2733
2734

می دانم که در دوران بارداری بطور طبیعی با افزایش وزن، دست و پاها نیز ورم می کنند و مادران نمی توانند به دلیل افزایش سایز پا کفش های قدیمی خود را بپوشند. 

اما جالب است که بدانید طبق یک مطالعه این تغییر سایز دائمی است. در ادامه این مطلب نتایج حیرت انگیز درمورد آزمایشات تغییر سایز پا در بارداری بخوانید.



محققان طول قوس و طول پا 49 زن در دوران بارداری و 5 ماه پس از زایمان اندازه گرفتند. به طور متوسط ، ارتفاع قوس پای زنان کاهش یافته است ، و طول پا بین 2 تا 10 میلی متر (در حدود 0.1 تا 0.4 اینچ) افزایش یافته است.

به گفته محققان ، به طور کلی حدود 60 تا 70 درصد از زنان بعد از زایمان دارای پاهای بزرگتر و قوس های کوتاه تر هستند. محققان گفتند که زنان مدتی پس از زایمان از بزرگ شدن سایز پاهاشان خبر دادند.

در حالی که مطالعات قبلی تغییرات سایز پا در دوران بارداری را اثبات کرده بود ، هیچ کس به دنبال این نبود که آیا این تغییرات پس از زایمان ماندگار و دائمی هستند یا خیر؟

نیل سگال ، استادیار ارتوپدی و توانبخشی در دانشگاه آیووا گفت: "من در فروشگاهی شنیده ام که بسیاری از خانمها پس از بارداری به هنگام خرید کفش جدید در مورد تغییر سایز پا صحبت می کنند." این باعث شد که سگال بیشتر به این موضوع بپردازد.

در آزمایش قبلی نیل سگال سایز پا 110 زن در یک مرکز تحقیقاتی مورد بررسی قرار داد و از آنها پرسید که آیا پس از زایمان سایز کفش شان تغییر کرده است یا خیر؟

در حالی که فقط 13 درصد از زنانی که تا به حال باردار نشدند ، گفتند که سایز پای آنها تغییر کرده اما بین 30 تا 60 درصد از زنانی که حداقل یک بار باردار بوده اند می گفتند اندازه کفش آنها تغییر کرده است.

محققان گفتند كه تغییر سایز پا ناشی از بارداری ممكن است ناشی از وزن اضافی باشد كه خانم ها در دوران بارداری متحمل می شوند و باعث مس شود فشار بیشتری روی به پاها وارد شود و درنتیجه باعث کاهش ارتفاع قوس پا می گردد.

علاوه بر این ، در زنان باردار هورمونی تولید می شود که باعث افزایش شل شدن مفاصل و لیگامان ها می شود (بافتی که استخوان را به استخوان متصل می کند) ، احتمالاً باعث می شود ساختار پا نرمتر شود.

بیشتر زنان شرکت کنند در مطالعه جدید که تغییر در طول پا و قد قوس خود را تجربه کرده اند کسانی بودند که برای اولین بار باردار می شدند. و جال است که زنان دو یا سه فرزند به دنیا آورده بودند که چنین تغییرات مهمی را تجربه نکردند!!!!

این نتیجه نشان می دهد که اولین بارداری یک زن ممکن است بیشترین تغییر را در سایز پا بوجود آورد. سگال افزود: اما برای تأیید این موضوع ، مطالعه بیشتری نیاز است. (بیست و نه نفر از زنانی که در این مطالعه بودند برای اولین بار باردار می شدند؛ 17 نفر برای بار دوم و سه نفر نیز برای بار سوم باردار می شدند.)

سگال گفت : تغییرات سایز پاها در دوران بارداری ممکن است پاسخاین  سوال که چرا زنان بیشتر از مردان در معرض خطر پادرد یا ورم مفاصل در پاها ، زانوها و ستون فقرات هستند؟ باشد.

سگال گفت: یک پا مسطح شده می تواند رباط ها را در کف پا صاف کند و باعث ایجاد تغییر در راه رفتن می شود که فشار بیشتری روی زانوها می گذارد.

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
داغ ترین های تاپیک های امروز