2726
نرگس عزیز،
میزان مثبت کاذب در تست های غربالگری در هر دو مرحله 5 درصد می باشد، یعنی از هر 100 نفر 95 نفر جزو گروه کم خطر قرار می گیرند و 5 نفر در گروه پر خطر قرار گرفته و نیازمند انجام تست های تشخیصی (آمنیوسنتز) می باشند. به طور متوسط از هر 33 نفری که برای انجام تست های تشخیصی ارجاع داده می شوند 1 نفر مبتلا به سندرم داون، 1 نفر مبتلا به سایر اختلالات کروموزومی مثل سندرم کلاین فلتر، سندرم ادوارد، سندرم ترنر و ... می باشند و 31 نفر جواب اشان طبیعی است. تا حدود 1 سال پیش برای این 31 نفر کار خاصی انجام نمی شد. ولی طی مطالعات متعدد مشخص شد که تعداد زیادی از این بیماران به عوارض نا مطلوب بارداری (از قبیل مسمومت حاملگی، زایمان زود رس ، پارگی کیسه آب ، افزایش فشار خون ، جدا شدن جفت از جدار رحم ، تولد بچه با وزن کم و ...) مبتلا می شوند و معلوم گردید که بین تغییرات مارکرهای اندازه گیری شده و این اختلالات ارتباط وجود دارد. بنابراین از حدود یک سال قبل این بیماران جزو گروه پر خطر حاملگی قرار گرفته و مراقبتهای دوران بارداری شدید می شود (از قبیل کنترل دقیق فشار خون، محدودیت مصرف نمک و ترشیجات، خوردن فراوان میوه و ...).
طبق تعریفی که در ابتدای این موضوع در مورد قدرت تشخیص تست های غربالگری انجام گردید. با توجه به قدرت تشخیص تست های غربالگری سه ماهه اول که 85% می باشد بنابراین موارد منفی کاذب آن 85-100 = 15 درصد می باشد و قدرت تشخیص تست های غربالگری سه ماهه دوم که 80% می باشد بنابراین موارد منفی کاذب آن 80-100 = 20 درصد می باشد. تا قبل از ابداع تست های غربالگری تمام بچه های مبتلا به سندرم داون به دنیا آمده و سیاست غربالگری در کل دنیا به این سمت می رود که با افزایش مارکرهای کارآمد به پروتکل های غربالگری میزان قدرت تشخیص به حدود 98 درصد نزدیک شود. که با توجه به آخرین پروتکل معرفی شده یعنی پروتکل Sequential قدرت تشخیص به 95 % می رسد ولی ایراد این پروتکل گران بودن آن است (حدود 200 هزار تومان) و بیمار دوبار برای انجام تست ها باید به آزمایشگاه مراجعه کند.

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥

 من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود. بیا اینم لینکش ایشالا که مشکلت حل میشه 💕🌷

با سلام. من هفته 19 بارداری هستم دیروز سونوگرافی سلامت جنین دادم گفت در بعضی فاکتورها اندازه بیشتر از سن جنین است قبلا هم گفته بودن بچه درشت است حالا نگرانم که بچه مشکل نداشته باشد نتیجه را می نویسم لطفا راهنمایی کنید.
BDP 46mm (20weeks + 1days
HC 171MM(19 WEEK
AC 142 mm (19 week
FL 29mm 19 (19week
HL 31mm (20 week
طبق این نتیجه bdp , hl بیشتر از سن جنین است این یعنی چی؟مشکل دارد؟

لطفا راهنمایی کنید.
گیلدا عزیز،
اختلاف تا حدود 2 هفته در پارامترهای بیوپمتریک جنین جای نگرانی ندارد. اگر بیشتر از دو هفته BPD بزرگتر باشد باید از نظر ماکروسفالی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. لطفأ تاریخ اولین روز از آخرین قاعدگی خود را بنویسید تا مشخص شود که سن سونوگرافیک جنین با سن پریودیک شما هم خوانی دارد یا خیر.�
2728
سلام من هفته 4+12وقت سونو ان تی دارم. حالا به نظر شما اول هفته دوازده بیام واسه ازمایش غربالگری یا سیزده. دکترم گفت سیزده برو ازمایش و بین یازده تا سیزده برو سونو.
بعدشم هزینه اش چقدره. باید ناشتا باشم یا نه؟
به سلامتی سرنوشت که نمیشه اونو از سر نوشت...
بچه ها من الان تو هفته 20 هستم . دکتر من یکی از معروفترین دکترای تهرانه ولی تعجب میکنم چرا این ازمایش به این مهمی رو برای من ننوشته ... فردا میرم سراغش تا من رو بفرسته ازمایش غربالگری..... ولی الان که توی هفته 20 هستم به نظرتون اشکالی نداره ؟ میتونم هنوز این ازمایش رو انجام بدم ؟
زندگی زیباست
عسل عزیز،
با پوزش از تاخیر در جوابدهی.
تست های غربالگری سه ماهه اول از 0+11 هفته تا 6+13 هفتگی قابل انجام است. طبق توصیه های بین المللی بهترین زمان انجام تست بین 0+12 تا 6+12 هفتگی می باشد. روز انجام آزمایش حتمأ یک صبحانه کامل بخورید و با خودتان یک آب میوه سنتتیک مثل ساندیس ، سن ایچ و ... (توصیه می شود آب میوه طبیعی آشامیده نشود) همراه داشته باشید و بعد از انجام آزمایش خون و قبل از انجام سونوگرافی آشامیده می شود. این مایع باعث تحرک بیشتر جنین شده و جنین در وضعیت مناسب برای اندازه گیری NT و تیغه بینی قرار می گیرد. برای اطلاع از قیمت و وقت دهی با شماره 8942 تماس بگیرید. آدرس آزمایشگاه : خیابان ولی عصر ، بالاتر از پارک ساعی ، خیابان سی و دوم ، پلاک 4.
نازیلا عزیز،
با پوزش از تاخیر در جوابدهی.
تست های غربالگری سندرم داون حدود دو سال است که در آمریکا و اروپا به تمام زنان باردار صرف نظر از سن اشان توصیه می شود ولی هنوز در ایران این توصیه به تمام زنان باردار انجام نمی شود. تست های غربالگری سه ماهه دوم از هفته 0+14 هفتگی تا 6+22 هفتگی قابل انجام بوده و نیاز به ناشتا بودن هم ندارد. فقط یک سونوگرافی که سن جنین را دقیقأ مشخص باشد همراه داشته باشید.
ماریلا عزیز،
در صورت نرمال بودن سونوگرافی هم از نظر NTD و عدم گزارش اختلالی در قلب،مثانه ،کلیه ها و Gastrochisis ، جای نگرانی وجود ندارد. دیده شده در خانمهائیکه سابقه کیست تخمدان دارند و یا واجد فیبروم می باشند. سطح AFP به طور گذرا بالا رفته و MoM آن به حدود 2.5 تا 3.5 هم می رسد و لی بعد از یک الی دو هفته کاهش می یابد و در واقع منشا افزایش AFP مادر است و نه جنین.�برای اطمینان از صحت انجام سونو گرافی به سایت fetalmedicine.com مراجعه کرده و در قسمت ایران اسم سونولوژیست را چک نمائید که آیا مدرک بین المللی سونوگرافی جنین را دارد یا خیر.
عسل عزیز،
احتیاج به وقت دهی ندارید ولی اگر قبل از انجام سونوگرافی به آزمایشگاه مراجعه نمائید و نمونه خون شما گرفته شود ، در مدت زمان انجام سونوگرافی ، جواب آزمایش خون شما آماده شده و بعد از آوردن سونوگرافی جواب کلی شما هم آماده می شود و همان روز جواب غربالگری سه ماهه اول آماده می شود. فقط خوردن صبحانه قبل از انجام سونوگرافی را فراموش نکنید.
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730
پربازدیدترین تاپیک های امروز