2109
کنترل وابستگی نوزاد به مادر

کنترل وابستگی نوزاد به مادر

2 هفته پیش بازدید251

وابستگی نوزاد به مادر

احتمالاً وقتی بحث وابستگی نوزاد به مادر می‌شه، برای همه این امر طبیعی به نظر میاد. تصور بر اینه که مادر تقریباً تمام روزش رو با نوزاد می‌گذرونه و نیازهای اولیه‌شو تأمین می‌کنه. پس باید بهش وابسته باشه. موضوعی که به عنوان وابستگی زیاد نوزاد به مادر بررسی می‌شه، برای مواقعیه که نوزاد انتظار داره مادر در هر زمانی کنارش باشه و همین امر هم سبب می‌شه تا مادر نتونه وظایف دیگه خودشو به خوبی انجام بده. در اکثر مواقع هم این وابستگی خودشو با گریه و زاری اعصاب خرد کن نشون می‌ده که تمام اعضای خانواده رو اذیت می‌کنه. می‌خوایم ببینیم راهکار وابستگی کودک به مادر در سنین پایین چیه و چطور می‌شه این مبحث رو مدیریت کرد.

علت وابستگی نوزاد به مادر چیه؟

جواب این سؤال کاملاً طبیعیه. علت وابستگی نوزاد به مادر اینه که از همون لحظات تولد تا کنون مادر بیشترین تأثیر رو توی زندگیش داشته. به خصوص نوزاد متوجه شده که هر جا دچار مشکلی می‌شه، کسی که به دادش می‌رسه مادره. از طرفی نوزاد حتی قبل از تولد هم مادرش رو حس می‌کنه و باهاش آشنایی داره. با این وجود، باید مادر بتونه گاهی از فرزندش دور بشه و نوزاد هم در آرامش به سر ببره.

علائم وابستگی شدید جنین به مادر

تا حدودی وابستگی جنین به مادر طبیعیه و باید وجود داشته باشه؛ اما در مواقعی که این مسئله خیلی شدید می‌شه باید راهکاری برای کاهش وابستگی نوزاد به مادر اندیشیده بشه. چه موقعی باید نگران این وابستگی بود؟ برخی از نوزادان، به گونه‌ای به مادرشون وابسته هستند که حتی در خواب هم عدم حضورشون رو متوجه می‌شن. این کودکان به خوبی بوی مادرشون رو حس می‌کنن یا گرمای بدن مادر رو تشخیص می‌دن. به همین خاطر اگر در حالت خواب هم مادر ازشون دور بشه، ممکنه اختلال خواب پیدا کنن و نتونن راحت بخوابن. در بیداری که این مسئله شدیدتره و خودش رو با گریه و بی‌قراری نشون می‌ده. اگر راهکار وابستگی کودک به مادر کارساز نباشه، مادر بسیار خسته می‌شه و ممکنه به کارهای اولیه زندگیش هم نتونه به راحتی رسیدگی کنه. اما چه باید کرد؟

راهکار وابستگی کودک به مادر در سنین پایین

اگر وابستگی نوزاد به مادر شدید شد، قطعاً باید به فکر کاهش وابستگی نوزاد به مادر بود. در غیر این صورت زندگی به مراتب سخت می‌شه و مادر به مرور زمان عصبی و افسرده خواهد شد. چند راهکار برای رفع این مشکل بهتون کمک می‌کنه تا به مرور این وابستگی رو کمتر کنید.

 

جدا کردن جای خواب نوزاد

او را در آغوش بگیرید و سرگرم کنید

معمولاً واکنشی که نوزاد به دور شدن مادر داره، گریه است. در این مواقع بهتره مادر نوزاد رو در آغوش بگیره، بعد از چند دقیقه که آروم شد، به کمک وسیله‌ای مثل اسباب بازی، جغجغه یا هر وسیله سرگرم کننده مناسبی نوزاد رو سرگرم کنه و از آغوش خودش پایین بذاره. این کار باعث می‌شه حتی زمانی کوتاه نوزاد خودش رو سرگرم کنه و به مرور یاد بگیره که به‌جز مادر، موارد دیگه‌ای‌ هم وجود دارن که می‌تونه ازشون برای گذروندن وقت بهره ببره. ممکنه نوزاد فقط برای چند دقیقه آروم بگیره، باید کمی حوصله به خرج بدین چون به مرور زمان این بازه زمانی افزایش پیدا می‌کنه.

از زمان غذا دادن به نوزاد کمک بگیرید!

اگر فرزندتون به سنی رسیده که بهش غذای کمکی می‌دین یا بچه‌هایی که از شیرخشک استفاده می‌کنن، وابستگی نوزاد به مادر رو باید در این مواقع کنترل کرد. وقتی که دارین به نوزاد شیرخشک یا غذا می‌دین، بهتره اونو روی یه صندلی کودک یا رختخواب قرار بدین. در آغوش گرفتن دائمی کودک موقع غذا دادن اونو وابسته‌تر می‌کنه. پس یک راهکار کاهش وابستگی کودک به مادر اینه که وقتی دارید بهش غذا می‌دید، اونو توی آغوش نگیرید.

 وابستگی نوزاد به مادر

راهکار کاهش وابستگی نوزاد به مادر با صحبت کردن

ترس از تنهایی یه دلیل دیگه برای وابستگی نوزاد به مادر محسوب می‌شه. وقتی در حال انجام کاری هستید، مثلاً دارید آشپزی می‌کنید، با نوزادتون حرف بزنید، براش قصه بگید، شعر بخونید و... نوزاد صدای شما رو میشناسه و باعث می‌شه حس کنه کنارش هستید. بدین صورت احساس تنهایی نمی‌کنه. از طرفی گوش دادن به صدای شما خودش یه کار سرگرم کننده است براش که تمرکزش رو از روی گریه کردن برمی‌داره.

اگر از انواع راهکار کاهش وابستگی کودک به مادر استفاده کنید، به مرور خودتون متوجه می‌شید که داره رو به بهبود می‌ره و کم‌کم خودشو سرگرم می‌کنه.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چه آبمیوه‌هایی برای نوزادان بهتره؟

نوشته

1 هفته پیش
|
8393 بازدید

بدون رییس جمهور چه خواهد شد؟

نوشته

11 ساعت پیش
|
4988 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

3 هفته پیش
|
15904 بازدید