2726


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728
گردن رحم (که بهش همون سرویکس میگیم) قسمت باریک و تحتانی رحم است که به طرف واژن کشیده میشه یعنی از یه سمت به واژن باز میشه از یه سمت به رحم!
در شرایط غیر حاملگی، سرویکس به میران کمی بازه تا اسپرم داخل رحم بشه و نیز خون قاعدگی هم خارج بشه.
در زمان حاملگی ترشحاتی این لوله رو پر میکنه و یه سد محافظی رو تشکیل میده که به این سد، پلاگ موکوسی میگیم!
در طی یک حاملگی طبیعی، سرویکس تا اواخر سه ماهه سوم حاملگی سفت بوده و طول اون بیشتره و همچنین بسته میمونه و بعد نرمتر، کوتاه تر و متسع میشه و به اصطلاح برای زایمان آماده میشه!
(ادامه در کامنت بعد می نویسم)
♥ فقط برام دعا کنید ♥
اگر این نرم شدن و کوتاه شدن های سرویکس در شروع حامگی اتفاق بیوفته ممکنه که در سه ماهه دوم و یا اویل سه ماهه سوم بر اثر افزایش وزن جنین و افزایش فشار به اون باز کوتاهتر و متسع تر بشه که این وضعیت رو میگیم "نارسایی سرویکس" و یا "نارسایی گردن رحم" !
که می تونه سبب سقط جنین در سه ماهه دوم، پاره شدن زودرس کیسه آب یا زایمان زودرس بشه!
(ادامه در بعدی)
♥ فقط برام دعا کنید ♥
کسایی که مشکوک به این حالت باشن پزشکشون براشون به طور دوره ای درخواست سونو میکنه (که سونوی واژینال دقیق تره) تا تغییرات طول سرویکس رو بررسی کنه!
از نظر طول، سرویکس حدود 4 سانتی متره که در بارداری یه مقدار هم کوتاه میشه به نحوی که تا هفته 34 بارداری تقریبا 3/5 سانت میشه
از نظر عرض هم، بسته است تا زایمان که حدود 10 سانت باز میشه برای خروج جنین
اما زمانی که نارسا باشه اینطوری نمیشه و به عبارتی کوتاهتر از این مقدار میشه که تحمل بارداری رو نداره در نتیجه زودتر از موعد باز میشه که در این حالت خطر سقط یا زایمان زودرس، بارداری فرد رو تهدید میکنه!

اگر این طول کمتر از 2.5 سانت بشه، خطرناک هس و اگر در هفته 22 تا 24 بارداری زیر 1.5 سانت بشه، احتمال زایمان زودرس خیلی بالاست.
افراد مشکوک به نارسایی سرویکس معمولا:
**افرادی که سابقه زایمان زودرس داشتن
**افرادی که سابقه جراحی بر روی سرویکس داشتن
** افرادی که دو یا چند قلو باردارن
** افرادی که در بارداری قبلی با کوتاهی طول سرویکس مواجه بودن
(ادامه در بعدی)
♥ فقط برام دعا کنید ♥
علت این پدیده چندان مشخص نیس اما سابقه کورتاژ ، جراحی سرویکس و یا هر اعمالی که روی سرویکس انجام شده باشه، آسیب و صدمه به سرویکس طی بارداری و زایمان قبلی ، نقایص مادرزادی و ... می تونن دخیل باشن! (ادامه در بعدی)
♥ فقط برام دعا کنید ♥
مهمترین درمانی که برای این نارسا بودن هم در نظر میگیرن همون سرکلاژ کردن هس
که به عبارت ساده تر همون دوختن هس! پزشک با نخ مخصوصی دهانه رحم رو میدوزه تا به قولی تقویت بشه و روش فشار نیاد! که این کار هم معمولا در هفته های 14 تا 16 انجام میشه! و بهتره که بعد از هفته 20 انجام نگیره چون در این صورت ممکنه به عوارضش دچار بشه!
پس باید فرد اگر مشکوک به نارسایی هس حدود هفته 15 به پزشک برا سرکلاژ مراجعه کنه
اما گاهی هم یا نیاز به سرکلاژ نیس و یا صلاح نیس که این کار انجام بشه که در این صورت هم به فرد توصیه میشه که استراحت مطلق داشته باشه
♥ فقط برام دعا کنید ♥
.نارسایی سرویکس ربطی به طول سرویکس نداره ها.ممکنه طول سرویکس نرمال باشه اما کیفیت نداشته باشه و دهانه رحم باز بشه.متاسفانه قابل تشخیص هم نیست
اگر میدانستم به تو منجر خواهد شد....هزاربار میزیستم.... تمام آن عمر پریشان را....
2706
ارسال نظر شما
2687