2737
2734
عنوان

شپش(رشک) یا غلاف مو؟؟؟؟؟؟؟؟

47836 بازدید | 98 پست

سلام دوستان

پیرو تاپیک هایی که درمورد شپش زده میشه لازم دونستم تفاوت های رشک (تخم شپش) با غلاف مو رو اینجا بذارم تا خیلی از خونواده ها از نگرانی دربیان و خیلی ها هم بتونن رشک رو از غلاف تشخیص بدن و درگیر درمان و هزینه های گزاف بابت شامپو و افسردگی درمان شپش نباشن.


گاهی وقتا از طرف مربی مهد یا معلم بهداشت مدرسه بهتون اطلاع میدن که فرزندتون دچار شپش سر شده.

در واقع تنها چیزی که اون ها توی موی بچه ها دیدن تخم شپش (رشک) یا غلاف مو ( haircast) و یا پوسته ریزی کف سر بوده (شوره) که ممکنه با شپش اشتباه گرفته بشه.

وقتی که شک به وجود شپش داشتید اول از همه خودتون و همسرتون و فرزندتون به متخصص پوست و مو مراجعه کنید . تاکید میکنم متخصص باشه چون سابقه تجربه تشخیص غلط این مورد ها رو از پزشک عمومی داشتم.


رشک : اتصالش به مو اشکی شکل(یعنی از یک طرف به ساقه مو چسبیده) . در یک سانت اولیه رشد موها هست و جدا شدنش از مو با دست یا شانه به سختی ممکنه و با تلنگر زدن به مو از ساقه مو جدا نمیشه.

۸ تا ۹ روز طول میکشه نوزاد شپش از این تخم ها خارج بشه و بین حدود ۹ تا ۱۲ روز طول میکشه که این نوزاد شپش به شپش بالغ تبدیل بشه . تخم شپش بیرون بدن انسان به مدت ۱۴ روز توانایی زنده بودن داره. از نشانه های رشک و شپش زنده در مو خارش شدید مو هست.


غلاف مو: غلاف مو درواقع پوسته هایی از سر هست که به صورت دانه های استوانه ای دورتادور مو چسبیده و مثل تخم شپش با تلنگر از مو جدا نمیشه ولی اگه با دو انگشت در امتداد مو غلاف رو بکشید غلاف به راحتی جابجا میشه. غلاف مو خارش نداره ولی ممکنه شخصی به علت آلرژی پوستی که داره خارش مو هم داشته باشه و غلاف رو با رشک اشتباه بگیره و مدت های طولانی درگیر درمان غلاف مو باشه بدون اینکه حتی یک مورد شپش زنده یا مرده در مو ببینه.




درمان شپش و رشک


اگر تشخیص شپش در سر قطعی بود . اول از همه خونسردیتونو حفظ کنید دنیا که به آخر نرسیده حتی آدم های تمیز و وسواسی هم ممکنه شپش بگیرن . تنها شانسی که آوردیم شپش پرواز نمیکنه. شپش سرهای تمیز رو بیشتر دوست داره چون راحت تر روی موی تمیزی که چرب نباشه تخم گذاری میکنه.


پیشگیری : به کودکانتون یاد بدید که از شونه و حوله و گیر و کلاه و روسری و لباس شخصی کسی حتی برای لحظه ای استفاده نکنن.


برای آرایشگاه رفتن و کوتاهی مو سعی کنید وسایل شخصی و قیچی و شونه و برس و پیشبند شخصی خودتون رو داشته باشید و حتی الامکان به صندلی های عمومی آرایشگاه ها یا وسایل نقلیه عمومی تکیه ندید


مسافرت میرید روبالشی خودتون رو همراهتون ببرید که خیالتون راحت باشه از تمیزیش.


درمان شپش:

خواهشا سراغ درمان های عجیب و غریب مخصوصا برای کودکانتون نرید که عواقب بدی داره و به توصیه های عجیب دیگران در این رابطه گوش ندید. مثل ریختن نفت روی سر که خطر به کما رفتن و مرگ رو در پی داره یا استفاده از تار و مار که خیلی برای تنفس و ریه خطرناکه.

خیلی ریلکس به متخصص پوست و مو مراجعه کنید بهتون شامپو مخصوص میده طی دو هفته دو مرتبه استفاده میکنید . با شامپوی دندانه ریز هر روز باید شونه بکشید اگه بتونید تخم ها رو با دست خارج کنید در عرض چند هفته شپش ها از بین میرن .

در مدت درمان شپش حتما باید تمیزی وسایل منزل هم انجام بشه یعنی این دوتا مکمل همدیگه هستن . سخت و طاقت فرسا هست ولی تموم میشه. تمامی روبالشی ها و ملحفه ها و پتو های که استفاده میکنید کلاه روسری و حوله گیر سر تل کش برس شونه باید جوشونده بشن یا در درمای بالای ۶۰ شسته بشن . ( مراقب تغییر رنگ لباسا باشید دمای آب بالاست😉)

گیر و تل تمیز رو تو یه نایلون بذارید هر روز از تمیز ها استفاده کنید و لباس های هر روزتون رو بشورید.

مبلمان و فرش رو هم هر روز جاروبرقی بکشید که تخم شپشی جا نمونه.

رخت آویز های کمد ها رو هم بشورید با آب بعد لباس های تمیز رو آویزان کنید.

روزانه اسپری کردن سرکه به مو و شونه کردن مو با شونه دندونه ریز باعث از بین رفتن و لیز شدن تخم شپش میشه.





بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728

من غلاف مو دارم، گاهی میگم نکنه شپش باشه ، ولی واقعا هیچ وقت شپش تو موهام نبوده و اصلا جایی نمیرم ک احتمال انتقال شپش باشه، نه مدرسه و دانشگاه دارم نه بچه ایی که دبستان بره، الان فهمیدم اسم مشکل من غلاف موه

2738
من غلاف مو دارم، گاهی میگم نکنه شپش باشه ، ولی واقعا هیچ وقت شپش تو موهام نبوده و اصلا جایی نمیرم ک ...


دختر من هم غلاف مو داره از طرف مربی مهد بهمون گفتن سرش شپش داره و من چقدر دیوانه وار درگیر درمان شدم تا بعد از یک ماه به متخصص پوست مراجعه کردیم و فهمیدیم که مدارس و مهد شناخت دقیقی از شپش و رشک ندارن به هرچیزی روی مو میگن رشک ما هم اصلا شپشی ندیدیم و انواع شامپو ها رو استفاده کردیم ولی غلاف مو از بین نمیرفت

اطلاعاتتون خیلی درست و کامل بود. اینجا تقریبا هر روز درباره ی شپش تاپیک زده می شه و توشون کلی اطلاعات غلط رد و بدل می شه که تنها نتیجه اش تلف کردن وقت و پخش شدن بیشتر شپشه.

یکی از توصیه های شایع، رنگ کردن موهاست. رنگ کردن مو اثری روی تخم شپش نداره. فقط رنگش می کنه و باعث می شه دیده نشه و فکر کنین برطرف شده.

بقیه ی درمان های خانگی مثل اسپند و مایونز و ...تاثیر مقطعی و محدود دارن. ممکنه ده تا شپش رو بکشه. ولی اگه حتی یکیشون زنده بمونه هم دوباره تخمگذاری می کنه. وقتو نباید تلف کرد. باید فورا رفت و شامپوشو تهیه کرد. کاری که شامپو نتونه انجام بده رو مطمئن باشین مایونز و اسپند هم نمی تونه انجام بده. اگه از شامپو درست استفاده کردین و دو هفته بعد بازم شپش دیدین، معنیش اینه که  یا روی لباس و بالش و ...مونده و یا منبعشو کشف نکردین و دوباره مبتلا شدین. 

یکی از چیزایی که نمی دونن هم همینه که شپش ربطی به تمیز یا کثیف بودن موهای شما نداره.  شما اگه صد سال هم موهاتو نشوری توش شپش تولید نمی شه. شپش فقط با تماس مستقیم منتقل می شه. خودش باید بتونه بیاد روی سرتون. حالا از سر یه نفر دیگه یا از حوله و برس و روسریش.  برای همین لازم نیست از وجودش خجالت بکشین یا مخفیش کنین.


زنده باد هیولای اسپاگتی پرنده!
اطلاعاتتون خیلی درست و کامل بود. اینجا تقریبا هر روز درباره ی شپش تاپیک زده می شه و توشون کلی اطلاعا ...


ممنون عزیزم شما هم توضیحات خوبی دادید. امیدوارم این تاپیک تو سرچ گوگل بالا بیاد همه ببینن

2706
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687