2109
حالت های صحیح نشستن نوزاد

حالت های صحیح نشستن نوزاد

1402/12/11 بازدید821

چرا باید پوزیشن‏های صحیح قرار گرفتن نوزاد رو یاد بگیریم؟

به صورت کلی نوزادان و کودکان تمایل دارند به شکل W بنشینند. این مدل از نشستن می‌تونه در ناحیه پا و لگن مشکلات جدی رو به وجود بیاره. در واقع نشستن در وضعیت W به علت ایجاد فشار زیاد روی ناحیه باسن و لگن، می‌تونه منجر به بروز مشکلات زیادی مثل عدم توسعه کافی در ناحیه استخوانی کودک، انحراف از مسیر طبیعی رشد استخوان‌ها و مشکلات در ناحیه کمر و لگن بشه. این مشکلات می‌تونند در آینده به عوارض جدی‌تری مانند بدشکلی استخوان‌ها و دردهای مزمن در ناحیه پشتی ختم بشند.

به همین دلیل، والدین باید به کودکان خود آموزش بدند که از نشستن در وضعیت W پرهیز کنند و به جای اون از وضعیت‌های دیگه نشستن مانند نشستن در حالتی که باسن خیلی به سمت عقب متمایل نیست و ساق‌ها به صورت استوار به جلو خم نشده باشند، استفاده کنند. والدین می‌تونن از بازی‌ها و فعالیت‌هایی بهره ببرند که باعث تقویت عضلات پا و لگن می‌شند.

اگه مشکوک به وضعیت نشستن کودکان خود هستید یا علائمی از درد یا عدم راحتی در ناحیه پا و لگن مشاهده می‌کنید، بهتره به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات محتمل رو بررسی کنه و راهکارهای مناسب رو برای رفع مشکلات احتمالی در آینده ارائه بده. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا چندتا از پوزیشن‏های صحیح نشستن نوزاد رو بهتون آموزش بدیم.

در ابتدا مقاله خوبه بدونید می‏تونید روی نوشته کلیک کنید و یاد بگیرید با انجام حرکات فیزیوتراپی به نشستن کودک کمک کنید.

نحوه صحیح نشستن نوزاد

پوزیشن نشستن نوزاد به شکل استوار، از پوزیشن‌‏های صحیح نشستن نوزاد است

نشستن به شکل استوار یکی از پوزیشن‌های صحیح نشستن برای نوزادان محسوب می‏شه. در این حالت، نوزاد  با کمک عضلات پشت خودش، روی باسن نشسته و سرش متعادل و استوار قرار می‏گیره. این مدل از نشستن برای نوزادانی که توانایی نگه‌داشتن تعادل خودشون رو دارند و از عضلات سر و گردن‌ قوی برخوردار هستند، مناسب هستش.

در این پوزیشن، مهم‏ترین نکته اینه که نوزاد آروم و راحت نشسته باشه و فشار غیرطبیعی روی بخش‌های مختلف بدنش نداشته باشه. سرش باید متعادل و استوار باشه و چشماش به سمت جلو یا به سمت فعالیتی که در حال انجام اون هست، قرار بگیره. این حالت نشستن به کودک امکان حرکت و انجام فعالیت‌هایی مثل بازی رو می‌ده که برای تقویت عضلاتش ضروری محسوب می‎شه.

نشستن به همراه داشتن تکیه گاه، یکی از پوزیشن‏‌های صحیح نشستن نوزاد

در این حالت، کودک روی باسن نشسته و با یک کوسن یا پشتیبانی جای راحتی رو در اختیار داره. اینجوری می‌تونه متعادل و راحت بنشینه، بدون اینکه بخواد تعادل خودشو حفظ کنه. این وضعیت به نوزاد احساس امنیت می‌ده و می‌تونه جای راحتی رو براش فراهم کنه خصوصاً اگه هنوز توانایی حفظ تعادلش رو نداره. یادتون باشه حتماً باید دقت کنید که تکیه گاهشون مناسب باشه، تا فشار زیادی به بدنشون وارد نشه.

نشستن با پایین زدن ساق‏ها رو به عنوان پوزیشن‏ صحیح نشستن نوزاد فراموش نکنید

توی این وضعیت، ساق‌های نوزاد کمی به سمت زمین خم میشن، یعنی مثلاً کف پاهاشون کمی به عقب می‌ره. همینطور، سر و بدنشون کمی به سمت جلو خم می‏شه. این حالت برای کودکانی مناسبه که عضلات پشتی بدنشون قوی‌تر از عضلات جلوییشون هستش یعنی اونا به خوبی می‏تونند تعادل خودشون رو حفظ کنند.

این وضعیت به کودک اجازه می‌ده تا به راحتی بنشینه، بدون اینکه نیاز به حفظ تعادلش باشه. حتماً باید به این نکته توجه کنیم که این حالت همچنان به کودک امکان حرکت و فعالیت در محیط اطرافش رو میده و فشار زیادی به بدنش اضافه می‏کنه. اینطوری می‌تونه بازی کنه و لذت ببره، بدون اینکه نگران حفظ تعادلش باشه.

برای آموزش صحیح نحوه نشستن به کودک می‏تونید از مراحل زیر کمک بگیرید

  1. تشویق به ورزش و فعالیت‌های جسمانی: کودکان رو برای انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف مانند دوچرخه‌سواری، شنا و بازی‌های فضای باز تشویق کنید. این فعالیت‌ها علاوه بر تقویت عضلات، به کودک کمک می‌کنند تا نگه‌داشتن تعادل و استقامت جسمانی رو یاد بگیرند.
  2. ماساژ عضلات: با ماساژ عضلات کمر و پا، می‌تونید عضلات این نواحی رو تقویت کنید.
  3. تغییر الگوی نشستن: اگه کودک به وضعیت نشستن به شکل W عادت کرده، بهش یادآوری کنید که الگوی نشستنش رو تغییر بده.
  4. استفاده از صندلی مناسب: برای کودکانی که نمی‌تونند به شکل صحیح روی زمین بنشینند، صندلی مناسبی تهیه کنید و از اون ها بخواهید روی صندلی بنشینند.

پوزیشن‏های صحیح نشستن نوزاد

جمع بندی

پوزیشن‏های صحیح نشستن نوزاد می‏تونه کمک کنه بدن کودکتون در آینده دچار مشکلات مفصلی و حرکتی نشه. یاداوری می‏کنیم بدترین نوع نشستن برای بچه‏ها به شکل w هستش که لازمه سریعا با پوزیشن صحیح جایگزین بشه. Top of Form

 Top of Form

 

Top of Form

 Top of Form

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها