارداری مثبت است. اما اگر مقدار Beta-hCG بین ۱۰ تا ۲۵ باشد، مثبت یا منفی بودن آزمایش مشخص نیست و باید چند روز دیگر آزمایش تکرار شود.
 

آزمایش خون بارداری چه مزایایی دارد؟

در این روش می توان بارداری را زودتر از آزمایش ادرار تشخیص داد. یعنی ۷ تا ۱۲ روز بعد از لقاح بارداری تشخیص داده می شود.

آزمایش ادرار، بی بی چک و تست بارداری

آزمایش ادرار به دو روش انجام می شود و می توان آن را در منزل یا کلینیک انجام داد. آزمایش بارداری خانگی به دلیل ارزان بودن، خصوصی بودن، راحت بودن و نتیجه سریع طرفدار زیادی دارد. یکی از راه ها استفاده از بی بی چک است که روی همه آنها طرز استفاده را نوشته است. روش دیگر قرار دادن کیت آزمایش در جریان ادرار و جمع آوری آن است. کیت آزمایش بارداری دیجیتال به این شکل عمل می کند که نتایج را به صورت باردار یا غیر باردار نمایش می دهد .

چه زمانی می توان آزمایش ادرار انجام داد؟

برای انجام آزمایش ادرار بهتر است تا روز اول قاعدگی صبر کنید و زمانی که متوجه شدید قاعدگی شما قطع شده است آزمایش ادرار انجام دهید. معمولا در این حالت دو هفته از لقاح گذشته است.
 

آزمایش ادرار چقدر دقیق است؟

آزمایش ادرار یا بی بی چک به همراه آزمایش بارداری خانگی اگر به درستی انجام شود حدود 97% دقت دارد.

در تفسیر آزمایش بارداری به این نکات توجه کنید

  • به مقدار هورمون hcg توجه کنید، در برخی ازبارداری‌های طبیعی، مقدار این هورمون کم است اما نوزادی کاملا سالم به دنیا می‌آید، بنابراین سونوگرافی در هفته‌های ۶-۵ دقت بیشتری نسبت به اندازه گیری hCG دارد.
  • بهتر است در زمان انجام آزمایش بارداری از مصرف آنتی بیوتیک‌ها، دارو‌های ضد درد، دارو‌های پیشگیری از بارداری و یا دیگر دارو‌ها که ممکن است، بر نتیجه آزمایش اثر داشته باشد خودداری کنید تا پاسخ صحیحی به دست بیاید.
   

ارسال نظر شما

login captcha

سلام من تنبلی تخمدان دارم واسم دعا کنید

پربازدیدترین ها