2109
آیا واقعا بیت کوین برای سرمایه گذاری بهتر از طلا است؟

آیا واقعا بیت کوین برای سرمایه گذاری بهتر از طلا است؟

1402/07/03 بازدید345

 

طرفدارن بازار کریپتو کارنسی بیت کوین را با لقب طلای دیجیتال می شناسند. اما آیا واقعا بیت کوین می تواند جایگزین مناسبی برای طلا در سرمایه گذاری های بلند مدت باشد.

تورم های بالا در 50 ساله گذشته و اوضاع وخیم اقتصاد جهانی باعث شده تا تحلیل گران مالی برای حفظ ارزش سرمایه‌ی خود، خرید طلا را به عنوان یک دارایی امن و سپر تورمی به مردم پیشنهاد بدهند. در سال های اخیر اما ظهور بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال چشم انداز سرمایه گذاری های بلند مدت را تا حدودی تغییر داد. طرفداران بیت کوین، آن را طلای دیجیتال می دانند. اما آیا واقعا بیت کوین پتانسیل تبدیل شدن به یک سپر تورمی برای سرمایه گذاری های بلند مدت را دارد ؟

در این مقاله قصد داریم تا برخی ویژگی‌های طلا را با ویژگی‌های بیت کوین و استدلال های طرفدارانش با هم مقایسه کنیم. و در آخر مزیت های هرکدام برای سرمایه گذاری در بلند مدت را مورد بررسی قرار دهیم.

حفظ ارزش

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم به سمت خرید بیت کوین و طلا گرایش دارند حفظ ارزش دارایی شان در زمان تکانه ها و شوک های اقتصادی است. بررسی نمودارها و سابقهی تاریخی هر دو، خصوصا طلا، به خوبی نشان میدهد که در دوره‌های بد اقتصادی طلا یکی از بهترین گزینه های ممکن برای حفظ ارزش دارایی اشخاص بوده است. اما آیا همیشه این اتفاق افتاده و سرمایه گذاران طلا هیچ وقت طعم تلخ کاهش قیمت را نچشیده اند؟ نمودار زیر به خوبی نشان می دهد که در برخی دوره‌های نسبتا طولانی سرمایه گذاران حوزه‌ی طلا نیز با کاهش قیمت مواجه شده اند.

 

نمودار قیمت طلا : سایت Trading view

برای مثال شخصی که در سپتامبر 2011 طلا خریده باشد تا ژوئیه 2020، یعنی یک بازه‌ی زمانی حدود 9 ساله را باید تا رسیدن دوباره به اصل سرمایه پرداخت شده‌ی خود صبر کند. اگر بعد از ژوئیه باز هم دارایی طلای خود را نگهداری کرده باشد، قیمت طلا دوباره به محدوده هایی پایین از قیمت خرید او بازگشته است.

قیمت بیت کوین اما همیشه در بازه‌ های زمانی 3 الی 4 ساله با عبور از سقف های قبلی رکوردهای جدید قیمتی ثبت کرده است. این ویژگی میتواند بیت کوین را در یک جدول زمانی بلند مدت به گزینه‌ی بهتری برای سرمایه گذاری انتخاب کند.

آیا بیت کوین میتواند پوشش بهتری در برابر تورم باشد ؟

ویژگی بارز طلا که همه از آن حرف می زنند و تحلیل گران نیز آن را تحسین میکنند افزایش قیمت طلا همراه و همگام با افزایش هزینه های زندگی است. در واقع طلا در طول تاریخ خود همیشه به عنوان محافظی برای حفظ ارزش سرمایه اشخاص و دولت ها در مقابل تورم عمل کرده است.

اما نگاه دقیق‌تر به نمودار طلا در مقایسه با نمودار قیمتی بیت کوین نشان میدهد در بازه‌ی زمانی دو سال منتهی به 2022 در حالی که طلا بازده ای حدودا 21.84 درصدی داشته، بیت کوین بیش از 311 درصد رشد را تجربه کرده است.

مقایسه نمودار طلا و بیت کوین در تایم فریم روزانه : Tradingview

 

در دنیایی که هزینه‌های زندگی با سرعتی بیشتر از رشد توانایی‌های مردم برای تامین این هزینه‌ها در حال افزایش است، داشتن دارایی که جلوتر از تورم رشد کند، در واقع هم راه حلی برای حفظ ارزش دارایی است و هم راهی برای افزایش ثروت است.در حالی که نوسانات و کاهش قیمت در سال 2022 بسیار سخت و دردناک بوده اما بیت کوین هنوز هم چشم انداز روشنی برای روز های صعودی آینده دارد.

طلا از کانال بازارهای رسمی بورس و صندوق های تحت نظارت نهادهای مالی معامله می شود و ساعات معامله‌‌ی آن محدود به ساعات اداری است. در حالی که شما می توانید قیمت لحظه ای ارز دیجیتال بیت کوین را از صرافی های متمرکز و غیر متمرکز فعال به صورت 24 ساعته بررسی کنید و هر ساعتی از شبانه روز که تصمیم گرفتید اقدام به خرید و فروش کنید.

تنش های سیاسی و سرمایه گذاری در بیت کوین

طلا همیشه به عنوان " کالای روزهای بحرانی" بین مردم شناخته شده است. در واقع این باور بین مردم وجود دارد که طلا کالایی است که در زمان تنش های سیاسی، وقتی نظم حاکم بر جوامع بهم میخورد، ارزش سرمایه های مردم را حفظ می کند. اما آیا محافظت از این دارایی با ارزش در زمان و مکان های مورد تنش کار آسانی است؟

متاسفانه حفظ امنیت یک فلز یا کالای فیزیکی گرانبها برای کسانی که در مناطق خطرناک و یا مناطق درگیر جنگ و تنش سیاسی زندگی میکنند به خودی خود یک چالش بزرگ است. برای این اشخاص بیت کوین می تواند گزینه‌ی بسیار مناسب تری باشد. این افراد می توانند در شرایط سخت با حفظ کردن یک عبارت امنیتی بدون هیچ نگرانی و ترسی به زندگی و یا سفر خود ادامه دهند و پس از رسیدن به مقصد و یا بازه‌ی زمانی مورد نظر با بازیابی کیف پول خود دوباره به دارایی خود دسترسی داشته باشند.

کاهش ارزش دلار

در برخی دوره های زمانی که ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر دنیا کاهش می یابد، سرمایه گذاران دارایی های خود را به بیت کوین و طلا تبدیل می‌کنند. در حالی که این روزها صحبت هایی از جایگزینی دلار و تشکیل نظام چند قطبی اقتصادی در دنیا شنیده می‌شود باید توجه داشت که اگرچه خروج پول و سرمایه از دلار محتمل است اما این دارایی‌ها قطعا به سمت ارزهای ضعیف تر حرکت نخواهند کرد.

در حالی که طلا هزاران سال است که به عنوان یک دارایی امن مورد استفاده عموم مردم قرار داشته اما این روزها و در عصر دیجیتالی امروز بسیاری از جوانان نسل جدید یا توانایی خرید طلا را ندارند و یا علاقه ای به این کار نداشته اند. این گروه ها بیشتر به سمت بیت کوین گرایش داشته اند. آن‌ها درک کرده اند که استفاده از بیت کوین می‌تواند علاوه بر حفظ ارزش سرمایه‌های آن‌ها امنیت دارایی آن‌ها را نیز به شکل ویژه ای تامین کند. البته توجه داشته باشید، با توجه به اینکه بیت کوین بر خلاف طلا تحت نظارت نهادهای قانونی و بدون واسطه مبادله نمی شود برای خرید و فروش حتما باید از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر استفاده کنید.

بیت کوین محدود و ضد تورمی است

بیشتر سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به کاهش تولید و عرضه‌ی طلا نسبت به تقاضای موجود، طلا سرمایه گذاری خوبی برای بلند مدت به حساب می آید. حدودا به 5 تا 10 سال زمان نیاز است تا یک معدن طلا به بهره برداری و تولید برسد و همین امر به خوبی نشان میدهد که افزایش سریع عرضهی طلا اتفاق نخواهد افتاد. ارزیابی ها نشان میدهد که حدود 50.000 تن متریک طلا هنوز در دنیا وجود دارد که بشر به دنبال استخراج آن ها است.

در طرف مقابل اما بیت کوین به گونه ای طراحی شده که عرضه‌ی آن هرگز از 21 میلیون بیت کوین فراتر نخواهد رفت. ماهیت کلی بلاکچین این امکان را فراهم میکند تا تک تک بیت کوین های موجود در شبکه در سیستم مورد تایید قرار بگیرند.

در حالی که میزان ذخایر طلای موجود در کره‌ی زمین هرگز نمی تواند عدد دقیقی باشد و ممکن است معادن ناشناخته‌ی بیشتری هنوز وجود داشته باشند. در مورد محدودیت عرضه نیز بیت کوین شرایط بهتری دارد.

منبع: نیپوتو

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
14721 بازدید

شنبه ها شنیدنی‌ست...

نوشته

2 روز پیش
|
3686 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 هفته پیش
|
15870 بازدید