2109
ترفندهای کاهش زوال عقل در سالمندان

ترفندهای کاهش زوال عقل در سالمندان

2 هفته پیش بازدید290

 کاهش زوال عقل در سالمندان

وقتی انسان به سالمندی نزدیک می‌شه، نگرانی بابت از دست دادن حافظه و کارایی مغز افزایش پیدا می‌کنه. کاهش زوال عقل در سالمندان امکان‌پذیره و می‌شه با داشتن سبک زندگی بهتر، از این عارضه وحشتناک جلوگیری کرد. وقتی از زوال عقل صحبت می‌شه، اولین بیماری که به ذهن خطور می‌کنه، آلزایمره. بهتره بدونید که زوال عقل شکل‌های مختلفی داره که یکیش آلزایمره و بیماری‌های مختلفی رو با علائم متفاوت شامل می‌شه. ابتدا باید ببینیم علائم زوال عقل چیه و چه راهکارایی رو می‌تونیم به کار ببریم تا در سالمندی دچار این مشکلات نشیم؟

زوال عقل چه علائمی داره؟ 

 

زوال عقل چیه و چه علائمی داره؟

هر علامتی که نشون بده مغز کارایی قبل رو نداره می‌تونه جزو علائم زوال عقل باشه. فراموشی، تخریب سلو‌های مغزی، کاهش حافظه، کاهش قدرت تفکر، اختلال در حرکات اندام‌ها و... می‌تونه نشونه‌های مهمی باشه که به فرد یا اطرافیان نشون بده که مغز به خوبی کار نمی‌کنه. با توجه به این که در سال‌های اخیر زوال عقل رشد زیادی داشته، ترفندهای کاهش زوال عقل می‌تونه به افراد کمک کنه تا زندگی سالم‌تری داشته باشن. برخی از راهکارهایی که می‌تونیم برای جلوگیری از این مشکل به کار بگیریم، در ادامه بررسی می‌شن.

ترفندهای کاهش زوال عقل که باید بدونید!

همیشه گفتند که پیشگیری بهتر از درمانه. به خصوص برای بیماری‌های مربوط به مغز و زوال عقل که درمان چندان مؤثری هم ندارند. پس پیشگیری خیلی مهمه.

رژیم غذایی و کاهش زوال عقل در سالمندان

در بین ترفندهای کاهش زوال عقل، مثل همیشه، رژیم غذایی در اولویته و بسیار مهمه که در تمام طول زندگی بهش اهمیت داده بشه. هر چه میزان بیشتری از میوه و سبزیجات رو در رژیم غذایی خودتون قرار بدید، سلامت بیشتری رو هم به بدنتون دعوت می‌کنید. کاهش مصرف غذاهای چرب و فست فود می‌تونه گامی مؤثر در این زمینه باشه. به هر حال باید توجه داشته باشید که مواد مغذی مورد نیاز رو دائم به مغز برسونید. مغزیجات و آجیل هم در این زمینه خیلی موثرن.

 

خواب کافی و کاهش استرس

یه مورد دیگه هم که برای کاهش زوال عقل در سالمندان خیلی اهمیت داره، کاهش استرس و داشتن آرامشه. اگر به خوبی بخوابید و زمان خواب مناسبی داشته باشید، قطعاً بدنتون هم سالم‌تر می‌مونه. خواب باکیفیت، آرامش و توانایی یادگیری مهارت‌ها رو به مغز می‌ده و باعث می‌شه تا تنش‌ها کاهش پیدا کنن. اینطوری بروز مشکل در عملکرد مغز کمتر اتفاق میفته.

دخانیات، مشروبات الکلی و مواد مخدر ممنوع!

نه تنها برای کاهش علائم زوال عقل بلکه هر جایی که بحث زندگی سالم می‌شه، استفاده از سیگار، قلیان، الکل و هر گونه ماده مخدری هم ممنوع اعلام می‌شه. تمام این موارد می‌تونن میزان اکسیژن‌رسانی به مغز رو کاهش بدن و به زوال عقلی در میانسالی منجر بشن.

برای کاهش علائم زوال عقل در بزرگسالی مغزی فعال داشته باشید!

بعضی افراد تصور می‌کنن کاهش علائم زوال عقل با استراحت دادن به مغز امکان‌پذیره. بهتره بدونین افرادی که بیشتر از مغزشون کار می‌کشن، به احتمال کمتری بیماری زوال عقل می‌گیرن. به همین علت بیمارانی که علائم آلزایمر دارن بهتره همیشه بازی‌های فکری مناسب یا با روش‌های مختلف افزایش عملکرد مغز براشون در نظر گرفته بشه تا بتونن ذهنشون رو درگیر نگه دارن. از طرفی داشتن فعالیت اجتماعی هم در این زمینه مؤثره و کناره‌گیری از اجتماع خودش می‌تونه علائم زوال عقل در کهنسالی رو افزایش بده.

 کاهش زوال عقل در سالمندان

تأثیر شنوایی بر کاهش زوال عقل در سالمندان

افرادی که دچار بیماری‌هایی مثل کم شنوایی هستند، بیشتر در خطر زوال عقل قرار می‌گیرن. یکی از ترفندهای کاهش زوال عقل در سالمندان اینه که اگر مشکل کم شنوایی دارن، از سمعک استفاده کنن. حس شنوایی باعث می‌شه تا مغز درگیر تحلیل امواج صوتی بشه و همین عامل در افزایش کارکرد مغز و فعال موندنش خیلی مؤثره.

ورزش رو در برنامه خودتون قرار بدین

یکی دیگه از ترفندهای کاهش زوال عقل در سالمندان اینه که یه ورزش ساده براشون در نظر بگیریم. اگر خودتون در سنین بالا قرار دارید، برای کاهش علائم زوال عقل حتماً به ورزش اهمیت بدید. می‌تونید نیم ساعت در روز رو پیاده‌روی کنید، به آرامی بدوید، شنا کنید و اگر استقامت بدنی بیشتری دارید به ورزش‌های سنگین‌تر هم ادامه بدید. در این صورت اکسیژن‌رسانی به مغز بیشتر می‌شه و مغز جوان‌تر و سالم‌تر باقی می‌مونه. اگر تأثیر میزان اکسیژن دریافتی رو به مغز می‌دونستید، حتماً تنفس عمیق، ورزش‌های هوازی و یوگا رو بیشتر در برنامه‌تون قرار می‌دادید.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
14796 بازدید

شنبه ها شنیدنی‌ست...

نوشته

2 روز پیش
|
3704 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 هفته پیش
|
15887 بازدید