درباره پوشاندن مو روایتی درباره نماز فاطمه زهرا در دست است:
صحيحة الفضيل عن أبي جعفر (ع) قال : صلّت فاطمة (ع) في درع وخمارها على رأسها، ليس عليها أكثر مما وارت به شعرها واُذنيه». (الفقیه ج۱ ص۲۵۷ ح۷۸۹، الوسائل، ابواب لباس المصلی، باب۲۸، ح۱، ج۴ ص۴۰۵)
فضیل از امام باقر (ع) روایت می کند که فاطمه (س) در پیراهنی بلند و خِماری بر سر نماز گزارد، بر [سر] او بیشتر از این نبود که با آن موها و گوشهایش را پوشانیده بود..
فعل فاطمه زهرا (س) فی حد نفسه حداکثر دلالت بر جواز و افضلیت می کند.
دسته دوم: روایتی که دلالت بر جواز نماز با سرِ باز و بدون روسری دارد.
موثقة ابن بكير عن أبي عبدالله (ع) قال: لا بأس بالمرأة المسلمة الحرة أن تصلّي مكشوفة الرأس. (التهذیب ج۲ ص۲۱۸ ح۸۵۷، الاستبصار ج۱ ص۳۸۹ ح۱۴۸۱، الوسائل،أبواب لباس المصلي، ب۲۹ ح۵، ج۴ ص۴۱۰)
ابن بکیر از امام صادق (ع) روایت می کند که اشکالی ندارد که زن مسلمان آزاد با سر باز نماز بگزارد.
در این موضوع همین یک روایت معتبره در دست است. روایت دیگری از همین راوی با سند ضعیف هم موجود است.(۴)
دسته سوم: روایات جواز نماز کنیز بدون روسری
صحيحة محمد بن مسلم عن أبي جعفر (ع) قلت: الأمة تغطي رأسها إذا صلّت ؟ فقال : ليس على الأمة قناع. (الکافی ج۳ ص۳۹۴ ح۲، التهذیب ج۲ ص۲۱۷ ح۸۵۵، الوسائل، أبواب لباس المصلي، ب۲۹ ح۱، ج۴ ص۴۰۴)
محمد بن مسلم از امام باقر (ع) می پرسد آیا کنیز در زمان نماز سرش را می پوشاند؟ فرمود: بر کنیز مقنعه [واجب] نیست.
صحيحة عبدالرحمن بن الحجاج عن أبي الحسن (ع) قال : ليس على الإماء أن يتقنّعن في الصلاة. (التهذیب ج۲ ص۲۱۷ ح۸۵۴، الوسائل، أبواب لباس المصلي، ب۲۹ ح۲، ج۴ ص۴۰۴)
عبدالرحمن بن حجاج از امام کاظم (ع) روایت می کند که بر کنیز مقنعه گذاشتن در نماز [واجب] نیست.
دسته چهارمی را نیز باید افزود و آن روایات جواز نماز دختر بچه قبل از بلوغ بدون روسری است که در بحث هفتم در دنبال خواهد آمد.
نتیجه: یکم. در مورد نماز تنها یک روایت معتبر بطور صریح درباره پوشش مو در دست است، آن هم متعلق به کیفیت نماز فاطمه زهرا (س) است که از آن استفاده وجوب بر غیر نمی توان کرد. امادیگر روایات همگی درباره پوشش سر یا عدم پوشش آن است، و بالملازمه بر پوشش موی موضع سر (و نه موی مسترسل و رهاشده بر گردن و شانه و کمر) دلالت دارد.