2410
2553
عنوان

شمیم ولایت....

598 بازدید | 4 پست

سلام به همه 

انشاالله تصمیم داریم از امروز تا عید غدیر، چند آیه از قرآن که ولایت بلافصل امیرالمومنین بعد از پیامبر را بیان میکنه اجمالا بررسی کنیم.

لازمه از @نی_نی_یار_5    هم تشکر کنم که اجازه دادند این تاپیک زده بشه و حواسشون هست که تعطیل نشه‌.

سخت است فهماندن نکته ای به کسی که منافعش در نفهمیدن است.......دیندار آن است که در کشاکش بلا دیندار بماند وگرنه در هنگام راحت و فراغت و صلح و سلم چه بسیارند اهل دین، آنجا که شرط دینداری جز نمازی غراب وار و روزی چند گرسنگی و تشنگی و طوافی چند برگرد خانه ای سنگی نباشد....

✳"انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون"

🔸️شان نزول: تمام بزرگان شیعه و اهل سنت بالاتفاق اذعان دارند که این آیه در شان حضرت علی نازل شده.در تفسیر مجمع البیان از ابوذر غفاری نقل شده " روزی مرد سائلی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای کمک کرد.اما کسی جواب نداد.سپس دستش را به آسمان بلند کرد و گفت خدایا تو شاهد باش که من از این مردم تقاضای کمک کردم ولی کسی جواب مساعد به من نداد.در همین حال علی (ع) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد و سائل انگشتر را از دست حضرت درآورد. پیامبر با دیدن این صحنه دعا کردند که خدا علی را وزیر من قرار بده تا به وسیله او پشتم قوی باشد.در همین حین این آیه نازل شد."

این روایت در کتب اهل سنت ذکر شده مانند: المراجعات ، ص۱۵۵_ ذخائر العقبی، ص ۸۸_ تفسیر فتح القدیر قاضی شوکانی، جلد دوم_ در المنثور، جلد دوم_ جامع البیان فی تاویل القرآن نوشته طبری، جلد ششم، ص ۱۸۷_تفسیر کبیر فخر رازی، ج ۱۲، ص۳۸۴_کتاب الجمع بین الصحاح السته و......

🔺️یک نکته قابل توجه درباره شان نزول وجود داره...تنها یک روایت مرسله وجود داره از فردی به نام "عکرمه" که گفته این آیه در شان فرد دیگری نازل شده.که قابل توجه نیست به دلیل سندهای معتبری که بالاتر ذکر شد.

اخیرا هم ابن تیمیه _که عقاید وهابیت از نظرات این شخص گرفته شده_ تلاش کرد تا تمام راویان این شان نزول از اهل سنت رو تضعیف کنه و از این طریق ولایت امیرالمومنین انکار بشه.

حالا ببینیم چطور با این آیه  ولایت امیرالمومنین اثبات میشه، پس اول لغاتش رو بررسی کنیم:

🔸️انما: معنای حصر داره و حصر اضافی هم هست.یعنی فقط و فقط حکم همین چیزیه که بیان میشه و لاغیر

🔸️ولی: در لغت دو واژه شبیه به هم وجود داره: وِلایت و وَلایت....اولی به معنای رهبری و امامت، و دومی به معنای دوستی و نصرت هست.ولی و وِلایت یعنی اتصال و نزدیکی دو چیز با هم به صورتی که هیچ چیز میان این دو فاصله نمیندازه.کلمه ولی در این آیه هرگز معنای دوستی و یاری نمیده،خلاف ادعایی که بسیاری از اهل علم داشتند.دلیل این بزرگواران چیه که میگند ولی به معنای دوستی و نصرت هست؟

تمسک کردند به آیات قبل و بعد این آیه که به مومنین خطاب شده گروهی رو به عنوان دوست نگیرند.اما توجه نداشتند که در این آیات لفظ اولیا آمده، نه ولی...بله اولیا به معنای محبت و نصرت هست،اما ولی این معنا رو نمیده.امکان نداره یک لفظی در آیات بیاد و تمام معانی همزمان مقصود خدا باشه.تنها یک معنا در خواست و نظر خدا بوده‌.

🔸️یقیمون: از قیام گرفته شده و سه معنا داره: ایستادن در مقابل نشستن و خوابیدن، توقف در برابر حرکت، قیام در برابر انحراف و ایستادگی.

وقتی میگیم نماز اقامه کنید یعنی روح نماز بجاآورده بشه و در مقابل زشتی ها بایستید.

🔸️ایتا زکات: یعنی عطا کردن_ زکات هم دو معنا داره: رشد و نمو، صدقه مستحبی.در قرآن هر کجا لفظ زکات بکار رفته یکی از این دو معنا رو داره‌ نه زکات واجب.

برخی از علمای جهان اسلام گفتند این آیه در شان حضرت علی نیست چون ایشون فقیر بودند و زکات واجب نبود به حضرت.اما در اینجا هم دچار خطا شدند که زکات واجب در قرآن با لفظ زکات بیان نشده.

البته این نکته قابل توجهه که حضرت فقیرترین فرد ثروتمند زمان خود بودند.دائما چاه حفر میکردند، یا اما بدون هیچ استفاده ای همه را انفاق می کردند.

🔺️🔺️با این توضیحات استدلال به این صورت هست:

تنها رهبر و ولی و زمامدار امور شما خدا، رسول و مومنینی هستند که چند تا ویژگی دارند: نماز بپا میدارند( یعنی به حقیقت نماز رسیدند) و در حالت رکوع صدقه میدهند.

این شخص کسی نیست جز علی بن ابیطالب....و هیچ فردی جایگزین حضرت نخواهد شد.

🔸️دایره این ولایت کجاست؟؟؟دقت کنید ولایت پیامبر و جانشینان پیامبر عطف شده به ولایت خداوند.قیدی هم نخورده.

ولایت خدا که هم تکوینی هست و هم تشریعی...یعنی خداوند دین فرستاده و امر و نهی کرده به ما، و از طرفی حیات و رزق و مرگ و ..ما به دست خداست.

ولایت رسول خدا هم تکوینی و تشریعی هست.

ولایت امام هم تکوینی و تشریعی هست.امام بیان کننده و مفسر قرآن و والی جامعه است.همونطور که رزق ما در دست ائمه است.فرشتگان هر روز اول به محضر امام عصر میرسند و سپس به تدبیر امور مشغول میشند.

بنابراین امام علی زمامدار امور تکوینی و تشریعی مخلوقات است و تنها شخصی است که شایستگی جانشینی پیامبر خدا را دارد.

سخت است فهماندن نکته ای به کسی که منافعش در نفهمیدن است.......دیندار آن است که در کشاکش بلا دیندار بماند وگرنه در هنگام راحت و فراغت و صلح و سلم چه بسیارند اهل دین، آنجا که شرط دینداری جز نمازی غراب وار و روزی چند گرسنگی و تشنگی و طوافی چند برگرد خانه ای سنگی نباشد....


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

✳تجلی ولایت در آیه تطهیر:

"انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا'

قرآن کریم و امام معصوم دو روی یک سکه هستند.هر دو مظهر یک حقیقتند.قرآن امام علمی و امام قرآن عینی است.آیه تطهیر از آیاتی است که اهل بیت برای اثبات حقانیت خود به آن استدلال کردند.برای فهم صحیح این آیه باید مختصری به معانی و مصادیق لغات توجه داشت.

🔸️انما: از کلمات حصر، به این معنا که خدا در این آیه فقط از تطهیر و دوری از رجس صحبت کرده.

🔸️یرید: اراده یعنی طلب همراه با اختیار و خواسته.فعل یرید مضارع هست و معنای دوام و استمرار میده.این مطلبی که خدا اراده کرده دائمی است.

اراده دو شاخه داره...تکوینی و تشریعی.اراده تشریعی یعنی قوانینی که خدا در قالب دین حرام یا واجب کرده.انجام این دستورات بستگی به اراده ما داره و تخلف پذیره.مثلا خدا دستور داده به خوندن نماز...یکی نماز میخونه، دیگری عقیده نداره یا امر کرده به دوری از دروغ گفتن در حالیکه ممکنه دروغگویی صفت بارز شخصی باشه و فرد دیگری در صداقت همتا نداشته باشه.

اما اراده تکوینی به معنای این است که اراده خدا مستقیم بر تحقق چیزی صورت میگیره.مثلا خلق موجودات یا مرگ آنها....در این مورد هیچ تخلفی صورت نمیگیره و اراده انسان واسطه نیست...تا خدا اراده کنه انسانی خلق بشه بلافاصله موجود میشه..."انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون".

🔺️اراده ای که در آیه تطهیر آمده اراده تکوینی است.خدا خواسته که اهل بیت از هر نوع رجس و پلیدی دور باشند.پس ادعای افرادی مثل ابن تیمیه و دیگران مشمول بر این که دوری از رجس و عصمت اتفاق نیفتاده صحت نداره چون اراده تکوینی خدا منظوره و هرگز خلاف اون صادر نمیشه.

🔸️الله: الله لفظ جلاله و حاوی تمام صفات و اسما خداست.لفظ الله بکار رفته چون در مقام بیان امر تخلف ناپذیر و با عظمتی است.

🔸️الرجس: در معنای هر چیزی است که غیر مناسب و غیرلایق به حال انسان باشه و در نظر عقل سلیم قبیح شمرده بشه.علامه طباطبایی درباره رجس گفتند رجس هر چیزی که موجب تنفر و انزجار بشه معنا میده.چه تنفر ظاهری باشه   چه تنفر باطنی و معنوی.بنابراین هر نوع شرک، تردید، انکار، شک، وسوسه، نسیان، سهو، غفلت، جهل، خطا، ترک اولی، انجام مکروهات و....مصداق رجس هست.

🔸️اهل بیت: اهل بیتی که قرآن بیان میکنه و هر گونه پلیدی از آنها دور شده چه کسانی هستند؟اهل به معنای انس همراه با تعلق خاطر و وابستگی...بیت به معنای خانه.در معنای لغوی و عام شامل فرزند، همسر، پدر و مادر و...هم میشه اما باید ببینیم در خصوص این آیه هم شامل همسر و سایر اعضای خانه میشه یا نه؟

🔺️اختلاف وجود داره در تعیین مصداق "اهل بیت" و منشا اصلی جدل ها پیرامون آیه تطهیر همین قسمته: عده ای از مفسران اهل سنت گفتند همسران و اولاد رسول خدا و امام علی منظور هستند.بعضی گفتند مومنان بنی هاشم اعم از زن و مرد منظور آیه است.علت این حرف ارزش دادن به سبب و قرابت و خویشاوندی با پیامبر هست‌ در حالیکه قرآن فرموده "ان اکرمکم عند الله اتقاکم"

علت این نوع تفسیر توجه به قسمت ابتدایی  این آیه هست که خطاب به زنان رسول خداست.لذا گفتند که خطاب در این این قسمت شامل همسران پیامبر هم میشه.اما دقت در معنای رجس و شواهد تاریخی و همچنین آیات دیگر قرآن اثبات میکنه که همسران رسول خدا از عصمت برخوردار نبودند.

بهترین راه تعیین مصداق اهل بیت رجوع به کلام شخص رسول خداست.حدود چهل و یک حدیث از اهل سنت و سی و چهار حدیث از شیعه نقل شده که آیه تطهیر در حق پنج تن نازل شده.من جمله....در کتاب در المنثور، جلد ششم، ص ۶۰۴ از منابع اهل سنت از پیامبر نقل شده: " آیه تطهیر درباره پنج نفر نازل شده است: درباره من و درباره علی، فاطمه، حسن و حسین"

از دیگر منابع اهل سنت که بیان کردند پیامبر حضرت علی، حضرت زهرا و حسنین (علیهم السلام) را به عنوان اهل بیت خود نام بردند این کتب هستند: شواهد التنزیل از حاکم حسکانی، جلد دوم، صفحات ۱۰، ۲۴، ۸۷_ تفسیر طبری، جلد ۲۲، صفحه ۷، ذیل آیه ۳۳ سوره احزاب_سنن ترمذی، جلد ۵، صفحه ۶ و.....

بنابراین جانشین بلافصل پیامبر باید کسی باشه که از هر خطایی برای هدایت امت مبرا باشه و این شخص کسی نیست جز علی بن ابی طالب(علیه السلام)

سخت است فهماندن نکته ای به کسی که منافعش در نفهمیدن است.......دیندار آن است که در کشاکش بلا دیندار بماند وگرنه در هنگام راحت و فراغت و صلح و سلم چه بسیارند اهل دین، آنجا که شرط دینداری جز نمازی غراب وار و روزی چند گرسنگی و تشنگی و طوافی چند برگرد خانه ای سنگی نباشد....
2720

✳دلیل حقانیت ولایت امیرالمومنین....

عیدی فراموش شده.....‌

بدون شک یکی از لحظات مهم تاریخی در اثبات حقانیت اهل بیت روز مباهله است که کمتر به آن پرداخته شده.

🔸️مباهله به معنای ترک کردن، رها کردن، نفرین و لعن می باشد.....در اصطلاح یعنی لعن و نفرین یکدیگر تا هر کس که بر باطل است مورد غضب الهی قرار بگیرد.و آن کس که بر حق است شناخته شده و به این طریق حق از باطل تشخیص داده شود.مباهله نوعی دعا و دارای ویژگی ها و شرایط خاصی است.من جمله...سه روز اصلاح اخلاقی، روزه و غسل، مباهله کردن در زمان سپیده دم تا طلوع آفتاب.مباهله مخصوص زمان پیامبر نیست و مومنین هم میتونند مباهله کنند.مباهله مخصوص دسته ای از اختلافات و منازعات دینی هست که طرف مقابل وجود گفتگو و مناظره منطق را نپذیرفته و بر عقیده باطل خود اصرار کند.

🔸️شرح ماجرا...

چنانچه در کتاب کشاف زمخشری،جلد اول، ص ۳۸۶ از علمای اهل سنت ذکر شده....پیامبر نامه ای به اسقف نجران نوشتند ‌ در آن دعوت به اسلام کردند.مسیحیان برای مذاکره با پیامبر هیاتی سه نفره راهی مدینه کردند.درنهایت اسلام رو نپذیرفتند و بنابر این شد که مباهله کنند.در روز موعود _بیست و چهارم ذی الحجه سال نهم هجری_ رسول خدا همراه با حضرت علی، حضرت زهرا و حسنین برای مباهله از مدینه بیرون رفتند.

مسیحیان با دیدن این صحنه از همراهان پیامبر پرسیدند و وقتی مطلع شدند که همراهان پیامبر، داماد، دختر و نوه های حضرت هستند برگشتند و گفتند: اگر محمد بر حق نبود چنین بر مباهله جرئت نمی کردو اگر با مباهله کند پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر زمین باقی نمی ماند.پس مباهله نکنید که هلاک می شوید. ..در نتیجه با پیامبر صلح کردند و به نجران برگشتند

🔸️در این هنگام آیه ۶۱ سوره آل عمران نازل شد...
"فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین"
مفسران شیعه و عمده ای از اهل سنت مثل زمخشری، فخر رازی در کتاب التفسیر الکبیر ،بیضاوی در کتاب انوار التزیل و اسرار التاویل و ...ذیل آیه ۶۱ ال عمران این مطلب را ذکر کرده و شان نزول را در حق پنج تن بیان کردند.

اگر دقت کنید در آیه شریفه کلمه نسا، ابنا و انفس آمده...به عبارت دیگه همراهان پیامبر طبق آیه قرآن زن و فرزند بودند و اسمی از حضور مرد دیگری در این جریان نیامده.
اما روایات نقل شده از شیعه و اهل سنت جمیعا بیان کردند که حضرت علی هم یکی از افرادی بودند که همراه پیامبر برای مباهله حضور داشتند.
🔺️ مصداق کلمه انفسنا حضرت علی است. امام رضا در پاسخ این شبهه مامون که مراد از انفسنا تنها پیامبر بوده چنین گفتند: " این احتمال که تنها پیامبر مصداق انفسنا باشد مردود است.چون هیچ کس خودش را دعوت به مباهله نمیکند.بلکه دیگران را به مبارزه میطلبد.پس مراد نه پیامبر بوده و نه شخص دیگری.پیامبر تنها علی را به مباهله دعوت کردند و خداوند نفس حضرت را به منزله نفس پیامبر قرار داده."
در نتیجه امام علی جانشین و جایگزین و خلیفه و ولی بلافصل پیامبر است.وقتی حضرت به عنوان نفس پیامبر خوانده شدند یعنی در تمام کمالات عین پیامبر هستند جز نبوت.لذا بعد از پیامبر بهترین انسان ها و برتر از همگان است...از طرفی پیامبر طبق آیات سوره احزاب نسبت به همه مومنان اولی بالتصرف است...و نفس پیامبر نیز نسبت به مومنین اولی بالتصرف است و ولایت مفضول بر افضل جایگاهی نداره و قبیحه.خداهم کار قبیح انجام نمیده.

🔺️🔺️چند اشکال گرفته شده از طرف بعضی علمای اسلام که قابل تامله.....
به عنوان مثال ابن تیمیه گفته منظور از انفسنا اهل خانواده پیامبر هست...در جواب باید گفت طبق آیات قرآن فرق است بین نفس و اهل خانه و اقربا و خویشاوندان...."قوا انفسکم و اهلیکم نارا"
یا رشید رضا از علمای متاخر گفته این آیه در شان پنج تن نازل شده اما در تطبیق دچار خطا شده اند و همسران پیامبر هم شامل این حکم هستند.....این فرد توجهی نداشته که در ابتدای کلامش اعتراف میکنه به اینکه شیعه و سنی روایت کردند منظور آیه فقط پیامبر، حضرت زهرا، امام علی و حسنین هستند.همچنین ادعای رشید رضا به این معناست که احمد بن حنبل، مسلم و ترمذی _از بزرگان و عالمان اهل سنت_ از شیعه تاثیر گرفتند!!!!
این قبیل شبهات و همچنین موارد دیگه با بررسی کتب اهل سنت به راحتی قابل رد و پاسخ هستند.
🔺️🔺️🔺️امام رضا فرمودند: " روز مباهله مزیتی است که هیچ کس در آن بر اهلبیت (علیهم السلام) پیشے نگرفته است..."

سخت است فهماندن نکته ای به کسی که منافعش در نفهمیدن است.......دیندار آن است که در کشاکش بلا دیندار بماند وگرنه در هنگام راحت و فراغت و صلح و سلم چه بسیارند اهل دین، آنجا که شرط دینداری جز نمازی غراب وار و روزی چند گرسنگی و تشنگی و طوافی چند برگرد خانه ای سنگی نباشد....
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز