2726
کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت به زنان باردار توصیه کرد که از وسایل برقی و مولد اشعه حداقل نیم مترتا یک متر فاصله بگیرند و هنگام عکسبرداری از محافظ‌های سربی استفاده کنند.
علی گورانی در این باره اظهارکرد: ما در دنیایی از تشعشعات زندگی می‌کنیم و بیش از 80 درصد تشعشعاتی که ما را تهدید می‌کند، طبیعی است اما تأثیرات این تشعشعات، برگروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، افراد مسن و زنان باردار بیشتر است و باید به افرادی که در این گروه قرار دارند، آموزش داده شود تا منابع مولد اشعه را بشناسند و نسبت به جلوگیری از آسیب این آمواج به جنین خودقدام کنند.
وی با بیان اینکه نور خورشید، عمده‌ترین منبع طبیعی است که از آن تشعشع می‌گیریم،گفت: کشور ما به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی، تشعشعات نور خورشید بسیار بالایی دارد و بیشتر افراد دچار عارضه‌های پوستی می‌شوند، بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود بین ساعات 10تا 16 – که زمان اوج تشعشعات خورشید است- تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرند.
گورانی تصریح کرد: لازم است زنان باردار برای بیرون رفتن در هوای آفتابی از محافظت کننده‌ها مانند کلاه و کرم‌های ضد آفتاب معتبر و همچنین برای جلوگیری از آسیب امواج از لباس ضد امواج استفاده نمایند.
وی به پرتوگیری‌های طبیعی به گاز رادون اشاره کرد و گفت: این گاز درخانه‌هایی که در طبقات زیرزمین قرار دارند و یا تهویه مناسب ندارند، به وجود می‌آید بنابراین لازم است خانه‌ها را به تهویه‌های مناسب تجهیز کرد تا گردش هوا در آن به خوبی انجام شود.
کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: هرجایی که وسیله الکتریکی روشن باشد در اطراف آن دو میدان الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می‌شود که این میدان‌ها حاوی انرژی هستند و اگر در این میدان‌ها قرار بگیریم انرژی موجود در میدان‌ها بر بدن تأثیر می‌گذارد.
گورانی افزود: زنان باردار باید از منابع مولد اشعه مانند تلویزیون، رایانه و سایر وسایل برقی فاصله داشته باشند و رعایت فاصله نیم تا یک متری توصیه می‌شود که احتیاط بر این است که این فاصله در مورد وسایلی که الکتروموتور دارند مانند سشوار، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی بیشتر رعایت شود.
کارشناس پرتوهای وزارت بهداشت با تأکید بر این که مادران تا حدامکان از رفتن به مراکز پزشکی خودداری کنند، گفت: پرتوهای موجود در مراکز درمانی به دلیل وجود دستگاه‌های مختلف بسیار زیاد است و این پرتوها برای زنان باردار خطرناک است بنابراین اگر وارد این مراکز شدند تا حد امکان از اتاق‌هایی که در آن‌ها از اشعه x استفاده می‌شود، فاصله بگیرند و در مواقع لزوم برای رادیولوژی، روپوش‌های محافظ از جنس سرب بپوشند و فقط قسمتی که می‌خواهند از آن عکس بگیرند بدون محافظ باشد.
گورانی در پایان اظهارکرد: در مواقع عکس‌برداری از دندان، روی شکم و تیروئید باید با محافظ‌ها پوشیده شود تا از پرتوگیری‌های ناشی از عکس‌برداری محافظت شود همچنین مسافرت با هواپیما به علت این که پرتوگیری‌های طبیعی بالا است، توصیه نمی‌شود.
منبع : IRMNA
مقالات بیشتر در www.iliahealth.com
سلامت مردم در تیررس اشعه های خطرناک
اوایل سال گذشته شورای شهر تهران نسبت به غیر استاندارد بودن نصب دکلها و آنتن های مخابراتی انتقاد و از عوارضی که برای سلامتی شهروندان به دنبال دارد ابراز نگرانی کرد اما به گفته چمران رئیس شورای شهر هنوز در حیاط 6 متری خانه ها آنتن نصب می شود.
به گزارش خبرنگارمهر، نصب دکل های مخابراتی، دغدغه تازه ای نیست و سالها است کارشناسان شهری از تاثیرات آن بر سلامت شهروندان ابراز نگرانی می کنند. یک سال پیش بود که معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران به غیر استاندارد بودن نصب دکل ها و آنتنهای مخابراتی در منازل اشخاص و سطح شهر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه استانداردها در نصب این آنتن ها و شعاع مجاز آنها رعایت نمی شود و اغلب این آنتن ها با اتاق خواب و منزل افراد فاصله ای کمتر از یک متر دارد.
هشدار یکساله شورا نسبت به عوارض آنتن های مخابراتی
او در جریان بررسی لایحه ساماندهی دکل ها، آنتنها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهرتهران با بیان این که در کشورهای پیشرفته حتی بر زاویه تابش این آنتن ها تاکید دارند، افزود: استفاده از تلفن همراه خوب است ولی مهمتر از آن رعایت فاصله ها و جلوگیری از بروز عوارض آن بر سلامتی افراد است.
رسول خادم، رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز در این جلسه خبر از تهیه و تدوین طرح جامع و ساماندهی نصب تاسیسات مخابراتی داده بود.
رئیس شورای شهر تهران نیز در این خصوص نکاتی را یاد آوری کرد: در تهیه طرح جامع ساماندهی نصب دکل ها و آنتن ها باید تمامی موازین تخصصی و سلامت جامعه رعایت شود. زیرا متخصصان مخابراتی، اظهار می کنند که استاندارد و تشعشع این آنتن ها 10 وات است این در حالی است که شنیده می شود در تهران آنتن هایی با تشعشع 50 وات هم نصب شده است که اغلب کنار خانه ها و داخل حیات منازل و محل های پرتردد این دکل ها قرار دارد و برای اطرافیان بسیار خطرناک است.
شورا در همان زمان بررسی لایحه ساماندهی دکلها، آنتن ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهرتهران به دو هفته دیگر موکول می کند تا در دویست و هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران دوباره این لایحه مورد بررسی قرارگرفت و در آن رئیس شورا به لیست مخابرات در خصوص دکل ها اعتراض کرد و گفت: با تصویب لایحه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی، تمام آنتنهای غیرقانونی نصب شده جمع آوری می شود.
چمران ادامه داد: مطلع هستیم در یک حیاط 30 متری آنتن و دکل مخابراتی نصب شده و حتی از حیاط و پشت بام خانه دیگر نیز عکس گرفته بودیم اما موارد فوق در لیست شرکت مخابرات وجود ندارد.
نصب مخفیانه آنتن ها در پشت بام خانه ها
مرتضی طلایی هم با اشاره به اینکه برخی اپراتورها به صورت مخفیانه از اماکن خصوصی و پشت بام های منازل برای نصب آنتن ها(BTS) استفاده کرده و با شهروندان قرارداد منعقد می کنند گفت: این اقدام غیرقانونی است و باعث ایجاد عوارض منفی بر سلامت افراد و محیط پیرامون آنها می شود.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید بدانند میزان عوارض منفی که از نصب دکل های موبایل نصیب آنها می شود در برابر درآمدی که کسب می کنند بسیار بالاتر است گفت: این موضوع نیاز به هشدار و همکاری همگانی دارد که در این زمینه از مسیر قانونی اقداماتی را انجام خواهیم داد تا اپراتورها مخفیانه در منازل شهروندان آنتن نصب نکنند.
طلایی با بیان اینکه شورای شهر تهران مذاکراتی با مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه برای ساماندهی نصب آنتن ها از طریق شهرداری انجام داده است به مهر گفت: بخشی از این طرح انجام شده و همچنان پیگیریهای لازم برای تحقق کامل آن ادامه دارد.
عضو شورای شهر تهران به جمع بندی نظرات تخصصی و کارشناسی در رابطه با پیامدهای نصب آنتنهای تلفن همراه توسط شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: با وجودی که ناچار به استفاده از این آنتنها هستیم اما مکان نصب این آنتنها باید به گونه ای باشد که اثرات سوء آنها به حداقل برسد.
وی نبود سامانه مشارکت مناسب شهروندان با مجموعه دستگاهها و مدیریت شهری به میزان مورد انتظار را یکی از موانع اصلی در این زمینه دانست و به مهر گفت: عدم اطلاع رسانی در این باره از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اما آیا زیان این امواج برای شهروندان را وزارت بهداشت نیز تایید می کند؟
حسینعلی شهریاری، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این تاثیر را رد و با بیان اینکه تاکنون مدارکی دال بر خطرات احتمالی آنتنهای تلفن همراه از سوی وزارت بهداشت به این کمیسیون ارائه نشده است گفت: طبق اعلام مسئولان، آنتنهای موبایل با رعایت استاندارد جهانی در کشور نصب می شوند.
خطرساز بودن آنتنهای تلفن همراه تایید نشده است
او با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وزیر ارتباطات برای رفع ابهامات در مورد خطرات ناشی از تشعشع این آنتنها دعوت به عمل آورد، گفت: طبق توضیحات ارائه شده از سوی وزیر ارتباطات مشخص شد که آنتنهای موبایل دارای استانداردهای معتبر جهانی هستند و نصب آنها در نقاط مختلف شهر و منازل مسکونی افراد خطری به همراه نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه در آن جلسه معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان نیز حضور داشت ادامه داد: تاکنون گزارشی که خطرساز بودن آنتنهای تلفن همراه بر سلامتی افراد را تایید کند از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت به کمیسیون ارائه نشده است.
اما محمدرضا رزاقی رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اعتقاد دیگری دارد و از زیان هایی که امواج این کابل ها بر زنان باردار دارند خبر داد. او با اشاره به افزایش آمار ناباروری در کشورآن را نتیجه امواج رادیویی تلویزیونی، تلفن، موبایل و در کل شعاع تابشی امواج گوناگون دانست.
او توضیح داد:امواج گوناگونی که جوانان در معرض آن قرار دارند، سلولهای جنسی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد که نقص عملکرد این سلولها موجب ناباروری می شود.
ارتباط امواج با ناباروری
محمدرضا صادقی معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا هم با اشاره به تاثیر امواج الکترومغناطیس بر DNA گفت: افزایش ارتعاشات الکترومغناطیسی بر کیفیت اسپرم و تخمک موثر بوده و چنانچه فرد در میدانهای الکترومغناطیس قرار گیرد موجب آسیبDNA و ناباروری می شود.
او با اشاره به ارتباط امواج موبایل، رادیو، تلویزیون بر مشکلات ناباروری افزود: امواج الکترومغناطیس با یک شدت خاص می تواند بر تکثیر و فعالیتهای سلولی تاثیرگذار باشد.
صادقی با تشریح آزمایشهای محققان بر روی حیوانات در این زمینه اضافه کرد: در این آزمایشها تعدادی از حیوانات در معرض مستقیم ارتعاشات قرار گرفتند که نتایج به دست آمده نشان از تغییرات پارامترهای خونی آنها دارد. بر اساس این یافته ها لازم است میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر بدن انسان به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
بررسی لایحه ساماندهی دکلهای مخابراتی یک سال بعد
اما در تازه ترین واکنشها و سپری شدن یک سال از انتقاد شورا نسبت به نصب این دکلها اعضای شورا شهر درسیصد و شصت و هفتمین جلسه هم به بررسی لایحه ساماندهی دکلها، آنتن ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران پرداختند. در این جلسه چمران گفت: با توجه به نصب بی رویه آنتن ها و دکل های مخابراتی در سطح شهر مدیریت شهری در نظر گرفت تا در نصب و ایجاد این تجهیزات مخابراتی که بعضا در مناطق و مراکز عمومی و منازل اشخاص و حتی حیاط منازل وارد عمل شده تا حداقل استانداردها رعایت شود.
او ادامه داد: متاسفانه شرکت ارتباطات شهر که بدین منظور ایجاد شده و شهرداری تهران سهامدار آن است اهرم اجرایی مناسب را در اختیار ندارد.
چمران با اعلام نارضایتی از نحوه عملکرد این شرکت، خواستار ارائه گزارش از نحوه عملکرد شرکت ارتباط شهر در شورای شهر تهران شد.
وی تاکید کرد: نصب این دکل ها و آنتن آنچنان بی رویه است که حتی در یک حیاط 6 متری آنتن نصب شده است.
معصومه آباد عضودیگر شورای اسلامی شهرتهران هم یادآور شد: برخی اشخاص و شهروندان نسبت به میزان آلودگی واثرات منفی این تجهیزات آگاهی ندارند در صورتی که به لحاظ علمی و پزشکی استاندارد هایی برای نحوه استفاده و بهره برداری از دکل ها و آنتن ها وجود دارد. چنانچه این لایحه پیشنهادی، استانداردها را مشخص کند شهروندان نسبت به نصب این تجهیزات دیگر نگران نخواهند بود.
اما مهدی عباسعلی مدیرعامل شرکت ارتباطات شهر که در جریان بررسی این لایحه در جلسه حضور داشت درزمینه جمع آوری دکل ها گزارشی ارائه کرد و خبر از جمع آوری بیش از 35 سایت و دکل مخابراتی بر اساس شکایت های مردم داد. بیش از هزار سایت مخابراتی در تهران نصب شده است که برخی از آنها در حیاط های منازل مسکونی بوده است که شرکت های مخابراتی تاکنون اقدام به خریداری 400 ملک کرده اند و 51 سایت هم از حیاط های منازل مسکونی جمع آوری شده است.
وی تاکید کرد: در سال جاری طی اطلاعیه ای به تمام اپراتورهای مخابراتی و رادیویی ابلاغ شده است که باید نصب آنتن ها با رعایت استانداردها باشد در غیر این صورت مجوز نصب صادر نخواهد شد.
تصویب این لایحه همچنان برای بررسی های بیشتر به جلسات آینده شورا موکول شد. با وجود تاکید پزشکان بر تاثیرات زیان بار تاسیسات مخابراتی این کابل ها به راحتی کاشت یک درخت درحیاط خانه ها سبز می شوند. قرار است در این لایحه استاندارها مشخص شود اما چه زمانی این لایحه تکمیل وبه تصویب برسد و درآن هشدارهای لازم را به شهروندان و محدودیت ها را برای سازمان های مرتبط مشخص کند، معلوم نیست.

ادامه مطالب در مورد بهداشت امواج در این تاپیک
http://ninisite.com/discussion/thread.asp?threadid=78859&postid=3686420#3686420
ممنون از مطلبت. اما یه سوال برام پیش اومد.لباس ضد امواج چیه؟؟؟؟؟؟؟؟هرکی میدونه لطفا بگه مرسی
میشه برای کامل خوب شدن نی نی من دعا کنید و یه صلوات بفرستید خاله ها؟ اللهم صلی علی محمد و آل محمد


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728
استفاده از لب تاپ هم برای خانم های باردار مضره و احتمال سقط جنین داره اگه فیلتر شکن دارید به این کلیپ نگاهی بندازین http://www.youtube.com/watch?v=_IgO-g-bkGU تو این کلیپ میبینین که با دستگاه مخصوص اندازه گیری امواج میزان امواج منتشر شده از لب تاپ رو نشون میده که این استاندارد برای یک خانم باردار مضره
نزد یه پزشک محترمی بودم این مطلب رو که مایکرو فر و... امواج باعث سقط جنین میشه رو بهشون عرض کردم ایشون فرمودند تو کتابای ما چیزی نوشته نشده و ما قبول نداریم....... به نظر شما به این پزشک چی باید گفت؟؟؟؟؟
بهشوم عرض کردم واقعا برا شما پزشکانی با این طرز فکر متاسفم که فرزندای ما باید قربانی سقط بشند چون تو کتابای شما چیزی نوشته نشده و این کلیپ ها رو نشونشون دادم و دستگاه رو براشون بردم و از نزدیک بهشون نشون دادم در نهایت ایشون معضرت خواهی کردند و به اشتباهشون اعتراف کردند هدف بنده از این اطلاع رسانی اینه که خود بنده قربانی 3 تا سقط بودیم و اگه با این اطلاع رسانی جون یه بچه رو هم بتونم نجات بدم خوشحالم
و باز هم تاکید میکنم خانم های باردار تا میتونند تو ایام بارداری از موبایل و مایکروفر دوری کنندو از لباسای ضد امواج استفاده کنند
تو این دوتا کلیپ میبینین که منظورم چیه
http://www.youtube.com/watch?v=YZ7tbP6futE
سایه امواج بر‌ سر ‌سلامت
جام جم آنلاین: دنیای این روزهای ما پر از امواج مختلف است. امواجی که آنها را نمی‌بینیم و جدی هم نمی‌گیریم، اما آنها ما را جدی می‌گیرند و بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند.
کابل‌های برق بخصوص سیم‌های فشار قوی‌ در اطراف خود امواج مغناطیسی ایجاد می‌کنند، دکل‌های مخابراتی و موبایل هم همین طور، انواع بیسیم‌ها هم که توسط نهادهای مختلف استفاده می‌شود را باید به این فهرست اضافه کرد. امواج ماهواره از نوع اصلی یا پارازیت هم که جای خود را دارد، تلفن همراه هم که تبدیل به جزئی از زندگی ما شده است.

این امواج از منابع مختلف تولید می‌شوند و هر روز دانشمندان بیشتر به مضرات آن پی می‌برند، اما هیچ اقدامی برای محافظت در برابر آن انجام نمی‌شود.

به طور متوسط انسان در سال یک تا 2 بار با اشعه‌های پزشکی سر و کار دارد و بسیار هم خود را در برابر آنها حفاظت می‌کند اما به طور روزمره در حمامی از اشعه مایکروفر گرفته تا اشعه‌ هایی که در انتهای تابش الکترومغناطیسی قرار دارند معلق هستیم.

همه افراد در معرض مواجهه با میدان‌های الکترومغناطیس هستند که در اطراف تمام وسایل الکتریکی وجود دارند. مطالعات علمی سوالاتی را در مورد احتمال اثرات میدان‌های الکترومغناطیس بر سلامت انسان‌ها مطرح کرده‌اند.

امواج الکترومغناطیس در قسمت‌های عضلانی بدن نسبت به بافت‌های چربی، عمق نفوذ کمتر و جذب بیشتری دارند، لذا امواج مایکروویو روی بافت‌های عضلانی بیشترین تاثیر را دارد و این امواج پس از نفوذ نوعی اثر گرمایی در بدن تولید می‌کنند.

در سال 1994 ریچارد آلبنز محقق امواج بر بدن گزارش داد که در مورد اساس سیستم‌های نیروی هوایی، که پالس‌های الکترومغناطیسی با موج کوتاه، از نوع ساطع‌شونده ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های مکانیکی از طریق آنچه که پیش ماده و لازمه تشعشع نامیده می‌شود، شود.

در طی یک دوره معین او چنین نتیجه‌گیری کرد که انفجارهای ثانویه رادیویی در داخل بافت‌های زنده زمانی که به وسیله پالس‌های رادار ضربه می‌خورند، اتفاق می‌افتد. پیش ماده تشعشع یکی دیگر از منابع بالقوه و ثانویه هست، که باعث آسیب بافت زنده می‌شود که در استانداردهای پرتودهی نادیده گرفته شده است.

آنتن‌ها زیرسوال

برخی مطالعات، استفاده درازمدت از آن یا قرار گرفتن در معرض امواج آنتن‌های تقویت‌کننده، احتمالا می‌تواند اثرات مخربی روی سلامت داشته باشد، اما صنعت ارتباطات که به نظر می‌رسد به دلیل مسائل اقتصادی در جهان، اصل احتیاط را کنار گذاشته، این استدلالات را رد کرده است.

میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن BTS تلفن‌همراه با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می‌شود. هر چقدر به امواجی که از آنتن‌های BTS تلفن همراه ساطع می‌شود، (به عنوان مثال آنتن‌هایی که پشت‌بام یا حیاط منزل واقع شدند و افراد دائما در مقابل آن قرار می‌گیرند) نزدیک‌تر باشیم، خطرناک‌تر خواهد بود. قوی‌ترین امواج زمانی به بدن می‌رسد که فرد زیر آنتن‌های BTS قرار داشته باشد، اما هر چه از فاصله 5 کیلومتری آنتن‌ها دورتر شویم، امواج قدرت خود را از دست خواهد داد.

موبایل‌های آسیب‌رسان

تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته‌است، در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه آمریکا، روی تاثیر امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه روی مغز انسان صورت گرفت که نشان می‌دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می‌شود.

سرطان‌زا بودن بزرگ‌ترین اتهامی است که به تلفن‌های همراه زده می‌شود. بزرگ‌ترین پژوهش درباره تلفن‌های همراه که تا به امروز انجام شده، نشان می‌دهد استفاده از آنها خطر ابتلا به سرطان را دست‌کم در 10 سال نخست افزایش نمی‌دهد ولی دانشمندان توصیه می‌کنند در هر صورت بهتر است کمتر از این وسیله استفاده شود.

البته هزینه اغلب این پژوهش‌ها توسط شرکت‌های بزرگ تولید گوشی تلفن همراه صورت گرفته بود، اما در تحقیقات اخیر توسط گروه‌های مستقل پزشکان ادعا می‌کنند؛ به نخستین مدارک و شواهد علمی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد تلفن همراه عامل بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان است.

از این رو هشدارهای مربوط به استفاده از تلفن همراه برای کودکان تاکنون در کشورهای کانادا ، بلژیک ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان و روسیه اعلام شده است.

متخصصان معتقدند 5 درصد از جمعیت کل جهان در اثر پرتوهای ناشی از گوشی ‌های تلفن همراه دچار سردرد، نوسانات خلقی یا حتی مشکلات شنوایی می‌شوند.

با توجه به این شواهد کارشناسان به مردم بویژه در مورد کودکان توصیه می‌کنند، اگر دچار سردردهای مکرر یا سایر علائم ناخوشایند و آزار دهنده می‌شوند، مدت استفاده از این وسیله ارتباطاتی را محدود کنند.

براساس پژوهشی که از سوی متخصصان انجمن محیط زیستی ایرلند صورت گرفته، این فاکتور می‌تواند در بخش بزرگی از جمعیت مورد مطالعه باعث بروز ناتوانی‌هایی شود. گروه دیگری از کارشناسان در این حوزه اعلام کردند، این نتایج چندان شگفت‌انگیز نیست اما آنچه دست یافتن به آمار دقیق را مشکل کرده آن است که سنجش و ارزیابی هر نوع تاثیری روی کاربران تلفن همراه کار بسیار دشواری است.

مغز یک ابزار الکتریکی است و فرکانس‌های رادیویی که از طریق تلفن تولید می‌شوند بسیار شبیه به فرکانس‌های مغزی هستند، پس عجیب نیست که تلفن‌ها بتوانند با فرکانس‌های مغزی تداخل کرده و منجر به بروز سردرد، حالت تهوع و سایر علائم شوند. این در حالی است که یک آژانس سلامت فرانسوی اخیرا توصیه کرده است؛ استفاده اطفال از تلفن همراه باید کاهش پیدا کند.

مقامات سازمان امنیت پرتویی و هسته‌ای فنلاند ضمن این توصیه پیشنهاد کرده‌اند که والدین باید استفاده از پیامک را برای کودکان جایگزین مکالمه با تلفن همراه کنند.

نکته: با توجه به این شواهد کارشناسان به مردم بویژه در مورد کودکان توصیه می‌کنند، اگر دچار سردردهای مکرر یا سایر علائم ناخوشایند و آزار دهنده می‌شوند، مدت استفاده از تلفن همراه را محدود کنند
البته باز هم در این خصوص احتیاط می‌شود و از آنجا که تحقیقات کافی در مورد تاثیرات احتمالی تشعشعات تلفن همراه بر کودکان تا این زمان صورت نگرفته پیشنهاد شده اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام شود، اما درعین حال همین محدودیت‌ها برای بزرگسالان نیز توصیه می‌شود.

مسوولان مرکز بهداشت عمومی تورنتوی کانادا نیز در گزارشی با تایید بر توصیه‌های پژوهشگران فنلاندی متذکر شدند که استفاده بلندمدت از تلفن همراه خطر بروز تومورهای سرطانی مغز را بویژه در کودکان افزایش می‌دهد. در این گزارش نیز توصیه شده استفاده تلفن همراه توسط کودکان، تا حد امکان محدود شود. این محققان تاکید می‌کنند که فقط برای کارهای ضروری با تلفن مکالمه کنید و برای کودکان نیز در صورت ضرورت زمان مکالمه باید کمتر از 10 دقیقه باشد.

تلفن‌های غیراستاندارد

حدود 50 میلیون نفر در کشور تلفن همراه دارند که بیش از 90 درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، بنابراین هیچ اطمینانی از استاندارد بودن آنها وجود ندارد و صد البته کسی هم نسبت به عواقب امواج غیراستاندارد آنها اطلاعی ندارد. در حال حاضر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی براساس مصوبه‌ای رعایت مقررات حدود تشعشعی را برای واردکنندگان گوشی موبایل در سال جاری الزامی کرده و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز تاکنون 4 مورد استاندارد برای گوشی‌های موبایل تدوین کرده است. همچنین آزمایشگاه سنجش استاندارد گوشی موبایل در مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک تاسیس شده تا تولیدکنندگان داخلی گوشی تلفن همراه از طریق این مرکز، استاندارد بودن گوشی تولیدی خود را در معرض آزمایش قراردهند.

طبیعی است گوشی‌هایی که به طور رسمی وارد کشور می‌شوند در آزمایشگاه‌های تایید نمونه مورد تست و آزمایش از لحاظ تشعشعات مضر و دیگر موارد امنیتی برای سلامتی کاربران قرار می‌گیرد، اما اگر این محموله‌ها از دیگر مبادی به غیر از گمرک وارد شود، دیگر هیچ آزمایشی روی آنها انجام نمی‌شود. این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان بیش از 90 درصد گوشی‌های موبایل به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و به طور قطع مورد ارزیابی استاندارد قرار نمی‌گیرد.

اختلالات ژنتیک و ناباروری

تحقیقات نشان داده که کروموزوم‌های y که جنسیت نر دارد، به علت حساسیت بالا و درصورت تداوم امواج، آسیب می‌بیند و با این حال اختلال‌های جنسیتی و خونی و مغزی، از اثرات اثبات شده این امواج برای انسان‌هایی است که در معرض خطر جدی قرار دارند. امواج الکترومغناطیس با یک شدت خاص می‌تواند بر تکثیر و فعالیت‌های سلولی تاثیرگذار باشد.

این امواج می‌تواند بر کیفیت اسپرم و تخمک نیز موثر باشد به طوری که چنانچه فرد در مقابل تابش مستقیم میدان‌های الکترومغناطیس قرار گیرد، موجب آسیب در DNA سلول خواهد شد.این فرضیه که امواج الکترومغناطیس باعث ناباروری می‌شود، چند سالی است که قوت گرفته است.

پژوهشگران معتقدند آزمایش‌ روی نمونه‌های حیوانی نشان داده که بر اثر این امواج تغییراتی در باروری مشاهده شده است. گروهی از دانشمندان ایتالیایی بچه موش‌های آزمایشگاهی ماده را در معرض امواج الکترومغناطیس قرار دادند و مشاهده کردند که تنها تخمدان یک سوم از این موش‌ها به طور طبیعی رشد کرده است. این در حالی است که این رقم در موش‌هایی که تحت تاثیر امواج قرار نداشتند به 80 درصد می‌رسید.

در این آزمایش از امواجی با فرکانس معادل فرکانس امواج وسایلی چون یخچال و تلویزیون، اما با میدان‌هایی بسیار قوی‌تر استفاده شد.

این محققان در پایان اعلام کردند برای رسیدن به نتیجه قاطع در مورد تاثیر امواج بر باروری به آزمایش‌های بیشتری نیاز است. همچنین گروهی از محققان در ترکیه آزمایش مشابهی روی موش‌های نر انجام دادند.

نتایج این آزمایش نشان داد موش‌هایی که در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار گرفته بودند با کاهش سلول تخم مواجه شدند که این مورد می‌تواند منجر به کاهش تولید اسپرم شود. ‌اما در مورد انسان فاکتورهای متعددی در بحث ناباروری دخیل هستند.

افزایش آگاهی

گرچه قابل پیش‌بینی است که میزان امواج ساطع شده از بعضی آنتن‌های موبایل، بیسیم‌ها، امواج ماهواره‌ای و... در مناطق پرجمعیت شهرهای بزرگ ازجمله تهران بیشتر از حد استاندارد بین‌المللی است و می‌تواند باعث ایجاد عوارض و آثار سوء شود، اما کشور ایران برخلاف بسیاری از کشورهای جهان فاقد موسسه‌ای مستقل برای سنجش میزان انرژی ساطع شده از آنتن‌های موبایل و کلا ام.اج مغناطیسی است. این مساله می‌تواند سلامت انسان را در خطر قرار دهد.

در کنار این واقعیت که تشعشعات مغناطیسی سلامت ایرانیان را تهدید می‌کند و مسوولان بر محاصره انواع امواج مغناطیسی بر مردم جامعه هشدار می‌دهند این نکته نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد تاکنون هیچ گونه راه‌حل مفیدی برای درامان ماندن از این اثرات مخرب به کار گرفته نشده است.

از سوی دیگر سطح سواد عمومی جامعه در زمینه اشعه‌ها بسیار پایین است. این که والدین به کودک خردسال خود موبایل را به عنوان اسباب‌بازی می‌دهند، نشان از کم‌اطلاعی در این خصوص دارد.

سلام.وقتی گوشی در حالت پرواز باشه ولی از wifi گوشی استفاده کنیم چی؟بازم خطر داره برای جنین؟

بله ضرر داره.

من بخاطر پرواز در ماه اول بارداری...متاسانه جنین رشد نکرد و بارداری پوچ شد.

همسرم و دخترم. عشق های زندگیم. 
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730