2726
عنوان

چگونه حضور قلب پیدا کنیم؟

678 بازدید | 6 پست


برای پیدا کردن حضور قلب در نماز و عبادات موارد مختلفی هست که باید در نظر داشت و به آنها توجه نمود. در ادامه سعی می شود تعدادی از مهم ترین مواردی که برای یافتن حضورقلب مفید و مورد نیاز است بیان شود. 


عوامل کاهش دهنده تمرکز و حضور قلب


عواملی که تمرکز و حضور قلب را از بین می برند باید کاهش داد و یا ترک کرد مثل: 


۱.زیاد تماشا کردن تلوزیون: ساعات تماشای تلوزیون را کاهش دهید، خود تماشای تلوزیون به خصوص فیلم و سریال سبب شکل گیری تخیلات و فکر و خیال در ذهن آدمی می شود و این عاملی خواهد بود که در هر اوقاتی فکر شما درگیر کرده و تمرکزتان در عبادت و حتی درس خواندن و تمام اموراتی نیاز به تمرکز دارد کم می کند. 


۲.زیاد خواندن رمان و داستان: کتاب خواندن خوب است اما منظور از کتاب خواندن صرفا خواندن داستان نیست، رمان و داستان خواندن را کاهش و به حد تعادل برسانید زیرا پرواز خیال با داستان و رمان به حدی ممکن است شما را مشغول کند که از تمرکز باز بمانید.


۳.تمام عواملی که مشابه تلوزیون تماشا کردن یا داستان خواندن است را باید در زندگی کاهش داده و به تعادل برسانید. یعنی هر چیزی سبب می شود تخیل شما درگیر مسائل غیرضروری و بیهوده شود. 


۴.زبانتان را کنترل کنید. بیشتر گناهانی که از آدمی سر می زند از همین زبان بیرون می آیند. تهمت،غیبت، دروغ، ناسزا، تمسخر، سرزنش و... گناهان دیگری که اگر برشماریم می بینیم بیشترین گناهانی هستند ما را درگیر می کنند. پس کمتر سخن گفتن و کنترل زبان ذهن شما پاک تر نگه می دارد. 


۵. مراقب ورودی هایی به مغزتان وارد می شود باشید. عوامل زیادی است که مثل تلوزیون و رمان می تواند ذهن شما درگیر مسائل و تخیلات بیهوده کند. مثل زیاد در اینترنت چرخیدن، زیاد با تلفن صحبت کردن، که هر کدام از اینها خودش می تواند عامل شنیدن و دیدن مطالب نامناسبی باشد که تا ساعت ها ذهن شما را درگیر می کند. توجه داشته باشید هر چیزی روی ذهن و روح و روان شما اثر می گذارد و ممکن است این اثر هیچ گاه پاک نشود. پس مراقب چیزهایی که می شنوید، می بینید و دنبال می کنید باشید و اجازه ندهید هر چیزی از گیت مغز شما عبور کرده و وارد ذهنتان شود. 


۶. یک مورد مخصوص کاربران این سایت: تاپیک های این سایت خودش می تواند عاملی باشد که ذهن شما را از امورات مهم، درس خواندن، نماز و عبادات منحرف می کند و فکر و خیالتان را افزایش می دهد. در ضمن در تاپیک ها ممکن است انواع و اقسام گناه های زبانی مثل غیبت، تهمت، ناسزا، سرزنش و... پیدا شود که ناخواسته با آن مواجه شوید. پس سعی کنید دنبال کردن تاپیک ها را کاهش دهید و هر چیزی را نخوانید. 



عواملی که حضور قلب و تمرکز را افزایش می دهند



بعد از برشمردن تعدادی از عواملی که سبب کاهش حضور قلب می شوند، حال به سراغ عواملی می رویم که می تواند تمرکز و حضور قلب را در ما افزایش دهد. 


۱. اعمال مستحبی. آیت الله بهجت اشاره کرده اند: (حضور قلب با نوافل و عبادات مستحبه حاصل می شود.) یعنی کسی که به دنبال حضور قلب در نماز و عباداتش است باید به سراغ اعمال مستحبی رفته و آنها را به جا آورد. نوافل هم که در هر حالتی می شود آنها را خواند ساده هستند و زمان زیادی نمی گیرند اما در عوض فواید زیادی برای یک مومن دارند که از جمله آن کمک به افزایش حضور قلب است. 



۲. استغفار کردن یکی از عوامل مهمی است که در افزایش تمرکز و حضور قلب اثر به سزایی دارد. استغفار روح، ذهن و دل را از هر چه آلودگی، بیهودگی و گناه است شستشو می دهد. وقتی ذهن و روح پاک می شود، تمرکز و حضور قلب در وجود انسان بیشتر می شود. همان گونه که بدن نیاز به استحمام دارد، روح نیز به استغفار نیاز دارد. همانطور که آلودگی های بدنی برای انسان بیماری ایجاد می کند، آلودگی های روحی نیز بیماری های روحی ایجاد می کند. بنابراین، همان طور که چرک بدن را می زداییم، باید چرک های روح را نیز بزداییم و آلودگی های روح را تخلیه کنیم.کسی که دائماً در روز وقت و فرصتی را برای استغفار دارد و تمرکز و خلوتی برای استغفار دارد، مثل کسی است که در طول هفته، سه چهار بار حمام رفته و خیلی تمیز شده است. برای بیشتر خواندن در مورد استغفار از این لینک استفاده کنید. 


۳. به امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف قبل از هر نماز توسل قلبی و عمیق کنید. 


۴. اعمال فردی را به جمعی تبدیل کند. یعنی مثلا نماز جماعت، دعاهای دسته جمعی سبب افزایش حضور قلب می شود. 


۵. قبل از نماز شرایط اولیه و توصیه شده برای نماز را به جا آورید مثل اذان و اقامه گفتن. بعد از نماز نیز اعمالی چون تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را انجام دهید. اینها در افزایش حضور قلب موثر هستند.




۶. همواره به خود یادآور شوید شما در حال ارتباط با خدا هستید. وقتی نماز می خوانید با او و برای او سخن می گویید و وقتی دعا می خوانید از او درخواست می کنید. وقتی به جایگاه خداوند فکر کنید و سعی کنید او را بشناسید از بی توجهی کردن در حضور او پرهیز می کنید. یاد خدا خود سبب افزایش حضور قلب می شود. 


۷. از تلاش خسته نشوید. در میانه ی تلاش برای دست یابی به تمرکز و حضور قلب ممکن است بارها خلل ایجاد شود اما نباید ناامید شد و دست کشید. 



یک تمرین فوق العاده، کاربردی و مفید برای افزایش تمرکز و حضور قلب



یکی از عواملی که سبب می شود موقع خواندن نماز و دعا تمرکز و حضور قلب نداشته باشیم نداستن معانی دعا، اذکار و سوره هایی است که می خوانیم بنابراین یاد گرفتن معنا می تواند کمک بسیار زیادی به ما برای دست یابی به این امر داشته باشد. 


می توانید اذکار نماز و معانی آن را یادداشت کرده و هر بار قبل نماز نگاهی به آنها بیاندازید. تلاش کنید کلمه به کلمه ترجمه فارسی و عربی را تطبیق دهید. یعنی بدانید کدام کلمه معنی کدام واژه عربی است. اینکار مثل یادگیری زبان است. مثلا وقتی شما یاد می گیرید red یعنی قرمز، اوایل هر بار باید بخاطر آورید این کلمه به چه معنی است اما وقتی در ذهنتان نشست، شما دیگر لازم نیست هر بار این کلمه را می گویید معنایش را هم در ذهن بیاورید، چون دیگر معنی اش در ذهنتان فهمیده می شود. همین الان که ما فارسی صحبت می کنیم لازم نیست به معنای کلمات فکر کنیم، چون معانی همراه کلمات در ذهن ما نشسته اند. اذکار نماز نیز همینگونه هستند یعنی وقتی معنی آنها در ذهنتان می نشنید، دیگر لازم نیست بگویید بسم الله الرحمن الرحیم به چه معنا است. وقتی می گویید ضمن آن معنی اش را هم می دانید، مثل وقتی که دارید فارسی سخن می گویید، تسلط پیدا می کنید. 


وقتی به این اذکار تسلط معنایی پیدا می کنید، حین ادا کردنشان توجه تان بیشتر به آنها جلب می شود. مثل وقتی که دارید با زبان دیگری که به آن تسلط دارید با کسی سخن می گویید و یا وقتی که کتاب مورد علاقه تان را برای بار چندم می خوانید، چون قبلا آن را خوانده اید سبب نمی شود دفعات بعد متوجه نشوید چه می خوانید، بلکه دفعات بعد هم توجهتان به معنی آن است. پس یادگیری عمیق و تسلط به معانی  اذکار می تواند به توجه و تمرکز در نماز به ما کمک کند. آن وقت ذهن همراه زبان ذکر را ادا می کند بدون آنکه نیاز به فکر کردن به معنی باشد و این عامل کمک کننده است و حضور قلب را افزایش می دهد. 


هنگام خواندن هر دعایی هم با توجه به معنی آن می توان همین تمرکز را کسب کرد. 


توجه داشته باشید این تمرین نه تنها سبب افزایش کیفیت و تمرکز و حضور قلب در عبادات می شود، بلکه در سایر امورات زندگی مثل درس خواندن هم کمک شایانی به ما خواهد کرد. 



امید است در بهره وری هر چه بیشتر در عبادات کوشا بوده و توفیق نصیب همه ی ما شود.








بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

من نماز خوندنی هی به خودم میگم خاک تو سرت با این مدل نماز خوندنت. نتیجه اینکه بعدش کلی فقط ذکر استغفار میگم واسه نمازم😞

خانوادم بهم میگن کجایی پس هیچوقت خونه نیستی/دوستام میگن کجایی پس هیچوقت نیستی/فامیلا همش میگن نیستی هیچوقت کجایی پس/من واقعا کجام پس؟!🤔             خواهشا یکی پیدام کنه بذاره سر جام😄
2728
من نماز خوندنی هی به خودم میگم خاک تو سرت با این مدل نماز خوندنت. نتیجه اینکه بعدش کلی فقط ذکر استغف ...


این چیزها پیش میاد. منم گاهی اوقات از کیفیت نماز و دعای خودم عصبانی میشم. میگم خودم این و قبول ندارم خدا چطور قبول کنه. استغفار خیلی خوبه... بالاخره باید تلاش کرد برای بهبود کیفیت عبادات. همین اظهار پشیمانی و متوجه بودن خیلی ارزشمنده. 




ارسال نظر شما
2687