2109
آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

2 هفته پیش بازدید15989

با توجه به اینکه زردی نوزاد یک عارضه شایع در کودکان است و اغلب در هفته اول زندگی آن‌ها علائم آن بروز پیدا می‌کند؛ راه حل و روش درمان زردی نوزاد به مهم‌ترین هدف والدین و پزشکان امروزه تبدیل شده است.

اغلب این بیماری خوش‌خیم است و خود به خود درمان می‌شود، با این حال در برخی موارد ممکن است شدت آن بیشتر شده و باعث عوارض جبران ناپذیری مانند آسیب دائمی به مغز شود.

روش‌های درمانی زیادی برای بهبود زردی نوزاد وجود دارد؛ اگرچه برخی از موضوعات مانند سبک زندگی، تغذیه زنان باردار و استفاده از برخی داروهای خاص در دوران بارداری به عنوان عوامل مؤثر بر سلامت نوزاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما تا آنجا که تحقیقات انجام شده است، اثبات خاصی برای این موضوع وجود ندارد.

انار که در قرآن به عنوان یک میوه مغذی شناخته شده است، در طب سنتی ایران برای درمان اختلالات کبدی و مجاری صفراوی مانند یرقان تجویز شده. این میوه به عنوان ماده‌ای مقوی برای تقویت کبد و دستگاه گوارش، درمان یرقان، خون ساز در کم خونی، درمان عفونت ادراری، احساس خستگی، افسردگی و مالیخولیا و بسیاری از عوارض دیگر شناخته و تجویز شده است.

اخیراً آزمایش‌های بالینی برای بررسی اثرات مفید عصاره‌های مختلف انار در حال انجام است. چندین زمینه از کاربردهای بالینی بالقوه انار در سال‌های اخیر گزارش شده است که اهمیت این محصول طبیعی را برای مراقبت از پوست، بیماری‌های دندانی، انواع مختلف سرطان، فشار خون بالا، دیابت، افسردگی و غیره را نشان می‌دهد.

در طب سنتی ایران، زردی ریشه در گرمی بیش از حد کبد دارد و بر اساس متون مکتوب طب سنتی ایران، انار می‌تواند گرمی خون و کبد زنان باردار را کمتر کند و در نتیجه گرمی کبد جنین را کاهش دهد. کاهش گرمی کبد جنین باعث بهبود عملکرد آن می‌شود و در نتیجه زردی کاهش پیدا می‌کند. اما آیا در دنیای پزشکی آب انار برای زردی نوزاد مفید است؟ مضرات آب انار برای نوزاد چیست؟

این ها نمونه سؤالات والدینی‌ست که در انجمن‌های مختلفی مانند نی نی سایت هم مطرح شده و معمولاً پاسخ دقیقی برای آن‌ها داده نمی‌شود؛ اما قطعاً با خواندن ادامه مطلب به پاسخ سؤالات خود خواهید رسید.

در این مقاله، به بررسی آب انار، خواص و عوارض دادن آب انار به نوزاد، مصرف انار برای مادران باردار و تأثیر انار بر درمان زردی نوزاد و کاهش سطح بیلی‌روبین پرداخته خواهد شد. در نهایت، نتایج مطالعات علمی انجام شده در این زمینه را بررسی کرده و نتیجه‌گیری نهایی را ارائه خواهیم کرد.

خواص انار و آب انار برای نوزاد

یکی از منابع طبیعی که به عنوان روشی سنتی برای درمان زردی نوزاد مطرح شده است، آب انار است. انار یک میوه با ارزش است که در مناطق مختلف جهان کشت می‌شود و خواص بسیاری دارد. این میوه حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C، ویتامین K، فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.

در ادامه به برخی از خواص انار برای نوزادان می‌پردازیم:

  • منبع ویتامین C: انار حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و در تقویت سیستم ایمنی نوزادان مؤثر است.
  • فیبر: انار حاوی فیبر مواد خوراکی است که می‌تواند در بهبود گوارش نوزادان کمک کند و مشکلات مربوط به یبوست را کاهش دهد.
  • آهن: انار حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که برای جذب و همچنین حفظ سطح آهن در بدن نوزادان مهم است. آهن ضروری برای ساختن هموگلوبین در خون است که نقش اصلی در حمل اکسیژن دارد.
  • پتاسیم: انار حاوی پتاسیم است که برای حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن نوزادان ضروری است.

با این حال، قبل از استفاده از انار برای رژیم غذایی نوزاد خود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. آنها می‌توانند شرایط و وضعیت سلامتی نوزاد را بررسی کنند و راهنمایی لازم را درباره مقدار مصرف و زمان مناسب انار و سایر مواد غذایی برای نوزاد ارائه دهند.

عوارض دادن آب انار به نوزاد چیست؟

دادن آب انار به نوزاد در برخی موارد ممکن است موجب بروز عوارضی شود که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما مطرح کرده‌ایم.

  1. تحریک دستگاه گوارش: آب انار حاوی فیبر است و مصرف زیاد آن می‌تواند باعث تحریک دستگاه گوارش نوزاد شود و موجب اسهال یا مشکلات گوارشی دیگر شود.
  2. حساسیت و آلرژی: در برخی از نوزادان، مصرف آب انار ممکن است باعث بروز حساسیت و آلرژی شود. اگر نوزاد شما دارای سابقه آلرژی به مواد مختلف است، قبل از دادن آب انار به او، با پزشک خود مشورت کنید.
  3. تغییر رنگ ادرار: مصرف آب انار ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار نوزاد شود و باعث شود تا ادرار به رنگ صورتی یا قرمز تغییر کند. این امر معمولاً بی‌خطر است و به تنهایی نشانه‌ای از مشکل جدی نیست.
  4. مشکلات مربوط به کلیه: مصرف زیاد آب انار ممکن است در برخی موارد به ویژه در صورتی که نوزاد دارای مشکلات کلیوی است، بر روی کلیه‌ها اثرات منفی داشته باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم مصرف غذا، دارو و غیره برای نوزاد باید حتماً تحت نظارت و مشورت پزشک متخصص نوزادان صورت بگیرد.

انار برای مادران باردار

انار برای مادران باردار می‌تواند مفید باشد به شرطی که با رعایت مقدار مناسب مصرف شود. انار حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی، جذب آهن و ساخت کلاژن در بدن مادران باردار مهم است. همچنین، ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و در مقابله با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. انار حاوی فیبر مواد خوراکی است که می‌تواند در مقابله با مشکلات گوارشی مانند یبوست در مادران باردار مفید باشد. فیبر به حفظ سلامت روده و کنترل قند خون کمک می‌کند. انار حاوی مقدار معتدلی آهن است که در جذب آهن و حفظ سطح آهن در بدن مادران باردار مهم است. آهن ضروری برای تولید هموگلوبین در خون و جلوگیری از کم خونی است.

با این حال، باید با توجه به شرایط و وضعیت سلامتی خود از این میوه تغذیه کرد و باید از پزشک و فرد متخصص کمک گرفت تا با راهنمایی لازم درباره مقدار مصرف مناسب انار و سایر مواد غذایی در دوره بارداری به شما کمک کنند.

آیا انار برای یرقان مفید است؟

انار میوه‌ای مغذی است که می‌تواند برای سلامت کلی از جمله سلامت کبد مفید باشد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هست و می‌تواند خواص ضد التهابی نیز داشته باشند. با این حال مصرف انار به طور کلی برای ایمنی و سلامت بدن در نظر گرفته می‌شود و تأثیر خاص آن بر روی کاهش درجه زردی نوزاد و بزرگسالان یا سطوح بیلی روبین به خوبی مستند نشده است!

اگر زردی بزرگسالان یا هر بیماری مرتبط با کبد دارید، بهتر است برای مشاوره غذایی با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا یک پزشک متخصص مشورت کنید. آنها می‌توانند راهنمایی‌هایی در مورد مصرف انار یا سایر غذاهای مناسب در رژیم غذایی شما برای حمایت از سلامت کبد ارائه دهند.

اجاره دستگاه فتوتراپی (روش اصلی درمان زردی نوزاد)

همان‌طور که اشاره کردیم دادن آب انار به نوزاد برای زردی، روش درستی برای درمان نیست!

استفاده از دانه انار نیز برای نوزادان تازه متولد شده به شدت خطرناک است و می‌تواند منجر به قورت دادن توسط نوزادان و خفگی آن‌ها شود. همچنین ممکن است برخی از نوزادان به انار حساسیت داشته باشند و بدنشان آسیب ببیند.

پس مصرف انار و آب انار برای نوزاد باید با هماهنگی پزشک متخصص صورت بگیرد در غیر این صورت استفاده از آب انار برای زردی نوزاد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

از آن جایی که متوجه شدیم دادن آب انار به نوزاد برای زردی روش معقولی نیست و در عصر پزشکی این روش درمانی تأیید نمی‌شود، بهتر است از روش‌های اصلی و سریع درمان زردی نوزاد یعنی دستگاه فتوتراپی (نور درمانی) استفاده کنیم.

طبق تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده بهترین روش درمان و جایگزین روش‌های طب سنتی مانند استفاده از آب انار برای زردی نوزاد، اجاره دستگاه فتوتراپی است؛ استفاده از دستگاه زردی نوزاد علاوه اینکه باعث کاهش هزینه‌های درمان می‌شود به والدینی که نگران فرزندانشان هستند این امکان را می‌دهد تا از دستگاه زردی نوزاد در منزل خود استفاده کنند و بر روند درمان نوزاد خود نظارت کامل داشته باشند.

دستگاه زردی نوزاد می‌تواند تنها در کمتر از دو روز یرقان نوزاد شما را کاهش دهد تا نوزاد شما از عوارض این بیماری مانند کرن ایکتروس رهایی یابد.

شما می‌توانید با کرایه دستگاه زردی نوزاد از مجموعه معتبر زردی آنلاین که تجربه بسیار زیادی در خصوص درمان زردی نوزادان دارد از خدمات مشاوره این تیم مجرب برای بهبود سلامتی نوزاد خود استفاده کنید.

مجموعه زردی آنلاین به صورت 24 ساعته پشتیبان والدین و نوزادانی است که درگیر بیماری زردی هستند پس بجای دادن آب انار به نوزاد برای زردی و ایجاد ریسک برای سلامتی نوزادتان می‌توانید با مشاوره و اجاره دستگاه فتوتراپی، زردی نوزاد خود را درمان کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

3 هفته پیش
|
15331 بازدید

شنبه ها شنیدنی‌ست...

نوشته

3 روز پیش
|
3831 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 هفته پیش
|
15988 بازدید