2109
زایمان زودرس و افزایش احتمال بیماری کلیوی

زایمان زودرس و افزایش احتمال بیماری کلیوی

1398/02/23 بازدید477
نی نی سایت: محققان سوئدی می‌گویند زایمان زودرس یا تولد زودتر از موعد نوزاد می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر بروز بیماری مزمن کلیوی (CKD) را از کودکی تا میانسالی افزایش دهد.

بر اساس این مطالعه حتی نوزادانی که در هفته ۳۷ و ۳۸ متولد می‌شوند (و بیشتر «زود» متولد شده‌اند تا اینکه «نارس» باشند) بیش از بچه‌هایی که با پایان ۳۸ هفته متولد می‌شود، در معرض CKD قرار دارند.

این دانشمندان داده‌های بالغ بر ۴ میلیون نوزاد متولد شده در طول سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۴ را در سوئد بررسی کردندو بعد از مطالعه گزارشات بیمارستانی در سال ۲۰۱۵ از موارد ابتلا به بیماری مزمن کلیوی و سایر فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه به این نتیجه رسیدند که افزایش مدت زمان بارداری می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش احتمال بروز بیماری مزمن کلیوی در سال‌های بعدی زندگی این کودکان شود.

تاثیر زایمان زودرس بر کلیه‌های جنین

پژوهشگران سوئدی علت این اتفاق را اینطور توضیح داده‌اند: «زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری) باعث توقف رشد کامل کلیه‌ها در مرحله آخر بارداری می‌شود؛ به همین خاطر نفرون‌های کمتری در کلیه‌ها تشکیل می‌شود».

از آنجا که نفرون‌ها فیلترهایی هستند که مواد زائد و سمی را از بدن خارج می‌کنند، کمبودشان می‌تواند باعث بروز بیماری مزمن کلیوی شود. ضمن اینکه کمتر بودن تعداد نفرون‌ها با ابتلا به فشارخون بالا و بیماری پیشرونده کلیوی در سنین بالا مرتبط است.

بر اساس این مطالعه زایمان زودرس (قبل از هفته ۳۷ بارداری) می‌تواند ریسک بروز CKD از کودکی تا سنین میانسالی را دوبرابر، و زایمان قبل از هفته ۲۸ بارداری، این ریسک را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد. به این ترتیب که احتمال بروز بیماری کلیوی در نوزادان نارس تا قبل از سن ۹ سالگی بسیار زیاد است و تا ۱۰ سالگی کاهش می‌یابد. اما این افزایش ریسک در دو دوره ۱۰ تا ۱۹ سالگی و ۲۰ تا ۴۳ سالگی روند صعودی دارد.

منبع: Medscape

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها