2410
2553

 مونظور که میدونید قصه گویی از دیرباز وسیله ارتباطی میان انسان ها بوده. انسان ها قبل از اینکه نوشتن را یاد بگیرند برای یکدیگر داستان می گفتند. بنابراین اولین راه برای رشد مهارت های شناختی کودک، صحبت کردن با کودک و به چالش کشیدن ذهن او با قصه گویی می باشد. حتی در اولین ماه های زندگی کودک، قصه گویی به یادگیری زبان مادری کودک کمک می کند و به تحریک بخشی از مغز که زبان را پردازش می کند، منجر می شود. با گوش دادن به داستان ها، کودکان در معرض طیف وسیعی از واژگان قرار می گیرند که این به آن ها کمک می کند تا دایره لغات خود را افزایش دهند و درک شنیداری خود را بهبود بخشند، که همه این ها در رشد مهارت های شناختی کودک اهمیت بسزایی دارد. حتی اگر کودک همه حروف را درک نکند، با صداها، کلمات و عبارات جدیدی آشنا می شود که آنها را تقلید می کند. در قصه گویی یا خواندن کتاب علاوه بر استفاده از کلمات و عبارات جدید، در لحن صدای خود تغییرات ایجاد کنید؛ صدای خود را در جایی که مناسب است بلندتر یا پایین تر کنید، یا از صداهای مختلف برای شخصیت های مختلف استفاده کنید، صداهای خنده دار حیوانات را درآورید. هر چند وقت یکبار توقف کنید و در مورد داستان یا تصاویر کتاب سوال بپرسید. بطور مثال بپرسید : گربه کجاست؟ آنجاست! چه بچه گربه بامزه ای". ممکن است کودک شما هنوز نتواند پاسخ دهد، اما این کار، زمینه پاسخگویی در دفعات بعدی را فراهم می کند. برای ایجاد حس امنیت و ارتباط عاطفی صمیمانه با کودک در حین مطالعه کتاب یا قصه گویی، بهتر است او را در آغوش بگیرید.

تقویت تخیل و خلاقیت با قصه های کودکانه

قصه گویی برای کودکان سرگرم کننده و جذاب می باشد چرا که به القای تصویرسازی در ذهن کودک منجر می شود. کودکان با شنیدن داستان ها، با تصویرسازی شخصیت ها و تجسم محیط آن ها و حدس زدن اتفاقات بعدی، به تخیل می پردازند و چگونگی و چرایی بخش های مختلف داستان را از والدین جویا می شوند و در این شرایط ذهن کودک پویا و به چالش کشیده می شود که بهترین گام های ابتدایی برای تقویت تخیل و مهارت های ذهنی کودک خواهد بود. با تقویت قدرت تخیل و تصویرسازی ذهنی در کودکان، کم کم خلاقیت در آن ها شکل خواهد گرفت. شکل گیری پایه های خلاقیت در سال های ابتدایی زندگی کودکان با قصه های کودکانه و درگیر کردن ذهن کودک با موضوعات مختلف اتفاق می افتد که در سال های بعدی زندگی می تواند در فرایند حل مسئله به یاری ذهن در برخورد با مسائل مختلف زندگی منجر شود.

قصه گویی برای کودکان منجر به تقویت مهارت های شناختی دیگر کودک خواهد شد که برای خواندن مطالب مرتبط با این موضوع  به  تاپ ناز مراجعه کنید.

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز