2703
2553
بچه ها یکی از دوستای من متولد 59 و در حقیقت 31 سالشه. چند ماهی هست که یک کمی پریودش نامنظم شده . حالا دکتر گفته ظاهرا دچار یائسگی زودرس شده. شما ها اطلاعی در این خصوص دارید؟
اغلب زنان در سنین 51 ـ 47 سالگی و با توجه به شرایط محیطی و فردی، یائسه می‌شوند اما اگر یائسگی در زمانی زودتر از موعد طبیعی رخ دهد مثلا در سنین 30 ـ 20 و به طور کلی قبل از 40 سالگی، دیگر یک یائسگی طبیعی محسوب نمی‌شود...


در حقیقت برای این فرد یائسگی زودرس رخ داده است.

در این حالت تخمدان‌ها قادر به ساختن هورمون نیستند و به تحریکات هیپوفیز که تنظیم‌‌کننده تخمدان‌هاست پاسخی نمی‌دهند. آمارها نشان می‌دهد یائسگی زودرس معمولا در یک درصد زنان اتفاق می‌افتد اما این اتفاق چرا ایجاد می‌شود و آیا راهکاری برای پیشگیری از آن وجود دارد؟

یائسگی یک فرآیند بیولوژیک طبیعی و گذر از مرحله‌‌ای به مرحله دیگر است. این اتفاق همراه با تغییرات هورمونی، فیزیکی و روانی است که کاملا طبیعی محسوب می‌شود اما برای بسیاری از زنان یک کابوس است. هر زنی یائسگی را متفاوت‌تر از دیگری تجربه می‌کند، حتی سنی که یائسگی در آن شروع می‌شود در تمام زنان یکسان نیست. علائم و نشانه‌های آن نیز خیلی منحصر به فرد است؛ ممکن است در فردی با علائم و نشانه‌های کم یائسگی شروع شود یا ممکن است با علائم بسیاری همراه باشد.

یائسگی به طور طبیعی زمانی شروع می‌شود که تخمدان‌ها میزان کمتری استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند و تخمک‌های باقی‌مانده در تخمدان‌ها احتمال کمی برای باروری دارند، همچنین خونریزی ماهانه متوقف می‌شود. از آنجایی که این روند در طی یک دوره چند‌ساله اتفاق می‌افتد یائسگی معمولا به دو دوره،‌ دوران حوالی یائسگی و دوران پس از یائسگی تقسیم می‌شود. در دوران حوالی یائسگی علام یائسگی شروع می‌شوند ولی هنوز خونریزی ماهانه وجود دارد. سطوح هورمونی به صورت نامنظم بالا و پایین رفته و فرد دچار گرگرفتگی و تغییرات عادت ماهانه می‌شود.

خونریزی فرد ممکن است به نسبت معمول کمتر، بیشتر یا نامنظم شود. این یک روند طبیعی است که به یائسگی منجر می‌شود و معمولا 3 سال قبل از آخرین خونریزی ماهانه شروع می‌شود، 12 ماه بعد از آخرین دوره قاعدگی، دوران پس از قاعدگی است که تخمدان‌ها استروژن و پروژسترون کمی تولید کرده و تخمک آزاد نمی‌شود. البته گاهی افزایش موقت هورمون‌ها باعث خونریزی ماهانه می‌شود که این لکه بینی عادت ماهانه محسوب نمی‌شود. در صورت وقوع خونریزی یا لکه بینی بعد از 12 ماه از آخرین عادت ماهانه حتما با پزشک خود مشورت کنید چون این می‌تواند نشانه بیماری جدی‌‌تری باشد.

گاهی زنان در سنین پایین‌تر از 40 سالگی دچار یائسگی می‌شوند که به آن یائسگی زودرس می‌گویند. در این حالت فرد با قطع ناگهانی یا طولانی شدن فواصل قاعدگی روبه‌رو می‌شود که با علائمی مثل گرگرفتگی، بدخوابی‌های شبانه و تعریق همراه است.

عواملی که باعث یائسگی زودرس می‌شوند

بعضی داروها یا اعمال جراحی می‌تواند موجب یائسگی زودرس شود. هیستروکتومی کامل (برداشتن رحم و تخمدان‌ها) باعث یائسگی می‌شود ولی در هیستروکتومی (برداشتن رحم) تخمدان‌ها برداشته نمی‌شود و معمولا باعث یائسگی نمی‌شود.

شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی که برای درمان سرطان‌ها به کار می‌روند می‌توانند باعث یائسگی شوند، اما معمولا این روند به صورت تدریجی رخ داده و ممکن است قبل از این که خانمی به دوران یائسگی برسد ماه‌ها و یا سال‌ها علائم دوران یائسگی را داشته باشد.

اختلالات کروموزومی که علت آن اختلال مادرزادی در کروموزوم ایکس می‌باشد از دیگر علل یائسگی زودرس می‌باشد.

اختلالات خود ایمنی

دوسوم زنان با نارسایی تخمدان را شامل می‌شود. در این حالت بدن برضد تخمدان‌ها و رحم شروع به ساختن پادتن می‌کند که در نهایت باعث از کار افتادن تخمدان‌ها می‌شود. این افراد ممکن است سابقه خانوادگی از یائسگی زودرس را داشته باشند. عفونت‌های ویروسی مثل ویروس عامل بیماری اوریون نیز می‌تواند باعث یائسگی زودرس شود.

علائم یائسگی زودرس

با پایین آمدن میزان هورمون استروژن، بافت پوششی واژن و پیش‌‌آب راه خشک‌تر، نازک و شکننده می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. با کم شدن نرمی و لزجی سوزش و خارش همراه با افزایش خطر عفونت مجاری ادراری واژن به وجود می‌آید. فرد ممکن است مکررا احساس ادرار یا نیاز فوری به تخلیه داشته باشد و یا دچار بی‌اختیاری ادرار شود.

گاهی زنان در سنین پایین‌تر از 40 سالگی دچار یائسگی می‌شوند که به آن یائسگی زودرس می‌گویند.در این حالت فرد با قطع ناگهانی یا طولانی شدن فواصل قاعدگی روبه‌رو می‌شود.

به دنبال کاهش هورمون استروژن، رگ‌های خونی به سرعت گشاد شده و به دنبال آن فرد احساس گرما و سرخ شدن ناگهانی که اصطلاحا به آن گرگرفتگی می‌گویند، می‌کند. این حالت ممکن است هر چند ساعت یکبار یا فقط گاهی رخ دهد می‌تواند در روز یا شب اتفاق بیفتد، اختلالات خواب و عرق شبانه از پیامدهای گرگرفتگی است. این بیماران معمولا از آن شکایت دارند و می‌گویند در حالی از خواب می‌پرند که بدنشان خیس عرق شده و به دنبال آن دچار لرز می‌شوند و حتی ممکن است در دوباره به خواب رفتن یا یک خواب عمیق دچار مشکل شوند. کمبود خواب و تغییرات هورمونی بر خلق و خوی این افراد و همچنین سلامتی آنها تاثیر سوء می‌گذارد و معمولا این افراد دچار خستگی، بی‌قراری، کاهش حافظه و عدم تمرکز می‌شوند.

گاهی در طی یائسگی میل جنسی کاهش می‌یابد، علت آن می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی و خلقی با تحریک‌پذیری فرد باشد.

توصیه‌های پزشکی

طی چند سال اول پس از یائسگی تراکم استخوان‌ها با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد. این کاهش می‌تواند منجر به کاهش توده استخوانی و نهایتا پوکی استخوان شود.

پوکی استخوان باعث شکنندگی و ضعف استخوان‌ها می‌شود و به دنبال آن استعداد فرد برای شکستگی‌های لگن، مچ و ستون فقرات افزایش می‌یابد. به طور متوسط نیمی از زنان بالای 50 سال به علت پوکی استخوان دچار شکستگی در طول زندگی می‌شوند. تغذیه سالم به خصوص مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D همچنین رژیم غذایی سالم که شامل میوه‌جات، سبزیجات، غلات و محدود کردن چربی‌های اشباع و قندها می‌باشد می‌تواند کمک زیادی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد. ورزش منظم و حداقل روزانه 30 دقیقه و بصورت ملایم مانند پیاده‌روی، شنا و... می‌تواند باعث کاهش استرس، مشکلات روحی، پوکی استخوان، بهبود خلق و خو و وضعیت خواب شود. در مرحله اولیه یائسگی، برای کاهش علائم آن و حفظ سلامتی فرد معمولا پزشک هورمون استروژن و پروژسترون را به صورت دوره‌ای تجویز می‌کند تا سیکل قاعدگی ایجاد شود اما این زنان حتما باید تحت نظر پزشک باشند و تا زمانی که وی تشخیص دهد به هورمون درمانی ادامه دهند.

تشخیص به موقع یائسگی زودرس از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که با بروز این اختلال تخمک‌های باقی ‌مانده تخریب می‌شوند و این به معنی ناتوانی برای فرزنددار شدن است و با تشخیص به موقع امید برای بارداری نیز افزایش می‌یابد. احتمال فعال شدن دوباره تخمک‌ها تنها در 10 تا 20 درصد این بیماران و در صورتی که دلیل بروز آن اختلالات ژنتیکی نباشد وجود دارد. احتمال بروز یائسگی در سن نوجوانی نیز وجود دارد پس با توجه به این که اختلال در قاعدگی در هر سنی ممکن است آغازی برای یائسگی زودرس به حساب بیاید به همه زنان و دختران توصیه می‌شود در صورت مشاهده چنین اختلالاتی بلافاصله با پزشک خود مشورت کنند

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥 

من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود و حتی توی تعطیلی های عید هم هستن. 

بیا اینم لینکش ایشالا مشکلت حل میشه 💕🌷

2456
سلام من تو مطب دکتر خانومی رو دیدم که بهش گفته بودن یائسگی زودرس براش پیش اومده ولی اومده بود پیش دکتر گیاهی و می‌گفت 5 ماهه که میام و هر ماه پریود میشم حتما به دوستتون بگین پیگیری کنند شاید خیلی راحت مشکلشون حل بشه
وای منم خیلی می ترسم این اتفاق برام بیوفته 26 سالمه و قبلا شیمی درمانی شدم و نمی تونم تا 2 سال بچه دار شم و شرایط زندگی ایجاب میکنه بیشتر مادر شدن رو به تعویق بندازم از این میترسم این اتفاق برام یکم زودتر بیوفته
2714
سلام من تو مطب دکتر خانومی رو دیدم که بهش گفته بودن یائسگی زودرس براش پیش اومده ولی اومده بود پیش دک ...

کدوم دکتر گیاهی میرفت که پریود شد؟

لطفا برای ظهور آقا امام زمان و سلامتی همه مادرها و مادر من یک صلوات بفرستید.
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687