2109
چگونه مسائل جنسی رو با نوجوان خود مطرح کنیم؟

چگونه مسائل جنسی رو با نوجوان خود مطرح کنیم؟

1402/12/12 بازدید2088

آموزش مسائل جنسی به فرزندان

در جامعه امروزی نوجوان‌ها در معرض رفتارهای جنسی هستن که این یک موضوع پرچالشه. سن نوجوانی پرهیجانه و اطلاعات مربوط به مسائل جنسی رو باید از منابع مطمئن به نوجوان‌ها آموزش داد، هرچند در مدارس مسائل جنسی تا حدودی آموزش داده می‌شه ولی همه مسائل بیان نمی‌شه. والدین می‌تونن با آگاهی و مهارت این مسائل رو به نوجوان‌ها یاد بدن تا اونا برای یه زندگی با سلامت جنسی آمادگی داشته باشن. در این رابطه نوجوان یاد می‌گیره چطور با دیگران روابط سالمی داشته باشه. آموزش مسائل جنسی برای نوجوان‌ها نباید با بازجویی و سوالات تهاجمی باشه. بهترین راه برای این آموزش‌ها کمک گرفتن از یک متخصص مثل روانشناسه، چون اون می‌تونه در برقراری ارتباط والدین با فرزند و نحوه آموزش بسیار کمک کننده باشن.

 چرا باید نوجوان‌ها با مسائل جنسی آشنا بشن؟

چرا باید نوجوان‌ها با مسائل جنسی آشنا بشن؟

این مسائل باید توسط معلم‌ها و والدین به نوجوان‌ها آموزش داده بشه. بهتره به جای اینکه نوجوان اطلاعات غلطی از منابع دیگه‌ای مثل: وب‌سایت‌ها، دوستان و مجلات دریافت کنن اطلاعات درستی رو از والدین بگیرن. این مسائل شامل: مسائل جنسی و تمایلات اون هست که می‌تونه اطلاعاتی درباره آناتومی بدن، روش‌های جلوگیری از بارداری، چگونگی تولید مثل، بارداری و رابطه جنسی باشه. والدین یا معلم‌ها درباره مسائل جنسی اطلاعاتی کاملی رو باید به نوجوان‌ها بدن تا اونا درباره روش‌‌های کنترل بارداری، رفتارهای جنسی سالم، تمایلات جنسی، نگرش‌های جنسی و بیماری‌های مقاربتی اطلاعات لازم رو به دست بیارن. امروزه به دلیل اینکه نوجوان‌ها به راحتی به اینترنت دسترسی دارن می‌تونن از منابع غیر اخلاقی و ناسالم در مورد مسائل جنسی اطلاعاتی کسب کنن که می‌تونه روی سلامت روان و رفتار اونا اثرات منفی بزاره. والدین در کنار آموزش‌های مدرسه که توسط معلمین انجام می‌شه می‌تونن درباره مسائل جنسی آموزش ‌های لازم رو به نوجوان بدن.

فواید آموزش جنسی به نوجوان‌ها:

آموزش صحیح مسائل جنسی برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی مثل: HIV در رفتار جنسی نوجوان‌ها تاثیرگذاره. آموزش این مسائل در سلامت آینده اونا اثر مثبت داره. مزایای این آموزش‌ها عبارتند از:

1_ یادگیری مهارت‌های ارتباطی و مذاکره: آموزش مسائل جنسی به نوجوان‌ها یاد می‌ده که ارتباط و مذاکره صحیح چطوره و به اونا کمک می‌کنه اگه فشار منفی از طرف جامعه یا همسالان روی اونا هست چطور با اونا مقابله کنن.

2 _ کمک به درک پیامدهای بارداری: در آموزش درست به درک دختران درباره عواقب بارداری آموزش داده می‌شه، چون بارداری در سن کم از لحاظ عاطفی، جسمی و ذهنی اثرات بد و بسیار جدی روی دختران جوان داره. علت هم اینه که نوجوان در سن پایین از نظر ذهنی توانایی بارداری و زایمان رو نداره.

3 _ جلوگیری از بیماری‌های جنسی: اگه آموزش به درستی انجام بشه در کنترل بیماری‌های مقاربتی مثل: سوزاک، سیفلیس و التهاب لگن می‌تونه تاثیرگذار باشه. اگه آموزشی درباره مسائل جنسی به نوجوان داده نشه شیوع این بیماری‌ها زیاد می‌شه.

 راهکارهایی برای شروع آموزش جنسی به فرزندان:

  • استفاده از وقت‌‎هایی که در طول روز پیش میاد: برای آموزش مسائل جنسی نباید منتظر یک وقت مناسب بود. از هر فرصتی در طی روز مثل: برنامه‌های تلویزیونی، رادیو و مقالات خبری می‌شه برای صحبت در این مسائل استفاده کرد.
  • رک و صریح بودن: باید خیلی رک و صریح فرزند خود رو از خطرات برقراری رابطه جنسی در سن پایین آگاه کرد. این عوارض و خطرات رو با مثال می‌شه توضیح داد. حتی فرزندان باید درباره مسائلی مثل: بارداری ناخواسته و بیماری‌های جنسی اطلاعات کاملی داشته باشن.
  • در نظر گرفتن دیدگان فرزند: صحبت درباره مسائل جنسی نباید طولانی باشه. باید با دقت به نظر نوجوان گوش داد تا نگرانی و چالش اون رو بشه برطرف کرد.
  • در نظر گرفتن ارزش‌ها: باید نوجوان رو تشویق کرد تا هر زمانی که درباره مسائل جنسی سوالی داشت بتونه با والدین در میان بزاره، استقبال والدین مانع از جذب نوجوان به طرف دوستان و وب ‌سایت‌ها می‌شه.

آموزش مسائل جنسی به فرزندان

هدف از آموزش مسائل جنسی به نوجوان‌ها چیه؟

  • آموزش مسائل جنسی به نوجوان باعث می‌شه دیدگاهش نسبت به تمایلات جنسی مثبت باشه.
  • هدف از این آموزش‌ها دادن یک تجربه مثبت از تمایلات جنسی هست.
  • یکی دیگه از اهداف آموزش مسائل جنسی به نوجوان‌ها اینه که پیامد‌های منفی رفتارهای جنسی مثل: بارداری ناخواسته و مبتلا شدن به بیماری‌های جنسی کمتر بشه.
  • آموزش این مسائل باعث می‌شه نوجوان در زندگی زناشویی آینده تصمیم‌های درست و سالمی داشته باشه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها