2737
2734
معایب و مزایای کار زنان بیرون از خانه

پارسینه: با تغییر و تحولات اجتماعی، گرایش بیشتر زنان و دختران در امر ادامه تحصیل و حتی پیشی گرفتن آنها در این زمینه و از طرف دیگر تغییر و تحولات اجتماعی در جامعه و افزایش تجملات و هزینه های زندگی و مشکلات اقتصادی، بسیاری از زنان را بر آن داشته که به اشتغال در بیرون از منزل روی آورند.

حتی در نزد بسیاری از دختران، گرفتن حق اشتغال یکی از شروط مهم ضمن عقد به شمار می رود چرا که آنها نگران این مساله هستند که با ورود به زندگی متاهلی استقلال مالی و شغل خود را از دست دهند. همچنین با تغییرات فرهنگی در جامعه و افزایش آگاهی زوجین تعداد فرزندان خانواده ها کاهش یافته و زنان مانند گذشته مجبور نیستند تمام وقت خود را صرف به دنیا آوردن و بزرگ کردن فرزندان متعدد و پشت سر هم بکنند و لذا میزان فراغ بال شان افزایش یافته است و بهتر می توانند به خودشان و علایق شان توجه نشان دهند.

لذا به نظر می رسد که تمام این تغییر و تحولات موجب گردیده که گرایش زنان به اشتغال در بیرون از منزل افزایش یابد چرا که این اشتغال می تواند احساس رضایت مندی آنها را از زندگی افزایش داده و کمتر احساس بطالت و فرسودگی کنند و همچنین از تحصیلات خود نیز استفاده موثر کنند. اما با تمام این اوصاف و مزایایی که اشتغال زنان در بیرون از منزل دارد، این اشتغال و کاهش حضور زن در خانه همراه با مشکلات و سختی هایی خواهد بود. این مشکلات قبل از ازدواج دختران کمتر و ناملموس تر و البته شکلهای دیگری داشته و بعد از ازدواج این مشکلات بیشتر و ملموس تر می گردد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب اشتغال بیرون از منزل خانمها اشاره می کنیم:

مزایای اشتغال زن در بیرون از خانه


*اشتغال در بیرون از منزل به زنان کمک می کند تا از تخصص و تحصیلات خود بهره ببرد که این مساله در امنیت روانی و احساس کارآمدی شان بسیار موثر است.
*این دسته از زنان، با کار کردن در بیرون از منزل، باری از مشکلات اقتصادی را از دوش همسر برداشته و موجب می گردد که خانواده از لحاظ مالی در رفاه بیشتری به سر ببرد.

*در دوران کهنسالی و کهولت سن و در نبود همسر به علت برخورداری از مستمری، وابسته و نیازمند فرزندان نخواهند بود که خود این مساله در سلامت روان دوران پیری و استقلال بیشترشان موثر خواهد بود.

*مشارکت اجتماعی زن در جامعه، مراودات وسیع اجتماعی و به خصوص اشتغال در بخشهای فرهنگی باعث افزایش آگاهی ها و دانستنی های زن شده و او را در تربیت فرزندان حمایت بسیاری می کند.

معایب اشتغال زن در بیرون از خانه
-
*اشتغال زن در بیرون از منزل مسلما وقت و انرژی بسیاری را از وی می گیرد و لذا طبیعی است که چنین زمانی با خستگی روانی و جسمی بیشتری(نسبت به زن خانه دار)در منزل حضور یافته و آن انرژی را که باید صرف همسر و فرزندانش کند را نمی تواند بگذارد.
*یکی از مسایلی که باعث مراوده و گفتگوی بیشتر زن و مرد با یکدیگر می شود، مسایل اقتصادی و مالی است. این در حالیست که در زنان شاغل به علت استقلال مالی، میزان گفتگو پیرامون این مسایل بسیار کاهش یافته و لذا می تواند باعث ایجاد گسل عاطفی میان زن و مرد گردد.

*زنان شاغل علاوه بر کار خارج از خانه ناچارند عمده ترین کارهای داخل خانه را هم به تنهایی به دوش بکشند. در حالیکه اکثریت مردان یا مهارتهای مربوط به خانه داری را نیاموخته اند و یا همکاری لازم را با همسری که پا به پای آنها در بیرون از منزل مشغول به کار است ندارند. این مساله از یک طرف باعث خستگی بیش از حد زن می شود که نتیجه آن کاهش توجه و رسیدگی به همسر و فرزندان می شود و از طرف دیگر می تواند موجبات اختلاف میان زن و مرد را پدید آورد.

*و در نهایت آخرین و و مهمترین عیبی که اشتغال زن در بیرون از خانه دارد، مشکل نگهداری و تربیت فرزند(یا فرزندان)است. در بسیاری از موارد کار مادر و بچه داری در تضاد یکدیگر قرار می گیرد. برای مثال با توجه به تعهدات مادر در محل کار و مسئولیتهایی که وی بر عهده دارد همیشه این نگرانی را دارد که می تواند وقت برای فرزندش بگذارد و با او حرف بزند؟ می تواند در امر تربیت وی نقش اصلی و اساسی را داشته باشد؟ و ....

مسلما اکثر کودکانی که مادر شاغل دارند در مهد کودک به سر می برند اما آیا واقعا مهد کودک می تواند جایگزینی برای مادر باشد؟ کیفیت و نحوه مراقبت از کودک چگونه است؟ از طرف دیگر هزینه یک مهد کودک خوب، از عهده هر پدر و مادری بر نمی آید. در برخی دیگر از موارد نیز مادر مجبور است برای نگهداری از فرزند خود دست به دامان والدین خود یا والدین همسرش گردد که خود این مساله به مرور می تواند موجبات مشکلات بیشتر را فراهم آورد. برای مثال مشاهده شده که انتخاب این مساله موجب دخالت بیشتر والدین در زندگی زن و شوهر می گردد و یا آن جنبه خصوصی که زندگی زناشویی باید داشته باشد از بین نمی رود چرا که زن و مرد دایما در تماس مستقیم با والدین خود و همسرشان هستند.

در هر حال این مطالب گزیده ای بود از معایب و مزایای اشتغال زنان در بیرون از منزل.

حال شما بانوان و دختران عزیز با توجه به تمام این مزایا و معایب باید به بررسی این مساله بپردازید که آیا می خواهید شاغل باشید یا خیر؟ و آیا آمادگی مقابله با سختی های خاص مربوط به اشتغال یا خانه داری را دارید یا نه؟
چرا هرنظری رو که باب میلتون نیست به مسخره میگیرید مگه شما معیار حقید؟ من که کاملا با مطلب16 موافقم ؛ هر چیزی از جمله مسئله به این مهمی معایب و مزایایی داره که من خودم ترجیح دادم بخاطر تربیت بچم از مزایاش بگذرم و الانم برای اینکه بیکار نباشم دارم برای دکتری میخونم
دوست دارم *مـــــــــــــــادر* باشم تا هر کس دیگری بر روی زمیـــن
کار تو ایران واسه خانم ها فقط پاره وقت وگرنه با شرایط ما که همه می دونن و بخشیش تو این متن اومده پدر زن ها درمیاد و چیزی جز خستگی نمی مونه که رو زندگی تاثیر مستقیم می ذاره و زندگی رو سرد هم می کنه
از محیط کار هم که نگیم بهتره. بعضی از مشاغل که علنا فساد اخلاقی رو توش می بینید که دیگه نام نمی برم یعنی این فساد رو اگه قبول نکنی اصلا تو این دست از مشاغل نمی پذیرنت یه سری دیگه از مشاغل هم فساد توش پنهانه البته مطلق نیست... مشاغل خوب هم داریم


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

چرا همش میگیم ایران اینجوریه ایران اونجوریه؟
بابا اینجا کشورمونه دوسش داشته باشید مگه جاهای دیگه چه خبره؟ بقیه جاها مدینه فاضله است ؟
دوست دارم *مـــــــــــــــادر* باشم تا هر کس دیگری بر روی زمیـــن
2731
عسل جون به نظرم نازمهر جان حرف بدی نزد... کاملا منطقی بود و اثری از مقایسه ی نابجا یا مرغ همسایه رو غاز دیدن در حرفاش من ندیدم.
دخترکی شاد در من می‌زیست...که چونان شاپرک، به این‌سو و آن‌سو میپرید...خیال پرواز داشت... و آرزوی پروریدن نسلی...پر از غصه شد...از رویاهایش دست کشید...هنوز پا به سن نگذاشته بود که پیر شد...پولکِ بال‌هایش ریخت... پَرپَر شد...
تمام این افکاره شما ناشی از اینه برای زن یه شخصیت قایل نیستین.و فقط فکر میکنین اگه یه مادره خوب بودن و زن خوب بودن کافیه.اما در نهایت یه زنه خانه دار وجهه اجتماعی خاصی نداره و به پای زن شاغل نمیرسه و برای حل مشکلات و کارای خونه اگه مرد درک وفهمشو داشته باشه با زنش همکاری میکنه.بعد ها بچه ها بزرگ میشن و میرن اونوقت که دیگه فقط خوده زنه میمونه و اینکه چه جایگاه و موقعیتی داره و زندگیشو چه جوری گذرونده
مادره خوب بودن و زن خوب بودن همچین کار کمی هم نیست، بی ارزش هم نیست. بعد ها بچه ها بزرگ میشن و میرن اونوقت که دیگه فقط خوده زنه میمونه... نه عزیزم مهمترین شخص زندگیه آدم همسرشه ! بچه می ره شوهر می مونه. مگه می خواید تجارت کنید که این مقایسه رو می کنید؟ اگه بعد 30 سال کار پولی جمع کردی بردی وجهه اجتماعی داری اگه کار نکردی هیچی نداری و زمانت رو از دست دادی؟
من الان کار می کنم ولی تفاوتی بین خودم و زن خانه دار نمی بینم که بخوام توهین کنم به خانه دار ها. گذشت اون زمانی که خانه دار ها بیسواد و ... بودن
2738
دنیای الان دیگه دنیایی نیست که تمام وجو زنها فقط با شوهرشون معنی پیدا کنه.اتفاقا از شوهر مهمتر توی زندگیه یه زن اول خودشه.
خیلی زنا بودن که تمام دل و دنیاشون رو دادن به یه مرد و همه چیزه خودشون رو توی وجوده همسرشون دیدن اما بعد که یه مشکلی پیش بیادو تمام کعبه آمالشون بهم بریزه اون موقع میبینن که واسه خودشون هیچ کاری نکردن و بدون مرد نمیتونن زندگی کنن
ضمنا من به خانومای خانه دار توهینی نکردم.یه خانم مدیره موفق وجهه اجتماعی بالاتری داره یا خانوم خانه دار؟من گفتم خانم خانه دار وجهه اجتماعی خاصی نداره.
پس برای بد جلوه دادن حرفه من سعی نکنین که بگین توهین کردم
اگه پس فردا شوهرت درباره مسایل مالی سرت بازی درآورد اما تو اونقد تواناییشو داشتی که به پولشو کمکش نیاز نداشته باشی و خودت کارتو کنی بهتره یاهمیشه چشم به راهه دست شوهرت باشی؟
اینکه از خودت پولی داشته باشی که بتونی برای بپچه هات یا نوه هات خودت چیزی بگیره بهتره یا همیشه منتظر شوهرت باشی که اگه کمکت کرد که هیپی اگه نکرد توهم کاری نمیتونی بکنی
من همیشه خودم به مادرم به خاطر شغل و موفقیتهای اجتماعیش افتخار کردمو و میکنم و اینکه مادرم یه شخص قدرتمند توی اجتماعه برام مایه غروره
نه دنیایی که شما میگین خیلی زیباست که زن جز به دنیا آوردن بچه و رمه سبزی درست کردن به هیچ دردی نمیخورد و اگه میخواستی دو کلمه باهاش حرف بزنی هیچ حرف مهمی صحبت قشنگی نداشت یا فقط درباره بچه هاش حرف میزد یا شوهرش.از هیچی از مسایل دنیا خبر نداشت.از اجتماع خبر نداشت.
برای یه زن بودن توی اجتماع و بودن میون مردم خیلی خوبه.دیدشو باز میکنه و میتونه مانع خیلی از ظلمایی بشه در حقش میکنن
منم مادرم شاغل بوده و بهش افتخار می کنم ولی بیشتر از اون به زنی افتخار می کنم که زندگیه زناشوییه موفق و آرومی داره زندگیه زناشویی که میدونه جنگ نیست که بخوای حساب کتاب کنی پول منو اون کنی
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

جدیدترین تاپیک های 2 روز گذشته

دو روزه

shsusj | 1 دقیقه پیش

ازدواج

tina13844 | 2 دقیقه پیش
2687
2730
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز