2737
2734

دوستان در این تاپیک لطفا اگر اطلاعاتی در مورد مصرف دگزامتازون در بارداری و شیردهی دارید برای ما کامنت بگذارید.
همانطور که می دانید دوران بارداری از اهمیت بالای برخوردار است و باید به آن توجه بیشتری شود از این رو باید از مصرف خودسرانه تمامی قرص و داروها خودداری کنید و همچنین نسبت به تمامی عوارض مصرف دارو ها اطلاعات کافی داشته باشید.

دگزامتازون چیست؟

دگزامتازون (Dexamethasone) در گروه دارو های کورتیکواستروئید قرار دارد و بصورت شربت،  پماد ،  آمپول و قرص یافت میشود.

پزشکان دگزامتازون را به دلیل خایت کاهش التهاب و تضعیف سیستم ایمنی جهت درمان بیماری های خود ایمنی نطیر : روماتیسم مفصلی ، التهاب چشم، آسم ، شوک آنافیلاکسی ، نارسایی غده آدرنال، لوپوس اریتماتو، آلرژی ، پمفیگوس و کهیر تجویز می نمایند.

استفاده از دگزامتازون به دلیل انرژی زا بودن برای ورزشکاران ممنوع است. 

عوارض مصرف دگزامتازون در بارداری

در این بخش از تاپیک با هم به بررسی "عوارض مصرف دگزامتازون در بارداری" می پردازیم.

عوارض مصرف داروهای رایج در بارداری مانند دگزامتازون ، توسز سازمان غذا و دارو آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و در گروه C می باشد.

دارو هایی در گروه و رده C قرار می گیرند که بر اساس نتایج بدست حاصل شده از مطالعات بر روی حیوانات باردار مصرف آنها در بارداری روی جنین اثرات جانبی دارد و باعث سرکوب غده فوق کلیه در جنین شود.

پزشکان عموما مصرف دگزامتازون در بارداری در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است آن را توصیه کنند.

لازم به ذکر است که تجویز این دارو برای درمان انفلوآنزا و سرماخوردگی در از تاریخ 5 آذر 98 در ایران ممنوع شده.

عوارض مصرف دگزامتازون در دوران شیردهی

استفاده از دگزامتازون در دوران شیردهی ممنوع می باشد زیرا اثرات این دارو در بدن از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود و همچنین باعث کاهش شیر مادر می گردد.

این دارو می‌تواند سبب کاهش پرولاکتین سرم و هورمون آزادکننده تیروتروپین شود. این مشکل بیشتر زمانی پیش میآید که آمپول گزامتازون به مفصل تزریق شده باشد.

شیر منو خشک کرد درحالی که چندبار به پزشک نفهم گفتم تو شیردهیم

السَّلامُ عَلیكَ یا رَبیعَ الأنامَ و نَضْرَةَ الأيّام                                                   من به دستان خدا خیره شدم معجزه کرد.😍😘😘
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
داغ ترین های تاپیک های امروز