2109
بررسی تاثیرات استرس روی بارداری

بررسی تاثیرات استرس روی بارداری

2 هفته پیش بازدید185

تاثیرات استرس روی بارداری

می‌خوای بفهمی استرس چه تاثیری روی بارداری داره؟ این یه موضوع خیلی مهمه که خیلی از ما باهاش سروکار داریم. همه افراد در طول زندگی‌شون به خاطر چالش‌های زندگی، استرس رو تجربه می‌کنند. این استرس تا زمانی طبیعیه که شما نی‌نی توی دلتون نداشته باشید. زمانی که یک زن باردار استرس زیادی رو تجربه می‌کنه، ممکنه برای خودش و بچه‌اش مشکلاتی ایجاد بشه. همچنین در بعضی موارد این تاثیرات می‌تونند عوارض جدی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم. با مطالعه‌ی این مقاله، با تاثیرات استرس روی بارداری آشنا می‌شین و می‌تونید بر اساس اطلاعاتی که بهتون می‌دیم، استرس‌تون رو مدیریت و از عوارض بعدی آن پیشگیری کنید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

وقتی که باردار شدید باید در برابر خیلی از مسائل خونسرد باشید. استرس می‌تونه توی این دوره‌ی زندگی، خیلی چیزها رو تحت تاثیر قرار بده. برای مثال، ممکنه باعث بشه افزایش وزن بیش از حد و افزایش فشار خون بشه که با مسمومیت و دیابت بارداری همراهه. همچنین ممکنه دچار ریزش مو، تپش قلب و اختلال در خواب‌تون بشید. یه جورایی استرس می‌تونه باعث سخت‌تر شدن دوران بارداری بشه. بعضی تحقیقات نشون دادند خانمایی که توی بارداری‌شون با استرس زیادی روبرو هستند، ممکنه بعدا با مشکلاتی مثل زایمان زودرس یا کم‌وزنی جنین مواجه بشن.

بنابراین، اگه باردار هستید و احساس می‌کنید استرس زیادی در زندگی‌تون دارید، بهتره که با دکترتون یا مشاوره صحبت کنید. اینکه بدونید چطوری با استرس‌هاتون برخورد کنید می‌تونه کمک کنه تا بارداری راحت‌تر و سالم‌تری داشته باشید.

آیا استرس روی جنین تاثیر می‌ذاره؟

یک مورد از تاثیرات استرس روی بارداری همین موضوعه! استرس می‌تونه یک سری تاثیرات روی جنین داشته باشه. همونطور که می‌دونید جنین‌ها خیلی حساسند و اگه مادر توی بارداری با استرس زیادی روبرو باشه، این استرس بهشون منتقل می‌شه. یکی از تاثیرات استرس روی جنین، نارس به دنیا اومدنه. در واقع استرس می‌تونه باعث شه جنین زودتر به دنیا بیاد. به عبارت دیگه، بعضی تحقیقات نشون دادند که بچه‌هایی که مادرشون توی بارداری استرس زیادی تجربه کردند، ممکنه زودتر از موعد به دنیا بیان و این مسئله ممکنه باعث مشکلاتی برای سلامتی‌شون بشه. پس اگه باردارید و استرس زیادی دارید، سعی کنید این استرس‌ رو کاهش بدید. مثلا با انجام تمرین‌های آرام‌بخش، یوگا یا تکنیک‌های تنفسی، می‌تونید استرس‌تون رو کنترل کنید.

ورزش در بارداری

چند تکنیک برای کاهش استرس در بارداری

در ادامه چند مورد از تکنیک‌هایی که باعث آرامش شما در بارداری می‌شن رو براتون می‌گیم. این تکنیک‌ها می‌تونند به مامان‌های باردار کمک کنند تا یک سری تاثیرات استرس روی بارداری رو کاهش بدن.

  • تنفس عمیق: وقتی استرس دارید، سعی کنید نفس آروم و عمیق بکشید. با این کار به مغزتون فرصت فکر کردن و ایجاد آرامش می‌دین.
  • یوگا یا مدیتیشن: این حرکات به مامان‌های باردار کمک می‌کنند تا راحت‌تر با استرس رو به رو بشن. شما می‌تونید از ویدیوها یا کلاس‌های آنلاین یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.
  • ورزش مناسب: ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی یا شنا که مناسب بارداری هستند، می‌تونند به کنترل استرس کمک کنند. فراموش نکنید که قبل از انجام این ورزش‌ها حتما با دکترتون مشورت کنید چون ممکنه این ورزش‌ها مناسب شرایط شما نباشند.
  • زمانی برای استراحت: هر روز یک زمانی رو برای استراحت و آرامش خودتون در نظر بگیرید. حتی اگه چند دقیقه هم باشه، می‌تونه خیلی تاثیر بذاره.
  • حمام آب گرم: یه حمام گرم می‌تونه ذهن شما رو از افکار مزاحم و استرس‌زا پاک کنه.
  • گفت‌وگو با دیگران: با دوستان یا خونوادتون درباره استرس‌ و نگرانی‌هایی که دارید صحبت کنید. گاهی وقتا شنیدن دیدگاه‌های دیگران می‌تونه راه‌حلی برای مشکلاتتون باشه.
  • مطالعه کتاب‌: خوندن کتاب‌هایی که بهتون آرامش می‌ده، می‌تونه استرستون رو کم کنه.

همه‌ی این تکنیک‌ها می‌تونند در طول بارداری بهتون کمک کنند تا آرامش بیشتری داشته باشید. مهم‌ترین نکته اینه که خودتون رو بشناسید و راه‌هایی پیدا کنید که باعث آرامش‌تون می‌شن.

کم وزنی و نارس بودن نوزاد در نتیجه استرس مادر در بارداری 

سخن پایانی

به عنوان آخرین نکته، یادتون نره که بارداری یه دوران خیلی حساس برای هر خانمیه. استرس‌ قسمتی از زندگی‌همه‌مونه، ولی مهمه که بدونید چطوری باهاشون کنار بیاید. همه آدما حداقل یکبار استرس رو تجربه کردند ولی فراموش نکنید که این دوران یکی از تاثیرگذار ترین دوران برای آینده فرزندتونه. با این تکنیک‌هایی که گفتیم، می‌تونید استرس‌هاتون رو کم و بارداری راحت‌تری رو تجربه کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 هفته پیش
|
15777 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
14111 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
4030 بازدید