2733
2734

از قدیم الایام مردم متدین و با ایمان برای برآورده شدن حاجاتشون اقدام به چله گرفتن می کردن و اونو ما به نام اربعین میشناسیم.

این کار خواص فوق العاده و بی شماری داره و هرکس بنا به مشکل یا گرفتاری و یا هر حاجتی که داشته باشه اقدام به انجام این کار می کنه.

بعضی مردم به نیت شفای بیمار، بعضی به نیت خانه‌دار شدن، بی‌فرزندها به نیت بچه‌دار شدن و ... و عده‌ای هم جهت رفع خصلت‌های بد اخلاقی چله می‌گیرند.

عدد 40 در قرآن و روایات و حتی در ادیان دیگر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و برخی پزشکان برای رفع کامل یک بیماری از بدن بیمار نیز 40 روز زمان را پیشنهاد می کنند.

چله موسای کلیم و اهمیت آن از زبان قرآن و علمای دین

«وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأ َتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً» (اعراف، 142)؛ سی شب با موسی وعده نهادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا وعده پروردگارش، چهل شب کامل شد.(اشاره به خلوت 40 روزه حضرت موسی با خداوند و عبادت او در کوه طور)

علامه طباطبایی ذیل آیه 142 سوره اعراف در تفسیر المیزان آورده است: «برگشت معناى آیه به این است که خداى تعالى موسى(ع) را براى مدت 30 شب به درگاه خود و براى گفتگوى با وى نزدیک ساخته و ده شب دیگر براى اتمام آن گفتگوها بر آن مدت افزوده و در نتیجه میقات پروردگارش 40 شب تمام شده است.»


آیت‌ الله جوادی آملی درباره چله اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجه می‌گوید: «از اول ذیقعده تا دهم ذیحجّه که اربعین موسای کلیم است، یک فصل مناسبی است؛ بهار اربعین‌ گرفتن و چله‌نشینی است!و وجود مبارک موسای کلیم 40 شبانه روز در این مدت مهمان خدا بود.

چگونه چلّه بگیریم؟

منظور از چله و چله گرفتن، آن است که انسان 40 روز خود را متوجه خداوند کند و مراقب اعمال و رفتار خود باشد تا بدینوسیله روح و جان خود را طراوت بخشد. او در 40 روز از کارهای بیهوده دوری می‌کند و توجه‌اش را به خدا سوق می‌دهد. چله‌نشینی یعنی انسان 40 روز مراقبت و توجه به خدا را داشته باشد و سعی کند گناهان را ترک کند. که البته گاهی هم ذکر یا دعایی انتخاب می‌شود و برای 40 روز بر آن مداومت دارند و از انجام رضایل اخلاقی بپرهیزند.


برهمین اساس در این 40 روز خواند زیارت عاشورا بسیار تاکید شده است، گفتن مداوم ذکر استغفار در درگاه الهی، خواندن هرروز ذکر یونسیه، فرستادن سلوات بر محمد و آل محمد، نماز اول وقت، خواندن زیارت آل یس، و یا دعای الهی عظم البلاء برای توسل جستن به امام زمام(عج)، 40 شب قرائت سوره واقعه، خواندن هر روز سوره یس و هدیه به اموات بدوارث و بی‌وارث


نکات مهم چله گرفتن

در این ایام آدم مواظب دهانش باشد که غذای بد وارد نشود؛ مواظب زبانش باشد که حرف بد نزند؛ مواظب گوشش باشد که حرف بد نشنود؛ مواظب چشمش باشد که نگاه بد نکند؛ آنوقت سایر کارها خوب است. اینقدر کارهای حلال هست که آدم فرصت نمی‌کند به سراغ کار حرام برود!

توجه کنید منظور از چله نشینی این نیست که انسان 40 شبانه روز گوشه نشینی کند بلکه می تواند در جامعه حضور داشته و به زندگی عادی خود ادامه دهد.

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز