2733
2734
عنوان

یوگا در دوران بارداری

1996 بازدید | 22 پست
تمرینات ساده یوگا می تواند کمک زیادی به مادر و جنین در دوره بارداری کند. این تمرینات برگرفته از کتاب یوگا در بارداری و زایمان به قلم سیماسوندهی و رویا پور مناف می باشد.
سعی می کنم عکس هم پیدا کردم اینجا بگذارم.
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
یکی از فواید و اثرات یوگا برقراری تعادل میان جسم و ذهن و روان است . در طی حاملگی باید تلاش کنید که تا حد ممکن از لحاظ جسمی به وضعیت سلامتی و از لحاظ عاطفی به حالت تعادل نزدیک شوید تمرینات یوگا به شما اعتماد به نفس ، تعادل و هماهنگی می بخشد و قادر است تغییرات اساسی و جامعی در احساس سلامتی و نشاط و نگرش شما به زندگی ایجاد نماید .
یوگا به شما کمک می کند تا بدنتان را حس کرده و از آن آگاه شوید و این همان چیزی است که یک زن باردار به آن احتیاج دارد بهره گیری از دانش افراد با تجربه و متخصص برای طی یک حاملگی خوب و زایمان آسان لازم است اما غرایز طبیعی و خودآگاهی زن در این دوران مسلما ضروری است و یوگا به زنان کمک می کند تا آرامش ، اعتماد به نفس ، و تمام آنچه در وجودشان نهفته است کشف کرده و از آنها به طور موثر و مفیدی بهره گیرند .
مقدمه
تمام آنچه که شما برای انجام دادن آساناها به آن نیاز دارید به این قرار است:بدن تان،کف زمین و کمی نظم و انظباط فردی.
اتاقی با تهویه مناسب را انتخاب کنید یا اگر هوا خوب است،می توانید این تمرین ها را در فضای آزاد و بیرون از اتاق انجام دهید.
سعی کنید زمان خاص و مشخصی را برای خود رد نظر بگیرید تا رد طول زمان تمرین از عوامل بیرونی و حواس پرتی دور باشید.بهترین و مطلوبترین زمان صبح خیلی زود یا بعدازظهرها پیش از صرف غذاست.در واقع مناسبترین زمان موقعی است که معده شما خالی است.
از انجام دادن تمام حرکات و وضعیت هایی که باید روی شکم دراز بکشید،بعد از سه ماه اول اجتناب کنید.
از دراز کشیدن به پشت یا به صورت طاق باز برای مدت طولانی و بیش از چند دقیقه اجتناب کنید.این توصیه به این علت است که در دوره بارداری،رحم شما بزرگتر می شود واضافه وزنی را روی عروق خونی تحمیل می کند که می تواند باعث کاهش گردش خون شما به قلب و رحم شود و این مساله منجر به سرگیجه می شود.
در هرآسانا به مدت 3الی5ثانیه یعنی تا زمانی که احساس راحتی می کنید،باقی بمانید
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
ترتیب و توالی حرکات یوگا

زمان انجام دادن حرکات یوگا و آساناها،الگو،ترتیب و توالی حرکات بسیار مهم است.ابتدا با گریوا سکتی یا تمرین گردن شروع می کنیم.این حرکت تحرک گردن را افزایش می‌دهد و گرفتگی و خشکی شانه‌ها و گردن را از بین می‌برد

درو ضعیت راحت و چهار زانو بنشینید، گردن و سر در یک خط مستقیم قرار گیرد. دست‌ها روی رانها وانهاده قرار دهید. انگشتان سبابه ی هر دو دست را به نحوی خم کنید که نوک انگشت اشاره، ریشه ی انگشت شست را لمس کند و سه انگشت دیگر هر دست را به طوری که اندکی از هم جدا باشند راست نگه دارید.دستها را روی زانوها قرار دهید، کف دستها رو به بالا، دستها را وانهاده کنید.
چانه را به آرامی به طرف قفسه سینه پایین بیاورید.تا جایی که احساس ناراحتی نکنید،سر را به عقب خم کنید.گردن را بکشید.این حرکت را5بار تکرار کنید.
به تدریج گردن را به طرفین بکشید تا زمانی که گوش راست ،شانه راست را لمس کند.سپس آرام به وضعیت معمولی برگردید.حال این حرکت را برای سمت چپ تکررا کنید، بطوری که گوش چپ ،شانه چپ را لمس کند و مجدد به وضعیت معمولی برگردید. این حرکت را5بار تکرار کنید.
اکنون شما برای انجام حرکت چرخشی آماده اید سر را به جلو خم کنید و چانه را به قفسه سینه بچسبانید.به آرامی گردن را در وسیع ترین مسیر دایره ای ممکن بچرخانید بطوریکه گوش راست از شانه راست بگذرد و به چرخاندن سر به سمت عقب ادامه دهید و چرخش را به سمت چپ ادامه دهید و در وضعیت رو به جلو حرکت را تمام کنید. این حرکت را5بار تکرار کنید.
در طول حرکت بطور طبیعی تنفس کنید.
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

تترا سکتی یا تمرینهای چشم
مانند تمام ماهیچه ها، ماهیچه‌های چشم برای سالم ماندن نیازمند ورزش هستند، که باعث قوی شدن ماهیچه های چشم، ممانعت از خستگی چشم و بهبود بینایی می‌شود. در بیشتر مواقع ما تنها چشمان خود را از چپ به راست و با کمترین حرکتی می‌چرخانیم مانند وقتی مطالعه می‌کنیم و حتی در هنگامیکه می‌خواهیم جای دیگری را نگاه کنیم سر خود را می‌چرخانیم. در طول تمرین تنفسهای آرام و طبیعی داشته باشید.
در وضعیت راحتی بنشینید و ستون فقرات خود را بطور کامل راست نگاه دارید و مستقیم به جلو نگاه کنید.بدون اینکه سر را بچرخانید، ابتدا به بالا نگاه کنید، سپس به پایین بنگرید.این حرکت را 5بار تکرار کنید.
به سمت راست نگاه کرده و سپس نگاه خود را به سمت چپ برگردانید. این حرکت را نیز 5بار تکرار کنید.
حال بصورت اریب انجام دهید. به بالاترین نقطه در سمت راست خود بنگرید و سپس به پایین‌ترین نقطه در سمت چپ .و سپس به بالاترین نقطه در سمت چپ خود بنگرید و سپس به پایین ترین نقطه در سمت راست. این حرکت را 5بار تکرار کنید.
کف دستها را بهم بمالید تا زمانی که در کف آنها احساس گرما کنید .حال چشمان خود را بسته و دست خود را به شکل کاسه جمع کرده و روی چشم بسته خود قرار دهید و سپس چشم خود را باز کنید.
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
2731
اسکاندا-بهیا-سمتی یا حرکات شانه

بسیاری از افراد در گردن و شانه های خود تنش دارند که باعث خشک شدن گردن و سردرد می شود. تمرینات یوگا می‌تواند این تنشها را کاهش دهد، انعطاف را زیاد کند و ماهیچه‌ها را سفت کند. این حرکات را به آرامی انجام دهید. هنگام انجام این حرکات توجه داشته باشید که ستون فقرات شما باید صاف باشد و گردن شما در راحتترین حالت ممکن باشید.
در وضعیت چهار زانو بنشینیدو کمر را راست نگه دارید
مشت را گره کرده و آنها را روی شانه ها قرار دهید.
در این وضعیت مانده.سپس به آرامی بازوهاتان را بچرخانید و آرنج ها را با حرکتی دایره ای رو به جلو بیاورید.این کار را ابتدا در جهت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت آن تکرار کنید.
تمرین ها را 10 بار در جهات مختلف انجام دهید.

گلفا سکتی یا چرخش قوزک پا
این تمرین برای پاهای خسته فوق العاده است.خشکی پارا بر طرف میکند وگردش خون را درپاها افزایش می دهد.این تمرین زمانی که پاها و انگشتان پا ورم می کند،بسیار مفید است.
به آرامی به روی زمین نشسته و پاها را درمقابل خود دراز کنید بطوریکه 20سانتی متر بین آن ها فاصله باشد.دست ها در طرفین قرار دهید بطوری که کف دستها روی زیر اندازتان قرار گیرد.چند ثانیه ای چشم ها را بیندید و ریلکس شوید.
حال به دقت و آرامی روی پشت دراز بکشید و از بازوها به عنوان تکیه گاه استفاده کنید.

پنجه پاها را به آرامی و با دقت بسیار به حالت ساعتگرد و مخالف عقربه ساعت به پاها را از مفصل زانو بشکل دایره ای بچرخانید.این کار ابتدا در جهت حرکت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت انجام دهید.حرکت را 5بار در هر دو جهت تکرار کنید. در طول تمرین تنفس طبیعی داشته باشید.
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
جاتارا پاروریتی یا خم گردن نیم تنه

این دسته از حرکات کششی در رفع کشش و فشار از بالا تنه و باسن موثرند، این نواحی در معرض و مستعد فشار در طول بارداری هستند.
به پشت روی زیرانداز دراز بکشید.بازوها را در دو طرف خود و هم سطح شانه ها قرار دهید و آنها را بکشید.
پاها را از پهلویی به پهلوی دیگر بر روی هم و به سمت راست بلغزانید .بطور همزمان سر خود را نیز به سمت راست بچرخانید.
این حرکت را برای سمت چپ هم انجام دهید.
حرکت را 5-8 بار در هر دوطرف تکرار کنید.
در طول تمرین تنفس طبیعی داشته باشید.

حرکت پل

این آسانا درد کمرو ناحیه پشت را برطرف می کند.اندامهای شکمی را ماساژ می دهد و به هضم کمک میکند.برای زنانی که دچار سقطهای مکرر می شوند و در ادامه بارداری نا توان هستند نیز کمک کننده است.اگر جنین در حالت بریچ(با پا)قرار گرفته،تمرینهای منظم می تواند بچه را به وضعیت طبیعی برای زایمان طبیعی بازگرداند
روی زمین یا زیر انداز به پشت دراز بکشید. زانوها را خمیده و با فاصله از باسن قرار دهید.دستها را برای گرفتن قوزک بکشید و آنها را تا جایی که میتوانید محکم نگه دارید،در صورتی که گرفتن قوزک دچار مشکل بودید،کف دستها را روی زمین کنار بدن قرادهید
آرنج و شانه ها را روی زمین نگاه دارید.سپس باسن را روی زمین بگذارید.باسن و لگن را از ناحیه دنبالچه از زمین جدا کنید وبالا ببرید.وزن خود را روی شانه ها و آرنج بیندازید.مطمئن شوید که عضلات باسن را به تدریج منقبض کرده اید. باسن را به آرامی پایین بیاورید
این حرکت را 2-3بار تکرار کنید.
این آسانا یکی از آساناهای امن دوره بارداری است.اما از کشیدگی بیش از حد در هرنقطه اجتناب کنید
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
حرکت ماهی

انجام حرکت ماهی، سفتی گردن و ماهیچه‌های شانه را از بین می‌برد و انعطاف پذیری ستون فقرات را زیاد می‌کند.
روی زمین یا زیر انداز دراز بکشید.کف دستها را زیر باسن بگذارید.

نفس بکشید(دم)آرنجها را خم کنید و به زمین فشار دهید، همراه با دم قفسه سینه را بالا ببرید.و در حالت نیمه نشسته قرار بگیرید.سر را بالا بیاورید و به انگشتان پا نگاه کنید
عمل بازدم را انجام دهید. به کمر قوس دهید.قفسه سینه را منبسط کنید و سر را به طرف زمین پایین ببرید.بطوری که فرق،زمین را لمس کند.چند ثانیه در این وضعیت بمانید و نفس عمیق بکشید. پاها باید در آرامش باشد.
برای برگشت به حالت اول،نفس عمیقی بکشید به آرامی سر خود را به بالا ببرید وروی زمین بگذارید و سپس دستها را به حالت اول برگردانید
این حرکت را2-3بار انجام دهید.
این حرکت یکی از تمرین های بی ضرر دوره بارداری است ولیدقت کنید حرکات را به آرامی و به تدریج انجام دهید

حرکت پروانه

این حرکت برای افزایش انعطاف پذیری در ناحیه لگن می باشدکه وزن زیادی را در دوره بارداری تحمل می کند.انجام این آسانا بطور مرتب باعث انبساط عضلات لگن و آماده شدن برای زایمانی راحت تر می شود
• ا بتدا روی زیر انداز بنشینید .ستون فقرات را راست نگه دارید.زانوها خم و کف پاها را بهم بچسبانید و انگشتان یا قوزک پا(مچ) را برای کمک با دست نگه دارید..
• به آرامی زانوها را به سمت بالا و پایین حرکت دهید.این حرکت شبیه بال زدن پروانه استپاها را سریع و محکم حرکت ندهید
اگر در مراحل پیش رفته بارداری هستید ،روی کوسن یا بالش کوچک بنشینید و به دیوار تکیه دهید
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
خم به جلو
وضعیت خم به جلو در حالت نشسته ، یک کشش کامل در گردن ، کمر و عضلات ران پا ایجاد می کند و همزمان سطح آگاهی و توجه شما را افزایش می دهد.سیستم عصبی شما تحریک می شود و می آموزید که چگونه با انجام این حرکت در وضعیتهای ناراحت و عصبی ، آرامش خود را بدست بیاورید

کمر وپشت را بطور کامل عمودی و راست نگاه دارید.و روی زیر انداز بنشینید پاها یتان را مقابل خود روی زمین دراز کنید.کمی از هم فاصله داشته باشدنفس عمیقی بکشید و ستون فقرات را بطور کامل بکشید.دستها را به بالای سر بصورت عمود برده
عمل بازدم را انجام دهید،به آرامی به جلو خم شوید .برای انجام این کار دستها را به سمت جلو صورت بکشید.و نوک انگشتان پا یا هر قسمت از پا که احساس ناراحتی نکنید را بگیرید.کم کم ستون فقرات را بالا بکشید ، و از لگن به جلو خم شوید و دقت کنید که کمر شما خم نشود و پاهاتان از رو زمین بلند نشود .به آرامی حرکت کنید ،بی آنکه فشاری به شما بیاید.
نفس بکشید و به وضعیت زمان شروع برگردید.
این حرکت را2-3بار انجام دهید.
مراقب باشید ضمن خم شدن به جلو به معده تان فشار نیاید.
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
2738
وضعیت ملخ
این آسانا باعث آرامش شما و رفع فشار روی پاها و ناحیه تحتانی میگردد

روی زیر انداز دو زانو بنشینید.به شکلی که باسن روی پاشنه ها قرار گیرد و زانوها جدا و با فاصله از هم باشد.باسن را بالا ببرید و به آرامی روی زانوها بایستید.
به سمت جلو خم شوید و کف دستها را روی کف زمین قرار دهید.پای راست را بلند کنید و آن را در پشت سر به سمت بیرون بکشید.بازدم انجام دهید و پای راست را سر حای خود و روی زیرانداز بازگردانید.تمام مراحل با پای چپ نیز تکرار کنید
در طول تمرین تنفس طبیعی داشته باشید.
این حرکت را4-3بار انجام دهید.
از کشیدن بیش از حد خودداری کنید و اگر احساس ناراحتی کردید بعد از6ماهگی این حرکت را انجام ندهید.

وضعیت شتر

اگر وضعیت شتر منظم اجرا شود،باعث انعطاف پذیری در ناحیه کمر و پشت می شود،این حرکت فشارو کشش را ازناحیه ستون فقرات رفع می کند.
به حالت دو زانو (واجرآسانا) روی پاشنه پاها، بنشینید. سپس بدن را بالا ببرید. زانوها و پاها با فاصله کنار هم قرار بگیرند. کف دستها را در گودی کمر خود به عنوان تکیه گار کمر قرار دهید،درحالی که دم می گیرید ،ستون فقرات را بکشید.عمل بازدم را انجام دهید،به آرامی سمت عقب خم شوید و باسن را به سمت جلو فشار دهید و سر را به عقب پایین بیاورید.قفسه سینه و شانه ها را بکشیدو منبسط کنید.مراقب باشید ستون مهره ها دچار کشیدگی بیش از حد نشوند.
به آرامی از وضعیت خارج شوید
در طول تمرین تنفس طبیعی داشته باشید.
اگر احساس ناراحتی کردید بعد از6ماهگی این حرکت را انجام ندهید
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
وضعیت تعادل

در حالی که پاها چند سانتیمتری از هم فاصله دارند بایستید،دستها در طرفین قرار دهید
به یک نقطه در مقابل و هم سطح چشمها خیره شوید.با عمل دم دستها را بالای سر ببرید.انگشتان را در هم قفل کنید و بازوها ،شانه ها و ستون فقرات را بکشید
با عمل بازدم از این وضعیت خارج شوید.
از آنحا که جنینی در حال رشد کردن هست و به خاطر بزرگ شدن شکم تغییراتی در مرکز ثقل رخ میدهد،لذا بهتر است در هنگام انجام تمرین کنار دیوار بایستید و پاها را با کمی فاصله از هم قرار دهید.قسمتهای تحتانی کمر باید دیوار را لمس کند
عمل دم را انجام دهید.سر را بلند کنید وستون فقرات ،سینه و ناف را بکشید
بازدم را انجام و از این وضعیت خارج شوید
این حرکت را2-3بار انجام دهید.

خم شدن به جلو در حالت ایستاده
این حرکت سیستم عصبی را تقویت می کند و فشار را از کمر و پشت بر می دارد.
در حالی که پاها 60سانتی متر از هم فاصله دارند سر پا بایستید.دم را انجام دهید.بازوها را بالای سر ببرید و ستون فقرات را بکشید.
بازدم انجام دهید،به آرامی خم شوید.کف دستها را روی زانوها بگذارید.در این وضعیت نفس عمیق بکشید و تمام بدن را ریلکس کنید. دم را انجام دهید دوباره سر پا بایستید و ازاین وضعیت خارج شوید
این حرکت را2-3بار انجام دهید.
برای تطابق بیشتر میتوان پاها را با فاصله بیشتری بهم قرار داد
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
اگه مطالبی که گذاشتم.به دردتون خورد.بهم بگین تا مابقی اونها رو هم بگذارم.آخه دیدم نزدیک به 80نفر دیدن کردن.یک نفر هم پست نگذاشته.واسه همین اگه به درتون نمیخوره دیگه پست جدید برای مابقی مطالب نگذارم.چون تایپ این همه مطلب کار وقت گیریه.
زن یعنی در فکر وعده بهشت.....در جهنم زمین بی سرنوشت
نوبان جان دستت درد نکنه. من با اجازه ات دارم ازشون پرینت میگیرم توی خونه اجرا کنم. مرسی
"فروشگاه پوشاک نی نی پوش" - پوشاک مارکدار با کیفیت، با مناسبترین قیمت http://old.ninisite.com/clubs/detail.asp?clubID=33001
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز