2109
فواید زوج‌درمانی موقع جدایی

فواید زوج‌درمانی موقع جدایی

1402/12/16 بازدید593

زوج درمانی هنگام طلاق

زوج‌درمانی موقع جدایی چیه؟ به نظرتون زوج‌درمانی موقع طلاق تاثیرگذاره؟ آیا باورش براتون سخته که به جدایی نزدیک می‌شید و ازدواج عاشقانه‌تون به اتمام می‌رسه؟ آیا بازسازی زندگی بعد از جدایی براتون دلهره‌آوره و مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید؟ چرا به زوج‌درمانی فکر نمی‌کنید؟

طلاق صرف‌نظر از اینکه کی آغازگر اونه، تصمیمی دشوار و تلخه. جدایی ذاتاً رویدادی استرس‌زا، آسیب‌زا و دردناکه به طوری که پس از مرگ عزیزان در رتبه دوم قرار داره. احساس گناه، احساس شکست، عصبانیت از واکنش‌های همسر، نگرانی از تفکر اطرافیان، ترس از دوست داشتن دوباره، دغدغه آینده فرزندان و غیره همه و همه انگار شما رو توی یه ترن هوایی میون زمین و آسمان رها می‌کنند و شما دست از دنیا می‌شورید. اینجاست که زوج‌درمانی به نجات زوجین میاد و اونارو برای همه چیز بعد از طلاق آماده می‌کنه.

فواید زوج‌درمانی موقع جدایی

زوج‌درمانی موقع جدایی چیست؟

هدف از زوج‌درمانی موقع جدایی تنها حل کردن مشکلات زناشویی نیست، بلکه تو روند زوج‌درمانی درمانگر یا مشاور با کمک خودتون تلاش می‌کنه تا ببینه مشکلات شما قابل‌حلند یا خیر. به‌طورکلی هدف از زوج‌درمانی در موقع جدایی پایان دادن صلح‌آمیز به زندگی متاهلیه. به عبارت دیگه زوج‌درمانی به زوجین کمک می‌کنه تا با پردازش احساسات، بدون سرزنش همدیگه و برخوردهای پرخاشگرانه و با همکاری هم سالم‌ترین راه رو برای طلاق انتخاب کنند؛ یعنی طلاقی دوستانه، با حداقل آسیب روانی و عاطفی به زوجین و فرزندان. گاهی در کنار زو‌ج‌درمانی جلسات مشاوره والدین مشترک نیز توصیه می‌شه تا زوجین بتونند با فضل و درک بهتر از هم جدا بشند. همچنین در عین حال والدینی بتونند دلسوزتر از گذشته برای فرزندانشون باقی بمونند.

مزایای زوج‌درمانی موقع طلاق

زوج‌درمانی موقع طلاق به‌طورکلی از دو جنبه می‌تونه به شما کمک کنه: 1. ریشه‌یابی و رفع مشکلات و ترغیب به ادامه زندگی متاهلی موفق، 2. پشت سر گذاشتن چالش‌ها طلاق و بازیابی زندگی سالم بعد از جدایی.

بیایید یکم عمیق‌تر درباره تاثیر زوج درمانی موقع طلاق حریف بزنیم. اینجا سعی کردیم تا بعضی از مهم‌ترین مزایای زوج‌درمانی رو به شما ارائه بدیم تا اهمیت این حوزه را بهتر درک کنید.

  • کنترل احساسات زوجین در رابطه با خاتمه دادن به ازدواج بدون هیچگونه احساس شرمساری، گناه یا سرزنش یکدیگر.
  • درک مراحل ‌قابل‌پیش‌بینی فرآیند طلاق مانند زمانی که احتمال وقوع بحران وجود داره.
  • یاد گرفتن خداحافظی به روشی مسالمت‌آمیز و سازنده و در عین حال احترام گذاشتن به روزهای مشترکی که گذشتند.
  • تقویت مهارت‌های ارتباطی و مقابله‌ای.
  • یادگیری نحوه ایجاد قوانین و مرزهای سالم برای جلوگیری از سوء‌تفاهم‌ها.
  • پذیرفتن پایان زندگی مشترک.
  • درک نقشتون در الگوهای منفی موجود در رابطه قبلی. با آگاهی از الگوهای منفی خودتون می‌تونید مانع از تکرار اونا توی روابط بعدی‌تون بشید.

کدام زوجین می‎‌توانند از مزایا زوج‌درمانی در هنگام جدایی بهره‌مند شوند؟

همون‌طور که گفتیم رفع مشکلات و پیشگیری از جدایی، بهتر کنار اومدن با روند طلاق و انتخاب سالم‌ترین راه برای خاتمه دادن به زندگی زناشویی، بازسازی زندگی شخصی و شروع زندگی جدید پس از جدایی و پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی توی فرزندان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اثرات زوج‌درمانی موقع جدایی هستند. با این اوصاف هرکسی می‌تونه برای مدیریت هرچه بهتره چالش‌های جدایی از مزایای زوج‌در‌مانی بهره‌مند بشه.

روند انجام زوج‌‌درمانی در زمان طلاق چگونه است؟

زوج‌درمانی در موقع طلاق مثل تمام جلسات مشاورۀ روانشناسی توی چند جلسه با حضور یک مشاور یا روانشناس متخصص برگزار می‌شه. توی این جلسات، متخصص روانشناس یا مشاور تلاش می‌کنه تا ریشه اختلافاتو تشخیص بده. پس از شناسایی ریشه مشکلات سعی میکنه تا با کمک خودِ زوجین راهکارهای سازنده‌ایو پیشنهاد بده. از طرف دیگه به هر کدوم از زوجین کمک می‌کنه تا مهارت‌های ارتباطی‌شونو را بهتر کنند و کنترل بیشتری روی عواطفشون داشته باشند.

روند انجام زوج‌‌درمانی در زمان طلاق چگونه است؟

کلام آخر

قبل از هر تصمیمی توی زندگی زناشویی‌تون کمک گرفتن از متخصصین رو فراموش نکنید. اگر تصمیم‌تون برای طلاق قطعی نیست، برای رفع سازندۀ مشکلات زندگی متاهلی‌تون و اگر تصمیم قطعی برای جدایی دارید، برای بهتر طی کردن این روند، زوج‌‌در‌مانی رو توی اولویتتون قرار بدید. سعی کنید با زوج‌‌در‌مانی طلاق سالم‌تریو  تجربه و با روحیه‌ای قوی‌تری به زندگی جدید سلام کنید. در عین حال با مدیریت سازندۀ احساساتتون و پیشگیری از آسیب‌های روانی توی فرزندانتون احساس گناه و شرمساری را از خودتون دور کنید.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها